Hyvin harvalla serkullani on lapsia vaikka ovat jo liki 40-vuotiaita ja ylikin, kertookohan tämä jotain meidän suvusta?
Oman vanhempani kasvatustyylissä ainakin olisi ollut parantamisen varaa (olen kirjoitellut esim. 70-luvun tyttäret ketjuun aiheesta). Onkohan näillä jotain yhteyttä?
Kommentit (8)
Suomikin muuttunut mamutuksen ja muun paskan johdosta niin kuvottavaksi maaksi että saattaa niitäkin kaduttaa ketkä on menneet lapsia tekemään tähän paskaksi muuttuneeseen maailmaan...
Hyvä vaan kun heikkolaatuinen aines ei lisäänny.
Mutta onko sinulla itselläsi lapsia?
Se on helppo keksiä monta syytä, että lapset kannattaa jättää tekemättä.
Itsellä epävarma työllisyystilanne. Vaikka nyt on duunia, on epävarmaa onko parin vuoden päästä.
Toisekseen Suomi on aivan hel...tin kallis maa elää ja asua, kasvattaa lapsia.
Kolmannekseen mukavuudenhalu. Ei tarvi selittää enempää..
Täällä on toisinpäin. Serkuilla 4 kpl on lapsia (jokaisella kaksi), ovat yli 40v ja olen ainoa 40+ jolla ei ole. Kolmeilla heistä on mies, ellei neljällä ja itse nunnasinkku.
Minulla on viisi serkkua ja veli, eli meitä on seitsemän tässä sukupolvessa (minun näkökulmastani siis, toki serkuilla on sieltä toisten vanhempien puolelta myös serkkuja). Vanhin porukasta on 47 ja nuorin 38. Yhdellä serkulla on kaksi lasta, sai esikoisensa 35-vuotiaana ja juuri nyt kuulin, että nuorin serkuista odottaa lasta. Meillä muilla viidellä ei ole lapsia ja nuorinkin lapsettomista on jo 42, eli heikolta näyttää.
Vaikea sanoa miksi ei tule. Kaikki ovat korkeakoulutettuja ja töissä, sekä yhtä lukuunottamatta pitkässä parisuhteessa. Allekirjoitan kyllä tuon omien vanhempien (sekä setien ja tädin) kasvatusmallin, joka oli ihan ok, mutta ei mitenkään kovin perhekeskeistä. Jos ei ole sellaisia kultaisia "perheen kanssa tehtiin sitä ja tätä" -lapsuusmuistoja, niin olettaisin sen vaikuttavan siihen miten paljon itse omaa perhettä halajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko useimmat kolmevitoset nykyisin lapsettomia?
Suomalaisnaisista 80% saa koskaan lapsia, miehistä hieman pienempi osa, olisko 75%?
Näistä 4/5 naisista 50% on saanut lapsen 28 v eli kaikista naisista 40% siihen mennessä. Esikoisensa naiset saavat aika tiiviisti siinä 26-32 iässä eli siihen mennessä suurinosa tulee äidiksi jos on tullakseen. 35 v mennessä on melkein tuo 80% naisista saaneet esikoisensa, mutta ei nyt ihan. Miehistäkin päälle 50 % on tuon ikäisinä isiä.
Vastauksena kysymykseen kuitenkin, useimmat kolmevitoset ei ole lapsettomia, mutta ne jotka ovat niin aika usein jää tahallaan tai tahtomattaan lapsettomiksi.
Ovatko useimmat kolmevitoset nykyisin lapsettomia?