Aterioiden välissä nestettä - ruoansulatus sekoaa
Mistä ihmeestä tämä ilmiö johtuu? On ollut minulla monta vuotta. Tämän takia joudun juomaan esim. alkoholiakin tyhjään vatsaan, sillä jos siellä on vielä jotain juodessani, vatsa turpoaa palloksi ja kurluttaa sekä kipeitä ilmavaivoja ja ripulia on luvassa.
Saattaa jopa tulla niin hirveä väsymys, että on vain pakko mennä nukkumaan. Sitten kun saan piereskeltyä, voimat palaavat ja saattaa olla nälkä.
Kommentit (10)
Tuota noin. Kuulostaa nestehukalta. Jos kuivaa elimistöä nesteyttää liian nopeasti, se aiheuttaa mm. ripulia.
Eli harjoittele veden juontia, alkoholi kannattaa hetkeksi unohtaa.
No johan on ihme jos tuollainen vaiva ollut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Kuulostaa nestehukalta. Jos kuivaa elimistöä nesteyttää liian nopeasti, se aiheuttaa mm. ripulia.
Eli harjoittele veden juontia, alkoholi kannattaa hetkeksi unohtaa.
Kiitos vinkistä! Alkoholia en juo usein, mutta täytyy jättää se pois ja yrittää pitää huolta nesteytyksestä.
Voi olla ärtynyt suoli. Alkoholi ja runsaat ja rasvaiset ruuat ärsyttävät suolta ja aiheuttavat mainitsemiasi vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ärtynyt suoli. Alkoholi ja runsaat ja rasvaiset ruuat ärsyttävät suolta ja aiheuttavat mainitsemiasi vaivoja.
Oikeastaan runsaat ja rasvaiset ruoat eivät aiheuta ollenkaan ongelmia, pelkästään nesteiden nauttiminen aterioiden välillä pistää pakin aivan sekaisin.
Mulle taas tulee huono olo ja röyhtäilyä. Joskus nesteet tulee takaisin ylös. Jostain syystä vesi aiheuttaa vaivaa enemmän kuin esimerkiksi kaakao. Olen yrittänyt auttaa asiaa juomalla vain vähän kerrallaan. (n. 1dl)
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas tulee huono olo ja röyhtäilyä. Joskus nesteet tulee takaisin ylös. Jostain syystä vesi aiheuttaa vaivaa enemmän kuin esimerkiksi kaakao. Olen yrittänyt auttaa asiaa juomalla vain vähän kerrallaan. (n. 1dl)
Sama homma, vesi on kaikista pahin.
Mutta tuo pieniä määriä kerralla juominen voisi olla hyvä. Keho ei tietääkseni voi edes imeyttää kovinkaan paljoa kerralla nestettä ja ylimäärä näkyy lähinnä vessassa ravaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, vesi on kaikista pahin.
Mutta tuo pieniä määriä kerralla juominen voisi olla hyvä. Keho ei tietääkseni voi edes imeyttää kovinkaan paljoa kerralla nestettä ja ylimäärä näkyy lähinnä vessassa ravaamisena.
Mielenkiintoista. Mikäköhän siitä vedestä tekee niin erikoisen
Vettä pitäisi juoda aina ainoastaan tyhjään mahaan. Aterian jälkeen aina noin pari tuntia ennen veden juontia, paitsi hedelmien. Samaten hedelmiä ainoastaan tyhjään mahaan. Vesi ja hedelmät kulkevat suolistossa luontaisesti todella paljon nopeammin kuin muu ravinto, joten jos ne sekoittuvat, niin jäävät pyörimään hitaampien ruokien sekaan, niin voi maha mennä sekaisin.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja vinkkejä, kuinka saisi vaivan pois?