Miksi pitää sanoa "integriteetti"? Miksei voi vain sanoa "eheys" tai "kokonaisuus"?
Kommentit (15)
Muista oikeaoppinen kielenkäyttö.
Älä sano esim. "puhelinluettelo" vaan "telekommunikaatioselektori".
Näin ohjeisti seminaarifiilikseen pääsemisessä Pahkasika-lehti.
Miksi on penthouseasunto ja masterbedroom ja pantry ja ensuite..miksi walk-in closet, Suomessa.
Miksi on tekstuuri?miksei rakenne?
Miksi on jumpsuit jne voisi jatkaa loputtomiin.
Eheys tai kokonaisuus ei ihan tavoita sitä mitä sillä tarkoitetaan. Tuo lahjomattomuus, suoraselkäisyys kuvaa ehkä paremmin.
Aloittaja triggeröityy verbaalisen presentaation vallitsevasta formaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Koska kieli elää ja kehittyy. M27
Tuossa on kyse taantumisesta, ei kehittymisestä.
Varmaan kun kieli elää, kehittyy, ottaa vaikutteita ja muuttuu paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyse taantumisesta, ei kehittymisestä.
Kun te boomerit olette haudassa, niin kukaan ei valita kielen kehittymisestä tässä maassa. :] M27
Toisaalta tarvitaan ammattilaisten kesken eksaktia kielenkäyttöä. Toisaalta tämän ketjun suomenkielisten korvausehdotusten perusteella tässä on ongelmana se, että kansan syvät rivit eivät pysty keskustelua tällöin ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Noita kehittyneitä sanoja viljelevä Myyntimies Mynttinen sai lähtöpassit ensimmäisellä kaffitauolla soitettuani mahdollisesti tulevan alihankkijan toimarille "tämä kaveri ulos, iltapäiväksi joku joka oikeasti osaa ja tietää".
Tilalle tuli yksitotinen insinööri, ei edes hyvä myymään mutta kertoi sen olennaisen. Ja siksi ostimme heiltä 20 miestyövuotta kattaneen projektin, jatkoakin ehkä piisaa.
Mä olen yksi, joka ärsyynnyt lyhenteiden ja vierassanojen viljelystä, jos se suomenkielinen vastine on olemassa ja se kertoisi lukijalle paljon selkeämmin mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tarvitaan ammattilaisten kesken eksaktia kielenkäyttöä. Toisaalta tämän ketjun suomenkielisten korvausehdotusten perusteella tässä on ongelmana se, että kansan syvät rivit eivät pysty keskustelua tällöin ymmärtämään.
Tämän palstan perusteella ymmärrystä on turha tavoitella. Jengi ei ymmärrä edes ihan perustermejä.
Ainoa legitimiteetti mitä sana tarvitsee on kuulijansa ymmärrys, aplla on ahdas mieli ja kehno koulutus. <3
No nyt tuli pieru mun karvaisesta