Millaisia laskuja teillä on, joilla ei jää elämiseen mitään?
Minä tulen tt-tuella toimeen. Silti jää elämiseen.
Tässä laskut (joihin en saa kelalta tukea):
Opintolainan lyhennys
Puhelinlasku
Laitelasku
Matkakortti
Luoton lyhennys
Kommentit (36)
Asuminen 1300€. Eipä paljon muita.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö, vesi, kotivakuutus, jäte, puhelin, vuokra, lääkkeet. Tulo 1090e. Syödäkin pitäisi.Köyhyysraja on 1300 e. Miksi tästä ei puhuta. Tuohon tuloon laskin asumistuen.
Jätelaskusta päättelen, että elät omakotitalossa. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, joten minusta tt-asiakkaan ei tarvitsisi omakotitalossa asua. Harvalla työssäkäyvälläkään siihen nykypäivänä varaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö, vesi, kotivakuutus, jäte, puhelin, vuokra, lääkkeet. Tulo 1090e. Syödäkin pitäisi.Köyhyysraja on 1300 e. Miksi tästä ei puhuta. Tuohon tuloon laskin asumistuen.
Jätelaskusta päättelen, että elät omakotitalossa. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, joten minusta tt-asiakkaan ei tarvitsisi omakotitalossa asua. Harvalla työssäkäyvälläkään siihen nykypäivänä varaa on.
Joissain tapauksissa omakotitalo on halvempi vaihtoehto kuin yksikään vuokrakämppä. Esim muuttotappiokunnassa huonokuntoinen omakotitalo ei mene kaupaksi vaikka ilmaiseksi antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö
polttopuut
vakuutukset (myös 2 auton)
lasten harrastusmaksut
konkurssipesän laina (henkilökohtainen)
asuntolaina
yhden yhdistyksen jäsenyys
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
hammaslääkäri (miehen kanssa käydään vuorovuosin)
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
Nämä tuli ekana mieleen, voi olla muitakin. Inflaation nousun takia ei palkka enää tahdo riittää kohtuulliseen elämiseen.
Miksi asut omassa asunnossa? Iso osa menoistani kertyy siihen liittyvistä kuluista.
Ei ole reilua tulla tähän ryhmään latelemaan menoja, jos on omistusasunto omaisuutena.
Miksei olisi omistusasuntoa?
Se on jokaisen omaa tyhmyyttään, jos asuu vuokralla.
Vuokra, vesimaksu, sähkölaskut, puhelinlaskut, nettilasku, vakuutuslasku, terveydenhuoltolaskut jne.
Edes vaikka jalka on poikki, ei saa esimerkiksi halpaa kelataksia, vaan pitää maksaa tavallisesta taksista, että pääsee pois. Näitä yllätyslaskuja tippuu vähän väliä. Ei ilahduta, mutta maksettava ne on.
Vierailija kirjoitti:
Rahapulasta valittaneella kaverillani ainakin on (itse lipsautti) :
-kuukausittainen tililasku Klarnalle, kun on ostanut vaatteita postimyynnistä jo vuosia sitten muttei ole saanut maksetuksi kuin minimisummaa (ja korot juoksee)
-huonekaluista osamaksuja (pitihän ne saada uutena toki ja sisustaminen ja se että koti on kaunis, on hyvin tärkeä voimaannuttava asia)
-puhelin on osamaksulla ostettu (piti olla hyvä känny hyvällä kameralla, koska pitää saada hyviä kuvia instaan)
Näitä kaveri ei yleensä mainitse koskaan muille, puhuu vaan "tavallisista elämiseen menevistä pakollisista menoista/laskuista"
Anteeksi jos kuulostan ilkeältä, mutta ärsyttää ainainen rahapulan valitus ja tukien ja avustusten ruinaaminen, ilman että omia kulutustottumuksia ja tekoja yhtään kyseenalaistetaan. Suututaan vaan, jos asiasta nätistikään vihjaisee. (oletan että tätä alapeukuttavat ovat samankaltaisia, sorry. Tekin voitte silti vielä oppia parempaa rahankäyttöä!)
Esimerkkisi kulutustottumukset olivat aika maltilliset, joten hieman naurettavat esimerkit oli. Mitäköhän ruinaamisella tarkoitit? Tukia ei ruinata, ne haetaan eivätkä perustu kulutustottumuksiin. Tarkoitin nyt jotain yleisiä, en mitään harkinnanvaraisia.
Voihan tietenkin jokainen miettiä kulutustottumuksiaan. Lähtisin ensin alkoholista ja tupakasta. Se olisikin hienoa,jos tuet olisivat vain järkevät kulutustottumukset omaaville. Jäisi aika moni ilman tukia jos esimerkkisi katsottaisiin ylettömäksi tuhlailuksi.
Oletko aivan varma, että tuttavasi huonekalut on ostettu vain sisustusta varten, eikä sen takia että jokin huonekalu on mennyt rikki, kulunut tai puuttuu.
Itse olen ostanut vaatteita lapsille luotolla joskus. Puhelimen osamaksuihin ei yleensö tule korkoa ja onko tutullasi siis joku uusin ja kallein malli.
Hei oikeasti te jotka sanotte että kelatuilla elää paremmin kuin palkalla!! Miksi ette heittäydy tukien varaan??? Ja turha selitellä mitään yhteiskuntavastuusta koska se tästä maasta on kadonnut jo kauan sitten jos koskaan on ollutkaan olemassa. Eli jos tuntuu siltä että tukien varassa elävät tulevat paremmin toimeen niin SIITÄ VAAN TERVETULOA MUKAAN kokeilemaan. Ja todella tarkoitan sitä.
Ei ole mitään ihmeellisiä laskuja, tulot vaan on niin pienet. Okei, yksi "turha" kulu on meidän kahden kissan ylläpito. Siihen menee joitain kymppejä kuussa. Ennemmin kuitenkin karsin mistä tahansa muusta. Tällä hetkellä omat tulot on noin 800-900e/kk. Siitä menee jo vuokraan melkein puolet. Mitään kelatukia en tällä hetkellä saa, käyn osa-aikatöissä 60-80h/kk. Samalla opiskelen yliopistossa mutta opintotukea en saa kun kuukaudet on käytetty toiseen tutkintoon. Avopuoliso käy töissä mutta en halua että hän joutuu liikaa rahoittamaan minun elämistä, opiskelu on kuitenkin oma valinta eikä hänenkään tulot ole suuret.
Saan tukia yhteensä noin 850 € / kk.
Tästä menee:
vastike 600 €
puhelin 20 €
vakuutus 20 €
sähkö ja siirto 30 €
vesi 20 €
Eli jäähän tuosta reilu satanen ruokaan ja muihin menoihin. Kaikki kyllä siis menee joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä menee:
vastike 600 €
puhelin 20 €
vakuutus 20 €
sähkö ja siirto 30 €
vesi 20 €
Eli jäähän tuosta reilu satanen ruokaan ja muihin menoihin. Kaikki kyllä siis menee joka kuukausi.
Hmm, ei ole käynyt mielessä, että menisit töihin, jos mielestäsi tuet ei riitä.
Ei niiden varassa olekaan tarkoitus elellä useita kuukausia, vuosista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä menee:
vastike 600 €
puhelin 20 €
vakuutus 20 €
sähkö ja siirto 30 €
vesi 20 €
Ei niiden varassa olekaan tarkoitus elellä useita kuukausia, vuosista puhumattakaan.
Olen eri mutta miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?
Netto 1900€ asuntolaina 550, sähkö 400, vesi 50, vakuutus, puhelimet, työmatkat 300, autojen korjaus. Jää pari kolme sataa kuussa, mutta on kolme lasta. Vaimon osuus sitten myös laina 550, ruoat. Hänen netto reilusti vähemmän. Iskäx3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä menee:
vastike 600 €
puhelin 20 €
vakuutus 20 €
sähkö ja siirto 30 €
vesi 20 €
Olen eri mutta miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?
Ei ole käynyt mielessä, että minkähän takia kukaan ei palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kuukausittainen tililasku Klarnalle, kun on ostanut vaatteita postimyynnistä jo vuosia sitten muttei ole saanut maksetuksi kuin minimisummaa (ja korot juoksee)
-huonekaluista osamaksuja (pitihän ne saada uutena toki ja sisustaminen ja se että koti on kaunis, on hyvin tärkeä voimaannuttava asia)
-puhelin on osamaksulla ostettu (piti olla hyvä känny hyvällä kameralla, koska pitää saada hyviä kuvia instaan)
Näitä kaveri ei yleensä mainitse koskaan muille, puhuu vaan "tavallisista elämiseen menevistä pakollisista menoista/laskuista"
Anteeksi jos kuulostan ilkeältä, mutta ärsyttää ainainen rahapulan valitus ja tukien ja avustusten ruinaaminen, ilman että omia kulutustottumuksia ja tekoja yhtään kyseenalaistetaan. Suututaan vaan, jos asiasta nätistikään vihjaisee. (oletan että tätä alapeukuttavat ovat samankaltaisia, sorry. Tekin voitte silti vielä oppia parempaa rahankäyttöä!)
Esimerkkisi kulutustottumukset olivat aika maltilliset, joten hieman naurettavat esimerkit oli. Mitäköhän ruinaamisella tarkoitit? Tukia ei ruinata, ne haetaan eivätkä perustu kulutustottumuksiin. Tarkoitin nyt jotain yleisiä, en mitään harkinnanvaraisia.
Voihan tietenkin jokainen miettiä kulutustottumuksiaan. Lähtisin ensin alkoholista ja tupakasta. Se olisikin hienoa,jos tuet olisivat vain järkevät kulutustottumukset omaaville. Jäisi aika moni ilman tukia jos esimerkkisi katsottaisiin ylettömäksi tuhlailuksi.
Oletko aivan varma, että tuttavasi huonekalut on ostettu vain sisustusta varten, eikä sen takia että jokin huonekalu on mennyt rikki, kulunut tai puuttuu.
Itse olen ostanut vaatteita lapsille luotolla joskus. Puhelimen osamaksuihin ei yleensö tule korkoa ja onko tutullasi siis joku uusin ja kallein malli.
Alan ymmärtää, miksi itse olen aina pärjännyt pienellä palkalla enkä huku laskuihin...
Siis osan mielestä on täysin "maltillista" ostaa vaatteita, huonekaluja, puhelimia yms uutena osamaksulla?
Okei.
Mulle opetettiin kotona, että ensin säästetään, ja sitten vasta ostetaan. Ja jos ei saa säästöön, ei osteta. Sitten ollaan ilmsn tai hankitaan asioita käytettynä.
Olen nelikymppinen, tilillä on 5-numeroinen summa rahaa, ja olen täysin velaton, mutta ostan edelleen 90% vaatteistani kirpputoreilta, olohuoneen sohvista toinen on sukulaisen vanha, toinen roskalava-ryhmästä bongattu, ja puhelin on 5 vuotta vanha eikä maksanut kuin pari sataa. Tällä puhelimellani silti hoidan kaikki asiani, ja otan myös sinne instaankin kuvia 😂
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monella raha menee myös turhuuksiin ja menoja muuttamalla tilanne paranisi. En näe noita sinun esimerkkejäsi mitenkään erityisen tuomittavana vielä. Se kuitenkin sanottava että sinä olet ylimielinen ja ilkeäkin. Omasta rahankäytöstä voit sinä tai minä olla mitä mieltä tahansa mutta itse maksan kaiken palkastani ja säästöönkin jää. Mutta se johtuu siitä että tulotasollani on mahdollista eikä tarvitse kaupassa miettiä ostanko hiutaleita vai säästänkö rahat lääkkeisiin kuten monella pahimmillaan nykyisin on tilanne. Varmaan sinä menisit kertomaan mielelläsi parempaa rahankäyttöä heille.