Millaisia laskuja teillä on, joilla ei jää elämiseen mitään?
Minä tulen tt-tuella toimeen. Silti jää elämiseen.
Tässä laskut (joihin en saa kelalta tukea):
Opintolainan lyhennys
Puhelinlasku
Laitelasku
Matkakortti
Luoton lyhennys
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosassa huomioidaan kyllä informaatiomenot (20%), joihin itse laskisin puhelinlaskun ja laitelaskun. Nuo muut taas menevät osioon muut menot (19%).
Kela maksaa sähkön ja kotivakuutuksen. Muita tukia perusosan lisäksi ei saa.
Niillä on osamaksuja hamaan tappiin asti.
Vakuutukset, sähköt, vesi, jätehuolto, sairaalamaksut ja lääkkeet, puhelin. Kaikki maksan itse, kelatukia en saa joten tt-tukiasiakkalilla on ihan helvetin hyvät oltavat kun muut jää maksumiehiksi.
Sähkö, vesi, kotivakuutus, jäte, puhelin, vuokra, lääkkeet. Tulo 1090e. Syödäkin pitäisi.Köyhyysraja on 1300 e. Miksi tästä ei puhuta. Tuohon tuloon laskin asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosassa huomioidaan kyllä informaatiomenot (20%), joihin itse laskisin puhelinlaskun ja laitelaskun. Nuo muut taas menevät osioon muut menot (19%).
Kela maksaa sähkön ja kotivakuutuksen. Muita tukia perusosan lisäksi ei saa.
Mutta saat toimeentulotuen perusosan, josta on laskennallisesti varattu yhteensä 39 prosenttia informaatio- ja muihin menoihin, joihin nuo laskusi lukeutuvat. Joten kyllä, saat tukea laskuihisi vaikka niitä ei huomioidakaan perusosan lisäksi. Jos sinulla ei ole muita tuloja niin Kelahan käytännössä maksaa kaikki laskusi tukien muodossa.
Palkka käteen alle 1500 euroa ja vuokra itse maksettava samoin kuin aivan kaikki muukin. Eipähän tuosta ylimääräistä jää käytettäväksi suuremmin.
Eli yhteiskunta maksaa kokonaisuudessaan ap:n elämisen ja tämä pätee sillä pohjalla täällä. Kukin tavallaan.
Näin työssäkäyvänäkin tulee kuukausia jolloin pamahtaa kaikki isot laskut kerralla. Periaate on, että säästöstä en ota. Sitten eletään kuukausi vaikka satasella. Onneksi näin on vain muutamana kuukautena vuodessa.
Mulla on sähkölasku, pellettilasku, vastike, vesi-ja jätevesilasku, jätemaksu, vakuutukset, perheen puhelimet ja bussikortit, sanomalehti. Näistä sanomalehti on vapaaehtoinen ja ilmankin pärjäisi.
Kela ei maksa mitään, koska käyn töissä. Rahat ei silti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Näin työssäkäyvänäkin tulee kuukausia jolloin pamahtaa kaikki isot laskut kerralla. Periaate on, että säästöstä en ota. Sitten eletään kuukausi vaikka satasella. Onneksi näin on vain muutamana kuukautena vuodessa.
Suosittelen budjetointia. Jos etukäteen ei pysty budjetoimaan rahaa kyseisiin laskuihin niin kannattaa muuttaa laskutusväli mahdollisimman tiheäksi, ettei oma talous kaadu yhteen laskuun.
sähkö
polttopuut
vakuutukset (myös 2 auton)
lasten harrastusmaksut
konkurssipesän laina (henkilökohtainen)
asuntolaina
yhden yhdistyksen jäsenyys
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
hammaslääkäri (miehen kanssa käydään vuorovuosin)
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
Nämä tuli ekana mieleen, voi olla muitakin. Inflaation nousun takia ei palkka enää tahdo riittää kohtuulliseen elämiseen.
Nettotulot reilu 700e, riittää sähkölaskuun ja talolainaan.
Vierailija kirjoitti:
sähkö
polttopuut
lasten harrastusmaksut
asuntolaina
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
Nämä tuli ekana mieleen, voi olla muitakin. Inflaation nousun takia ei palkka enää tahdo riittää kohtuulliseen elämiseen.
Totta tuo hintojen nousu, vähän toki helpottaa tuleva 3,5% yleiskorotus.
Se tekee kuitenkin reilu pari sataa kuussa lisää nettona.
Vierailija kirjoitti:
sähkö
polttopuut
lasten harrastusmaksut
asuntolaina
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
Miksi asut omassa asunnossa? Iso osa menoistani kertyy siihen liittyvistä kuluista.
Ei ole reilua tulla tähän ryhmään latelemaan menoja, jos on omistusasunto omaisuutena.
Mm yksityinen hammaslääkäri sillä julkisella et saa implanttia tai välttämättä edes purentakiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on laitelasku?
Veikkaisin osamaksua esim. puhelimesta tai tietokoneesta. Vai leasingmaksu jostain erikoisemmasta laitteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö
polttopuut
lasten harrastusmaksut
asuntolaina
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
Miksi asut omassa asunnossa? Iso osa menoistani kertyy siihen liittyvistä kuluista.
Ei ole reilua tulla tähän ryhmään latelemaan menoja, jos on omistusasunto omaisuutena.
Tämä. Kun itse olin ollut vuoden työttömänä eikä tietoa töistä, möin asuntoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö
polttopuut
lasten harrastusmaksut
asuntolaina
ammattiliiton jäsenmaksu
nuohooja
tiemaksu
kiinteistövero
terveyskeskusmaksu
En ole tuo vastaaja, mutta asun omistusasunnossa siksi, kun minulla ei ole varaa maksaa vuokraa. Maksan tästä vastiketta ja lainanlyhennyksiä paljon vähemmän, kuin mitä tämänkokoinen vuokra-asunto maksaisi, mihin mahtuisi koko perhe.