Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakava D-vitamiinin puutos, mitä oireita teillä ollut?

Vierailija
02.03.2023 |

Jos teillä on todettu todella matala D-vitamiinin puutos, joka luokitellaan vakavaksi (alle 25), minkälaisia oireita teillä ollut?

Itselläni D-vitamiini oli 23 ja mietin, voisiko esim. alaselkäkipuni johtua tästä? Sekä sellainen "luiden särky" mm. nilkoissa ja lonkassa. Tai hiusten nopea harmaantuminen parin viime vuoden aikana (olen vasta 41v).

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole syönyt d-vitamiinia? Puutos aiheuttaa monia sairauksia.

Vierailija
2/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavalio sinulla ap on ollut? Paljonko nyt otat d-vitamiinilisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona. Alhaiset d-vitamiinitasot korreloi vakavan sairastumisen kanssa.

Vierailija
4/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat tuli housuun.

Vierailija
5/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat tuli housuun.

No! Se on varmaankin suurinta saavutusta mitä saat aikaiseksi.

Vierailija
6/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puutosta kun syön 250 mikrogrammaa päivässä. Tason oli viime mittauksessa 185nmol/l

Vierailija
7/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat tuli housuun.

No! Se on varmaankin suurinta saavutusta mitä saat aikaiseksi.

Voin vaikka paskantaa sinunkin housuihin.

Vierailija
8/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stön 100 mikrogramman tabletin päivittäin ja taso mittauksissa 80-95 nykyään

Vierailija
9/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole syönyt d-vitamiinia? Puutos aiheuttaa monia sairauksia.

Synnytin muutama vuosi sitten ja mulla oli raskaushepatoosi eli synnytyksenaikainen maksantoimintahäiriö. Yleensä maksa-arvojen pitäisi normalisoitua synnytyksen jälkeen aika pian, mutta jostain syystä mulla ei niin käynyt. Se vei pari vuotta ennen kuin ne palasi viitteisiin. Lääkäri silloin käski lopettaa kaikki vitamiinit varmuudeksi. 

Munuaisten kanssa myös epäilen jotain ongelmaa, koska silloin kun olen kokeillut D-vitamiinilisää (50 mikroa), niin pissaa tullut jotenkin vähemmän kuin yleensä ja turvotus jaloissa lisääntyy (ei meinaa sukat mahtua jalkaan ja olen jo kerran vaihtanut numeroa isompiin sukkiin kuin ennen).

ap

ap

Vierailija
10/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona. Alhaiset d-vitamiinitasot korreloi vakavan sairastumisen kanssa.

Voi tietysti olla, mutta ihme kyllä olen sairastanut tosi lievänä vain. Ehkä silloin ihan alussa heti mahdollisesti (meidän perheestä kahdella meni silloin maku- ja hajuaisti, mulla ei) ja sitten meni pari vuotta, kunnes oli taas lievänä meidän perheessä.

ap

Vierailija
11/18 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tiedän kyllä, että voi tulla vakavia sairauksia ja oireita tuosta johtuen ja pitäisi ottaa lisää jo ja reippaasti. Tämä ollut vähän tällainen itsetuhoinen ihmiskokeilu, kun ollut nuo tasot ennen hyvät, mutta silti paljon oireita, joille ei löytynyt kunnon selitystä. Jollain sairaalla tapaa olen halunnutkin päästää itseni "pohjalle", että saisin/lääkärit saisi löydettyä niitä oikeita syitä. Tosin nyt on niin paska olo, että enää en jaksa jatkaa ja haluan koittaa saada itseäni nostettua taas elävien kirjoihin.

Kiinnostaisi vaan tietää, millaisia oireita käytännössä on ollut niillä, joilla taso on ollut oikeasti huono ja vakava & mitkä oireet on hävinneet, kun tasot nousseet?

Ennen raskautta minäkin söin vuosia 50-100 mikroa ja tasot oli hyvät. Mutta en tunnu pärjäävän ilman. Tosin nyt se lisä tuntuu tekevän myös lisää oireita. :(

Entä onko jollain D-vitamiinivaje johtunut jostain sairaudesta? Vai onko vaje aina automaattisesti ihan vain puutoksesta johtuvaa? Voiko esim. joku munuaisvika aiheuttaa D-vitamiinin mataluutta? Krea kyllä ok, mutta vauvasta asti mulla aina ollut jonkin verran proteiinia pissassa ja GFRe on välillä hieman alle viitteen, välillä just viitteissä.

Vierailija
12/18 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin mittauttaa ja tulos oli 28.8. Nyt mietin että uskallanko tankata 110 mikroa päivässä vai riittääkö 60...

Vierailija
13/18 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin mittauttaa ja tulos oli 28.8. Nyt mietin että uskallanko tankata 110 mikroa päivässä vai riittääkö 60...

Se sata on kyllä vähintään otettava ympäri vuoden. Monet joutuu syödä paljon enemmän talvisin. Mutta se selviää sitten kun syöt vaikka puoli vuotta isommalla annoksella, ja mittauttat että miten on lähenyt nousuun. 

Vierailija
14/18 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutama vuosi sitten kun ekan kerran mitattiin, d 19, en pysty pillereitä oikein syömään kun ibs suolisto ei oikein tykkää mistään vitamiinipillereistä.

Mulla on varmasti ollut deen puutos jo iät ajat, mistäpä sen tietää kun ei ole koskaan mitattu vaikka olen 30 vuotta lääkäreille väsymystä valittanut.

Mutta, nyt sitten muutama vuosi sitten kun ferritiinistä alettiin puhua, selvisi vasta mulle, että mullahan on todennäköisesti aina ollut raudanpuute, joka selittää sekin paljon väsymystä ja muita oireita. 

Nyt on sitten folaatin puutekin, ja viimeisimpänä romahti b12 hyvin alas.

Olen pari kertaa päässyt rautainfuusioon, mutta ferritiini ei vaan pysy hyvällä tasolla, muihin puutoksiin en ole saanut apua. 

Vierailija
15/18 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä saat 20 minuutissa noin 250ug d vitamiinia hyvissä olosuhteissa. Joten ei ole uskalluksesta kiinni.

Vierailija
16/18 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvo 30 kun tuli oireita. Luu- ja nivelkipuja ympäri vartaloa jatkuvasti, myös tuota alaselkäkipua. Olin todella väsynyt, pari kerrosta rappusten nousua oli aivan hirveää. Minä en siis ollut aiemmin koskaan syönyt D-vitamiinilisää, ei ollut jostain syystä tullut mieleen ja lapsena sain isällä joskus silloin tällöin Sanasolin muodossa sitä. Kalaa ja sieniä kyllä syön ja muutenkin monipuolisesti, mutta se ei riittänyt pitämään tasoja kunnossa. Puutostila todettiin muutama vuosi sitten syksyllä ja lääkäri käski syömään 100 ug päivässä kevääseen asti, ja keväästä syksyyn sitten 50 ug päivässä. Parissa kuukaudessa arvo nousi 50 asti ja kivutkin lakkasivat parissa viikossa. Nyt olen syönyt 50-100 ug aina päivässä enkä ole käynyt mittaamassa arvoja. 

Vierailija
17/18 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä "keskustelu" kyllä, kun käytännössä kukaan ei vastaa esitettyyn kysymykseen :D

Vierailija
18/18 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä "keskustelu" kyllä, kun käytännössä kukaan ei vastaa esitettyyn kysymykseen :D

Ihan normaalia tällä palstalla.