Millaisia ruokia teette kotona nyt kun ruoka on niin kallista?
Kommentit (36)
Paljon laatikoita ja patoja.
Käytän myös pakastimesta marjoja/ omenoita / luumuja vispipuuroihin, kiisseleihin, hyveisiin ja puuron päällisiksi. Niillä saa kivasti lisuketta ruokavalioon.
Meillä tehdään kaikenlaisia ruokia, ja harvoin raaka-aineen hinta vaikuttaa siihen mitä syödään. Enemmän vaikuttaa se, että mitä ruokaa tekee mieli ja usein tietenkin se mitä raaka-aineita sattuu kotona olemaan juuri sillä hetkellä, kun ruokaa alkaa laittamaan ilman että käy ensin kaupassa. Tänään porsaan sisäfilettä ja höyrytettyjä perunoita, porkkanoita ja parsakaalia.
Vierailija kirjoitti:
Parsakaalikeitto (voi myös tehdä kukkakaalista tai sekoituksen)
- 2 pss (a 450 g) pakastettua parsakaalia/kukkakaalia/molempia
- kasvisliemikuutio
- 1/4 - 1/3 pkt voimakasta koskenlaskijaa
- vähän pippuria
- vettäTää jakaantuu kuudeksi annokseksi, joten yhdelle annokselle hintaa tulee alle euro. Melkein viikon lounaat.
Mahtaa olla nälkä tuollaisella ruokavaliolla.
Osta herneitä, kuivattuja, alle euron pussi. Liota yön yli ja keitä seuraavana päivänä hernekeitto, riittää useamman päivän. Osta näkkileipää reilusti, edullista rasvaa leivän päälle, edullisin juustopala. Ja kas, puoli viikkoa vierähtänyt pienellä rahalla.
Nyt kun sinulla on kaapissasi sitä näkkileipää, rasvaa ja juustoa, osta makaronipussi ja 400g jauhelihaa, yhteensä n.4 euroa. Tee jauhelihakastike ja makaronia, taas syö ainakin kaksi päivää.
Tuoreravinnoksi osta n.5 porkkanaa, alle euron, lisäksi säilykepurkillinen ananaspaloja n.90 senttiä. Raasta porkkanat ja lisää ananaspurkki. Terveellistä, edullista ja hyvää, riittää muutaman päivän.
Ravitsevaa, terveellistä ja edullista. Nykyään emme syö hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria kuin kerran kuukaudessa.
Esim. tänään teen espanjalaista munakasta, huomenna on perunahernekeittoa (pakasteherneistä).
Olen huomannut, että ruokavalio on muuttunut vanhanaikaisemmaksi, mutta ei se mitään, maukkaita ovat entisajan ruoat.
Juuri söin mahdottoman hyvää perunasalaattia. Itsekasvatetuista violeteista perunoista (nämä voi laskea kasviksiksi) ja muutama paistettu nakki niiden kera. Perunasalaatti maksoi vain kymmeniä senttejä (vs. halvin kaupan perunasalaatti 1,29€/350g purkki), aineksina perunoiden ja majoneesin lisäksi mm. etikkaliemeen säilöttyjä krassin siemeniä ja itsetehtyjä maustekurkkuja.
Samalla tavalla muutenkin pyrin hillitsemään ruokalaskun kasvua: teen itse, kasvatan mahdollisimman paljon, mahdollisimman monipuolisesti kasviksia kesäisin sekä kerään kaiken mahdollisen luonnosta saatavan. Meillä on noin kerran viikossa sieniä ruuaksi (ns. pääruuan pääraaka-aine), ensi viikonloppuna paistettuja sieniä ja perunamuussia, salaattina itsetehty kaalisalaatti (ei perunasalaattia pottumuusin kera sentään!), jälkiruokana tänään on raparperikiisseliä, viikonloppuna marjarahkaa (itsekerätyistä mustikoista).
Viime aikoina olen erityisen paljon panostanut siihen, että teen kaikki ruuat itse, myös siis salaatit ja jälkiruuat. Samoin tortillalätyt, pizzat, lihapiirakat jne. Sen lisäksi teen kaiken ruuan puuhellalla ja leivinuunissa, joten on tässä jäänyt muut harrastukset vähän vähemmälle. Mutta ainakin kauppalasku on pysytellyt entisellään ja sähkölaskussakin on ollut selkeä 45-50% kulutuksen pudotus (valitettavasti ei ihan samassa suhteessa näy laskun loppusummassa).
Ihan sitä samaa kotiruokaa kun ennenkin. Nyt vaan entistä tarkempaa hintavertailua, vaikka olen tehnyt sitä ennenkin. Makukermat jää kauppaan ja maustan mausteilla. Leivät syynään läpi, missä saisi vähällä rahalla mahdollisimman paljon leipää. Erilaisissa juustoissa hintavertailut. Halvimmat kananmunat, aivan sama miten kanat ovat eläneet. Raha ratkaisee.
Turvaudun vanhaan lemppariin, lihapullaspagettiin. Iso kattila kerralla niin riitää liki viikoksi yksineläessä.
Hapankaalista tykkään lasipurkissa.
Teetä maidolla kuluu reilusti. Leivät katson puoleen hintaan ja teen niistä työevään.
Ihan hyvin olen saanut rahat riittämään. En käytä enää kuljetuspalveluita juuri lainkaan, joten säästän pari euroa viikossa jo siinä. En myöskään ole pitkiin aikoihin tilannut ravintolaruokaa. En myöskään osta valmisruokaa kovin usein, vaan teen ruoat itse.
Jotkut vakiotuotteet ostan nykyään halvempina versioina, siis kauppojen merkkejä kuten Rainbow, Pirkka jne.
Katson nykyään hintoja tarkemmin kuin ennen. Ennen ajattelin, että pari euroa sinne tai tänne, mutta nykyään katson tarkemmin onko halvempaa vaihtoehtoa saatavilla. Minun on siis helppo keksiä säästökohteita, kun olin ennen suht höveli.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
liha, peruna, sipuli, porkkana, kerma, munat, turkkijugurtti, viili, vaihtelevat kasvikset
Pakastekasvikset! Ne on mun pelastus ja jatkan kaikkea niillä. En ole ostanut tuoreita kasviksia pitkään aikaan, vaikka olen suurimmaksi osaksi kasvisruokavaliolla.
Toinen jatke ruoilleni on kuivatut pavut, herneet ja linssit. Niillä saa hyvin täytettä.
Olen myös ikuisesti kiitollinen sienestävälle tutulle, jonka ansiosta pärjään vielä pitkälle kevääseen kuivattujen sienteni kanssa.
Ei se ruoka niin erityisen kallista nyt ole. N. 800e/kk menee ruokaan. Ihan tavallisia ruokia syödään. Kanaa, lohta, nautaa, possua, perunoita/riisiä/pastaa. Teen päivittäin erilaisia salaatteja ja syödään paljon hedelmiä. Leivon myös usein.
Normaalia kotiruokaa, mutta vihreän osuus on nyt talvella vähentynyt. Kesällä salaatit ja tillit omalta pihalta. Kala on ollut suhteellisen halpaa, reilut 10 kilo. Kokonaisesta lohesta saa kalakeittoa pitkäksi aikaa.
Parsakaalikeitto (voi myös tehdä kukkakaalista tai sekoituksen)
- 2 pss (a 450 g) pakastettua parsakaalia/kukkakaalia/molempia
- kasvisliemikuutio
- 1/4 - 1/3 pkt voimakasta koskenlaskijaa
- vähän pippuria
- vettä
Tää jakaantuu kuudeksi annokseksi, joten yhdelle annokselle hintaa tulee alle euro. Melkein viikon lounaat.