Mitä teen elämälläni?
Muutin takaisin kotipaikkakunnalle, ei tunnu hyvältä ratkaisulta. Olen alle kolmekymppinen nainen, sinkku ja syrjäytynyt. Kärsin ocd:sta ja sosiaalisesta ahdistuksesta. Olen jumissa elämässäni ja tuntuu, että voisin tehdä jotain radikaalia, en vain tiedä mitä. Miten löydän oman suunnan? Miten löydän itselle sopivan paikkakunnan? Olen edennyt elämässä ennen aina jonkun "kaavan" mukaan, koulusta aina seuraavaan. Sitten syrjäydyin ja en päässytkään työelämään. Yritän saada siihen nyt apua Kelan kuntoutuksesta. En vain tiedä miten löytää se oma suunta, mihin mennä. Mitä tehdä elämässä?
Miten olette löytäneet oman suunnan vai onko se vain tullut sattumien kautta, sitä on vain ajautunut johonkin tilanteeseen?
Kommentit (11)
Auttakaa nyt mammat hädässä! Oletteko löytäneet oman suunnan ja miten?
Vierailija kirjoitti:
En mä usko että tuossa on mitään enää tehtävissä kun oot jo sairastunut.
Mä oon miettinyt hurahtaa johonkin kulttiin. Mut ei täällä oikeen oo semmosia. Joogastakin sain vaan kivan harrastuksen, ei ollu mitään kulttimeininkiä.
Mut kokeile ny alkuun joogaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä usko että tuossa on mitään enää tehtävissä kun oot jo sairastunut.
Sairastunut? Jos puhut mun ocd:sta niin aion parantua siitä paskasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt hurahtaa johonkin kulttiin. Mut ei täällä oikeen oo semmosia. Joogastakin sain vaan kivan harrastuksen, ei ollu mitään kulttimeininkiä.
Mut kokeile ny alkuun joogaa?
Joogaa on kokeiltu noin vuoden ajan, ei ollut oikeen oma juttu. Miksi kultit kiehtoo sua?
No mikä sinua kiinnostaa? Mikä oli syysi kotipaikkakunnalle paluuseen? Minusta sellainen usein jämähdyttää ihmisen varsinkin jos sieltä on jo alla huonoja kokemuksia. En tiedä voiko täällä kukaan antaa neuvoja jos ei sinua tunne, mutta yleisesti valise joku oma kiinnostuksenkohteesi ja seuraa sitä. Sitä kautta yleensä tulee uutta elämään.
Onko sinulle ollut apua vertaistuesta, oletko kokeillut?
https://ocdsuomi.yhdistysavain.fi/
Olen suunnilleen samassa tilanteessa, vaikkakaan en lapsuuden paikkakunnalla. Sinne kyllä itsekin lähtisin takaisin, jos siellä olisi jotain tekemistä. Mutta kun ei ole, vaan siellä olisi vieläkin vähempi tekemistä kuin nykypaikkakunnallani, jossa koen myös olevani kuin vankilassa ja vailla kiinnostavia asioita. Samat asiat tuntuvat toistuvan vuodesta toiseen kuin jokin kaava.
Itse en ole keksinyt tilanteeseeni paljoakaan helpotusta.
Yksi keino on katsella You Tube-videoita sieltä, missä haluaisin olla ja viettää aikaani. Ainakin se helpottaa oloa, ellei muuta.
Nykyään myös ns. staycation eli holistay, suomeksi omalla paikkakunnalla tai sen lähialueella matkaileminen, on tullut suosioon. Siinä pyritään löytämään turistimaista tekemistä läheltä omaa kotia. Tämä onnistuu, kun heittäytyy turistiksi omalla paikkakunnalla. Itsekin olen esim. kiertänyt paikkakuntani museoita, joissa en koskaan ennen ole käynyt. Kannattaa siis miettiä tekemisensä uusiksi nykyisellä paikkakunnalla ja asuinseudulla, tutkia tapahtumalistoja, ja sitten vain lähteä kokeilemaan erilaisia ajanvietteitä, jos tuppaa olemaan saman toistoa ja tylsää.
Myös vapaaehtoistyötä tai -toimintaa kannattaa kokeilla. Kun saa onnistumisen kokemuksia niistä, voi innostua palkkatöistäkin. Esimerkiksi vanhusten ja vammaisten avustajana löytyy vapaaehtoistyötä, varmaan muutakin, esim. seurakunnista.
Tai käy vaikka joku lyhytkurssi, esim. spr:n ensiapukurssi tai ystäväkurssi. Tai ala opiskella itsenäisesti kotona tai jossain ryhmässä (kansalaisopistossa tm.) esim.kieltä, liikuntaa tai muuta itseäsi kiinnostavaa.
Jos olet kiinnostunut tietystä kaupungista, jonne haluaisit muuttaa, ala ottaa selvää siitä paikkakunnasta; katsele netistä paikkakunnan asuinalueita, asuntoja ja kaupungin nettisivuilta löytyvää infoa siitä, mitä ko. paikkakunta tarjoaa. Eli ala tutustua johonkin uuteen paikkakuntaan, johon koet vetoa. Siitä huomaat, olisiko ko. paikkakunta itsellesi sopiva. Ja voitpa jopa tehdä reissunkin sinne; käydä ihan vilkaisemassa, millaista siellä olisi asua.
Itse en ollut koskaan reissannut aivan ypöyksin, enkä koskaan myöskään junalla. Sitten eräänä päivänä päätin lähteä etelästä Lappiin junalla. Varasin kaikki tarvittavat asiat etukäteen: taksit, bussimatkat, junamatkat ja hotellin pariksi yöksi - ja lähdin. Vain varasuunnitelman tein, jos jokin menisi pieleen, jos vaikka myöhästyisin junasta, johon on lippu varattuna, tai jotain muuta sellaista. Mutta kaikki meni hyvin. Vain paluumatkalla meinasin melkein jäädä vaihtojunasta. 😁 Luojalle kiitos, kaikki meni hyvin!
Käy äänestämässä, jos et ole ennen käynyt. Tutki, kuka ajaa eniten niitä asioita, joita juuri sinä tarvitsisit ja anna hänelle äänesi. Tai vaihda kauppaa, jossa käyt. Mene seuraavalla kerralla toiseen lähikauppaan, missä olet tottunut käymään tai vaikka tavarataloon. Ei ne bonukset tai plussat siitä kovin kärsi, jos joskus käy muuallakin. Vaihtelu voi virkistää paljon enemmän kuin ne bonusten keräämiset. Tai vaihda tuotteita, joita ostat; älä aina osta samaa merkkiä ja tuotetta, koska valinnanvaraahan on. Ala hemmotella ja piristää itseäsi jotenkin. Päätä vaikka joka perjantai ostaa itsellesi kukkakimppu viikonlopuksi. Tai vaikka leivos. Tai päätä kävellä lyhyitä matkoja, jos aina ajat autolla kaikkialle. Jne.
Muutoshan lähtee liikkeelle lumipallomaisesti, kun ensin jostain ehkä ihan pienestä ja vaivaisesta aloittaa. Kun saa jonkun pikkumuutoksen arkeensa tehtyä, saa usein lisäpotkua seuraavan uuden asian tekemiseen. Ensimmäinen askel on aina se vaikein askel. Siksi sen pitää olla helppo toteuttaa.
Sama tunne mulla