Pam: Siivoojat lakkoon
Ammattiliiton mukaan työehtosopimusneuvottelut päättyivät.
Lakkojen täyteinen alkuvuosi jatkuu.
Palvelualojen ammattiliitto tiedottaa, että siivoojien ja kiinteistötyöntekijöiden työtaistelu alkaa tuloksettomien työehtosopimusneuvottelujen seurauksena.
Lakko alkaa 16. maaliskuuta, ellei tulosta synny ennen sitä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä ei ole pariin kolmeen vuoteen vaihdettu eteisen mattoja puhtaaseen, ettei se ainakaan siihen vaikuta ilmeisesti. Eikä vahauksen alle jääneisiin lukuisiin kenkien jälkiin. :0
Teidän taloyhtiön pitää ostaa mattojen pesu tai hankkia vaihtomatot. Ei talkkari tai rappusiivooja niitä ilmaiseksi vaihda ja pese. Ensin potkitaan pois vakituiset talonmiehet, kun ostopalvelu on halvempi. Sitten alkaa itku, kun ostopalvelu ei teekään muuta kuin ne hommat jotka heiltä on ostettu. Niihinkin on työntekijälle varattu minimiaika tai sen alle, koska olette kilpailuttaneet hinnan eikä laadun mukaan. Mene sinne yhtiökokoukseen ja vaadi siellä asioita.
Tämä on niin totta kuin voi olla.
Ei se kaupan kassakaan keräile sinulle ostoksia ellet maksa. Kampaaja ei leikkaa hiuksia siksi että näkisi siistimpiä kuontaloita kaupungilla. Putkimiehellä ei ole fiksaatiota tukkeutuneen viemärin avaamiseen ja päivystä ovesi takana. Keittäjä ei osta omilla rahoillaan aineksia ja tee soppaa vanhainkotiin. Taksi ei kuskaa porukkaa baarista omakustanteisesti, vaikka hyvin näkee että ihmiset kävelee. Mikä v@ttu siinä on että tiettyjen alojen ihmisten odotetaan tekevän ilmaiseksi töitä? Jos ne on niin vähäpätöisiä hommia, niin miksei ihmiset käy omilla rahoillaan ostamassa niitä mattoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa narina niiltä joiden palkka on vielä huonompi kuin siivoojien. Sellaisesta työläisten välistä solidaarisuutta kuten on tässä viime aikoina nähty.
Kellä on huonompi palkka kuin siivoojilla?
Siivoojien huonoin on 11,02/h. Ainakin puutarha-alalla?
Kesätyötuuraajana tiskaajana/siivoojana 2010 sain 7.78€/h peruspalkkana, mihin päälle pienet iltalisät (iltatunteja ei tullut muutakuin 5-7h viikossa). Promo- ja myyntitöistä sain 10€/h.
Milloin siivouksesta noin hyvää palkkaa on alettu maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa narina niiltä joiden palkka on vielä huonompi kuin siivoojien. Sellaisesta työläisten välistä solidaarisuutta kuten on tässä viime aikoina nähty.
Kellä on huonompi palkka kuin siivoojilla?
Siivoojien huonoin on 11,02/h. Ainakin puutarha-alalla?
Kesätyötuuraajana tiskaajana/siivoojana 2010 sain 7.78€/h peruspalkkana, mihin päälle pienet iltalisät (iltatunteja ei tullut muutakuin 5-7h viikossa). Promo- ja myyntitöistä sain 10€/h.
Milloin siivouksesta noin hyvää palkkaa on alettu maksaa?
Se oli silloin, kun Ann Selin oli PAMissa. Todennäköisesti alan pelastus, koska nytkin työvoimapula on jatkuvaa. Se johtuu kylläkin huonoista tunneista, väärästä mitoituksesta, huonosta johtamisesta ja jatkuvasta kilpailutuksesta hinnan mukaan. Jos on työssä, jossa on paljon tunteja ja riittävä mitoitus ja tekee työnsä hyvin, niin hetken kuluttua kohde menee kuitenkin halvemmalle firmalle.
Joo. Mulla sellane työpaikka että aina kun tulee palkankorotus niin jostain otetaan muutama tunti vex. Että eipä se mitään toinna. Paperilla palkankorotus mutta käytännössä ei.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on semmoinen lakko tulossa ettei sitä kukaan huomaa. Monesti olen siivoojan käynnin jälkeen ihmetellyt että tekikö edes mitään.
Todellakin osuit asian ytimeen. Niillä on se joku kulunvalvontalaite/puhelin jolla ne leima ittensä töihin alkaneeksi ja tiiän tasantarkkaan kun se uksi siivooja kävi aloittamassa työnsä sillä ja lähti kyllään siihen naapuritaloon ja kävi sitte työajan lopettamassa. Mä niin toivon että pomo olisi tullu vastaan. Siinä se tienasi kivasti palkan ja naapurissa kahvitteli. Mutta eihän sitä passaa mennä huuteleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on semmoinen lakko tulossa ettei sitä kukaan huomaa. Monesti olen siivoojan käynnin jälkeen ihmetellyt että tekikö edes mitään.
Todellakin osuit asian ytimeen. Niillä on se joku kulunvalvontalaite/puhelin jolla ne leima ittensä töihin alkaneeksi ja tiiän tasantarkkaan kun se uksi siivooja kävi aloittamassa työnsä sillä ja lähti kyllään siihen naapuritaloon ja kävi sitte työajan lopettamassa. Mä niin toivon että pomo olisi tullu vastaan. Siinä se tienasi kivasti palkan ja naapurissa kahvitteli. Mutta eihän sitä passaa mennä huuteleen.
Olisi ees sen työajan viettäny siinä duunipaikassa olisi sillä varmaan ollu jottain siivoomista ollu siellä esim ne wc käienpesualtaan hanat ku ne niin mustaa paskaa oli hananjuuresta. Ja muuta pientä fiksattavaa. Eihän työpaikalta saa poistuu omille asioilleen. Ja jos palkka nousee , työaika pienenee monella jo niin pinise työaika, miten ne ehtii siivota kunnolla mut jos sen puhumalla siivoo niin mikäs siinä
Tekis niin hyvää, että siivoojat olisi lakossa muutamia viikkoja. Ihmiset saattais alkaa arvostamaan työntekijöitä aivan toisella tavalla.
Valitettavasti tämähän tullaan ratkaisemaan ennätysvauhtia, kun siivoojat ovat nöyrää porukkaa.
Olen työttömänä kotona joten ei haittaa.
Eivät ole käyneet meillä siivoamassa muutenkaan niin lakkoon vaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä pesen itse oman vessani.
Vierailija kirjoitti:
Alalla on työvoimapula, mutta mieluummin ollaan näemmä työttöminä kotona, kun siivoojina.
PAM munattomana taas laittaa vain pienen pistelakon pystyyn. Ei ole koskaan rohkeutta laittaa kaikkia lakkoon samaan aikaan, vaan puuhastellaan parin päivän pikkulakkoja, kunnes annetaan periksi, kun ei työnantajapuoli ota PAMia edes tosissaan. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko pelleliitto 🤡