Pam: Siivoojat lakkoon
Ammattiliiton mukaan työehtosopimusneuvottelut päättyivät.
Lakkojen täyteinen alkuvuosi jatkuu.
Palvelualojen ammattiliitto tiedottaa, että siivoojien ja kiinteistötyöntekijöiden työtaistelu alkaa tuloksettomien työehtosopimusneuvottelujen seurauksena.
Lakko alkaa 16. maaliskuuta, ellei tulosta synny ennen sitä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ai eikö ne olekkaan lakossa? Töissä on ollut niin saastaista että jo luulin.
Teidän työpaikalle ei ole edes palkattu siivoojaa
Joo ei kiitos lakoille. Kiva palata töihin tuyon lakon jälkeen. Kaikki paikat vielä paskaisempi kertaa tuhat. Siivoa sitten taas tuhat kertaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa narina niiltä joiden palkka on vielä huonompi kuin siivoojien. Sellaisesta työläisten välistä solidaarisuutta kuten on tässä viime aikoina nähty.
Kellä on huonompi palkka kuin siivoojilla?
Välinehuoltajilla!
Meidän sairaalassa laitoshuoltajat tienaavat enemmän kuin välinehuoltajat.
Hyvä! Opiskelen yliopistossa ja olin yksi kesä laitoshuoltajana sairaalassa eli siivous oli siinä pääosassa. Raskasta ja todella tärkeää työtä. Kannattaa itse kokeilla, jos vähättelee. Paljon muistettavia asioita ja pesuaineseoksetkin valmistettiin itse joka päivä. Hauskaa, kun arvon lääkärit eivät moikanneet. Oli jännää, kun itse opiskelee yliopistossa, mutta lääkärit eivät tätä tienneet, niin olin tietenkin heidän silmissään hierarkiassa pohjasakkaa. Itse moikkaan kotini rappukäytävässä vaikka tuntematonta siivoojaa hymyillen ja hymyn saa takaisin.
Miks ei lentokonelasteittain thaipoimijoitten tyyliin.
Kansanedustajilla lakkosuunnitelmia....
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajilla lakkosuunnitelmia....
Voisiko tästä saada uuden ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten aina, PAM antaa periksi. On toki myönnettävä että pientä yritystä on ollut Selinin jälkeen.
tottakai, kun on naisvaltainen ala
Kiinteistöhuolto on kylläkin miesvoittoinen, harva kiinteistöhuoltaja on nainen. Siistijätkin nykyisin alkaa olla alipalkattuja ulkomailta tulleita miehiä.
PAM on kyllä niin lussukka, ettei mistään lakosta ole toivoakaan. Hyväksyy surkeimman mahdollisen sovintoesityksen ja homma jatkuu.
Ahtaajille en olisi palkankorotusta suonut ja mielestäni olivat ahneita kiristäessään Suomen vientiä. Siistijöille ja kiinteistöhuollolle täysi tuki lakkoon, työajat ei todellakaan hyviä, saati palkat. Ehkä kerrostaloissakin alettaisiin arvostaa kiinteistönhuoltoa, kun kukaan ei ole auraamassa ja hiekoittamassa pihaa. Siihen kyllä lakko tulee turhan myöhään, hyvä aika olisi ollut silloin, kun lunta tuli viikon sisällä reilu puoli metriä.
t: välinehuoltaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa narina niiltä joiden palkka on vielä huonompi kuin siivoojien. Sellaisesta työläisten välistä solidaarisuutta kuten on tässä viime aikoina nähty.
Kellä on huonompi palkka kuin siivoojilla?
Välinehuoltajilla!
Meidän sairaalassa laitoshuoltajat tienaavat enemmän kuin välinehuoltajat.
Laitoshuoltajilla on kai hiukan korkeampi TES kuin kiinteistöalan siivoojilla.
Jos puhutaan kouluttamattomista siivoojista, niin huonompaa palkkaa kuin heille maksetaan ainakin museo-oppaille ja museovalvojille ja kouluttamattomille puutarharhatyöntekijöille. Puutarhurin koulutuksella pääsee samaan tai hiukan korkeampaan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten aina, PAM antaa periksi. On toki myönnettävä että pientä yritystä on ollut Selinin jälkeen.
Kiinteistöhuolto on kylläkin miesvoittoinen, harva kiinteistöhuoltaja on nainen. Siistijätkin nykyisin alkaa olla alipalkattuja ulkomailta tulleita miehiä.
Tietyissä pesuhommissa on kaikki miehiä,sen verran raskasta hommaa.
Taloyhtiössä ei ole pariin kolmeen vuoteen vaihdettu eteisen mattoja puhtaaseen, ettei se ainakaan siihen vaikuta ilmeisesti. Eikä vahauksen alle jääneisiin lukuisiin kenkien jälkiin. :0
Pamilla ravintola-ala junnaa viimeisenä perässä. Siivoojatkin saa isomman korotuksen. Kun on ravintola-alan vuoro niin sanotaan että teillähän on hyvä palkka ja hyväksytään 0,8% korotus lakkoilematta.
Matalapalkkaisilla pitäisi olla isoimmat korotukset. Ahtaajat olisi pärjänneet ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä pesuhommissa on kaikki miehiä,sen verran raskasta hommaa.
Myös siivouskoneilla ajaa pääasiassa miehiä. Se on kevyttä, helppoa ja mukavaa. Takavuosina siitä jopa maksettiin korkeampaa palkkaa kuin raskaasta käsinsiivouksesta, kun oli mukamas niin teknistä että.
Kotisiivouksia kun teki miesparin kanssa, niin eipä kukaan tarjoutunut tamppaamaan mattoja, vaikka se on raskain homma.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä ei ole pariin kolmeen vuoteen vaihdettu eteisen mattoja puhtaaseen, ettei se ainakaan siihen vaikuta ilmeisesti. Eikä vahauksen alle jääneisiin lukuisiin kenkien jälkiin. :0
Teidän taloyhtiön pitää ostaa mattojen pesu tai hankkia vaihtomatot. Ei talkkari tai rappusiivooja niitä ilmaiseksi vaihda ja pese. Ensin potkitaan pois vakituiset talonmiehet, kun ostopalvelu on halvempi. Sitten alkaa itku, kun ostopalvelu ei teekään muuta kuin ne hommat jotka heiltä on ostettu. Niihinkin on työntekijälle varattu minimiaika tai sen alle, koska olette kilpailuttaneet hinnan eikä laadun mukaan. Mene sinne yhtiökokoukseen ja vaadi siellä asioita.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on semmoinen lakko tulossa ettei sitä kukaan huomaa. Monesti olen siivoojan käynnin jälkeen ihmetellyt että tekikö edes mitään.
Jännä juttu, mutta ihan saman olen huomannut käydessäni lääkärissä. Kaupassakin piippaan itse tuotteet itsepalvelukassalla, eikö siitä pitäisi saada ainakin osa kassan palkasta alennusta. Oikeasti kaikilla on paikkansa, eikä sinun kokemusta voi tietenkään ulottaa kaikkialle, oletko samaa mieltä?
Ravintola-alalla ainakin.