Onko Vaasa kauhea kaupunki?
Jotenkin tullut siitä aika luotaantyöntävä kuva, että ruotsinkieliset syrjivät kaikkia muita, ja varsinkin sukupolvia Vaasassa asuneet ruotsinkieliset.
Mitä kokemuksia Vaasasta?
Kommentit (146)
Kaunis kaupunki, mutta paljon huumeita ja niihin liityviä ongelmia nykyään.
vkon loppuisin ulkomaalaiset värittää keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ma-su/24/7/365. Luulin olevani aasiassa, mutta sitten kuului ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
On. Järkyttävä demonipesäke. Maailmankaikkeuden perseläpi. Pimeyden ydin.
Kuvailit juuri Seinäjokea.
Mä kävin siellä ekaa kertaa viime kesänä ja minusta se vaikutti tosi kivalta kaupungilta.
Eräs vaasalainen henkilö sanoi minulle, että Vaasassa kaikki työpaikat edellyttävät ruotsin kielen taitoa. Siksi hänkin joutui muuttamaan sieltä pois, kun hän ei puutteellisen kielitaidon vuoksi voinut jäädä lähihoitajan töihin omalle kotipaikkakunnalleen.
Mietin vaan, että edellytetäänkö siellä myös sujuvaa suomen kielen taitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Järkyttävä demonipesäke. Maailmankaikkeuden perseläpi. Pimeyden ydin.
Kuvailit juuri Seinäjokea.
Mä epäilin Pietarsaarta tai Kokkolaa. Vielä pahempia persläpiä.
Christiiina kirjoitti:
Mä kävin siellä ekaa kertaa viime kesänä ja minusta se vaikutti tosi kivalta kaupungilta.
Eräs vaasalainen henkilö sanoi minulle, että Vaasassa kaikki työpaikat edellyttävät ruotsin kielen taitoa. Siksi hänkin joutui muuttamaan sieltä pois, kun hän ei puutteellisen kielitaidon vuoksi voinut jäädä lähihoitajan töihin omalle kotipaikkakunnalleen.
Ei tarvitse suomea osata, ruotsilla pärjää hienosti! Yhdessä ollaan suunniteltu talkoita, joissa porukalla sahataan Vaasa irti ja tyrkätään Ruotsiin kiinni. Hej då!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ma-su/24/7/365. Luulin olevani aasiassa, mutta sitten kuului ruotsia.
Tietenkin jos ei liiku missään kuin arkisin niin mielipide varmaan tuo. Kyse oli viikonlopuista.
Christiiina kirjoitti:
Ei tarvi osata ruotsia. Toki siitä vaaditaan virasto-ruotsin paperit, mutta käytännössä täysin suomenkielellä pärjää. Riippuu toki työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt Vaasassa. Kun pääsin ylioppilaaksi lähdin heti sieltä. En voisi kuvitellakaan asuvani enää siellä.
No mitä siellä nyt ylipäätään voisi tehdä? Sisäsiittoinen kiusaajakaupunki, jonka rantaruotsalaiset pilaavat lopullisesti. Ei ihan kenenkään ensimmäinen opiskelukaupunkiykkönen.
Minä kyllä tykkään! Täällä yöelämässä liikuskelee komeita, silliviiksisiä ja supliikkeja setämiehiä useammasta puo - siis ikäluokasta 😍
Ruotsinkielisen Pohjanmaan keskuspaikka. Tosin suomenkielisiä on enemmistö. Tunnettu lähinnä vankilastaan, johon puukkojunkkarit vietiin, jos ei Siperiaan.
Uskaltaako naisena liikkua yksin yöelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa! Valkorotareita liikuskelee😍
👴🏻🧔🏻
Vierailija kirjoitti:
Matiaksen mukana pääsee turvallisesti jatkoille hänen kotiinsa ja sieltä sitten kotiisi. Opitte tuntemaan toisenne perin pohjin.
Suomenkielisenä opiskelijana tuli kaupunki tutuksi, valitettavasti. Koko kaupungin henki oli suomenkieliselle negatiivinen, jopa opettajia myöten. Ruotsinkieliset opiskelijat olivat omissa porukoissaan ja heillä tuntui olevan hauskaa 4-6 iltaa viikossa. Samat naiset kiersivät Staffanilta Magnukselle ja välillä ihmettelivät, että keneltä se pöpö tällä kertaa tarttui. Juhlapäivä, kun sai kääntää auton keulan etelää kohti ja jättää ankkalinnan lopullisesti.
Vaasa pitäisi hakata irti mantereesta ja uittaa Ruotsiin.
Christiiina kirjoitti:
Ei, suomenkieli ei ole tärkeää. Pääasia että ruotsi sujuu.
Itse olen viihtynyt jo monta vuosikymmentä. Moni muukin kaupunki on ihan jees, mutta ei ole kotikaupungin voittanutta. Aina olen suomen kielellä pärjännyt.:) Identiteetti on kyllä mielestäni vahva. Joka muuta väittää, ei tunne historiaa.
Työasioissa joudun siellä käymään. Kovin paljon siellä on tuota ostarinotkujaa. Kova poliittinen vääntö kielipolitiikasta. Ei jää kyllä Vaasasta lainkaan positiivinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Rannikko on kiva paikka kesällä
Todella hieno saaristo kesäisin mutta vaatii omaa (isompaa) venettä, että pääsee tutustumaan, Ihmiset sitten on mitä on.
Turun saaristossa on enemmän punkkeja.