Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Vaasa kauhea kaupunki?

Vierailija
01.03.2023 |

Jotenkin tullut siitä aika luotaantyöntävä kuva, että ruotsinkieliset syrjivät kaikkia muita, ja varsinkin sukupolvia Vaasassa asuneet ruotsinkieliset.

Mitä kokemuksia Vaasasta?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasan valtuusto on mielenkiintoisen näköinen, jos tarkastelee pelkästään kielikysymyksen kannalta:

https://yle.fi/a/3-11980992

Minusta paljon kertoo se, että kokoomuksen Susanna Koski istuu valtuustossa. Tsemppiä Vaasa.

Parituksesta tuomittu uusnasse-Helin ei tainnut tällä kertaa päästä läpi?

https://www.instagram.com/p/BvHmsqBhRP-/

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013032716837134

Vierailija
62/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Vaasassa 2015-2020. Opiskelukaupunkina se on oikein kiva - etäisyydet ovat lyhyitä ja pyörällä pääsee paikasta paikkaan. Yliopiston kampusalue meren ääressä oli tuolloin varmasti yksi Suomen kauneimpia - valitettavasti siellä on ymmärtääkseni viime aikoina tehty paljon muutoksia, esimerkiksi kirjasto on muuttanut (ei enää merinäköalaa) ja Fabriiki-rakennus ei ole käytössä. Oli aika ihanaa istua tylsässä fysiikan/matikan laskuharkassa ja katsoa ulos, kun luokan ikkunasta paistoi aurinko ja näkyi meri. 

Toisaalta Vaasassa tuulee aina ja siperia-simulaattori on todellinen. Niitä inhottavia mäkiä on ikävä polkea tsygällä. Stadilaisena myös ihmetytti se fakta, että ravintolat (ainakaan suurin osa) eivät ole auki sunnuntaisin! Ja suomalainen kirjakauppakin on sunnuntaina kokonaan suljettu ja menee lauantainakin suhteellisen aikaisin kiinni. 

En kokenut kaksikielisyyden olleen ongelma. En osaa juuri ruotsia, mutta en koe kokeneeni syrijntää. Oli itse asiassa todella jännää, että kun muutin ja menin ekaa kertaa yhtään mihinkään, eli ravintolaan syömään muuton jälkeen, niin ensimmäinen asia mitä tarjoilija kysyi, oli että suomeksi vai ruotsiksi. Jos olisin käynyt peruskoulun Vaasassa, olisin varmasti oppinut ruotsin tosi näppärästi, siellä oikeasti kuulee sitä ihan jatkuvasti ja päivittäin! Stadissa asuessani ruotsin kuuleminen on jäänyt ihan muutamaan hassuun kertaan. 

Summasummarum - kiva kaupunki ainakin lyhytaikaisesti. Itse muutin opintojen jälkeen takaisin pk-seudulle ja olen täällä kyllä onnellisempi, mutta Vaasasta jäänyt kuitenkin kohtuullisen hyvä fiilis ja kehun sitä kaikille kauniina kesäkaupunkina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin Vaasassa 2015-2020. Opiskelukaupunkina se on oikein kiva - etäisyydet ovat lyhyitä ja pyörällä pääsee paikasta paikkaan. Yliopiston kampusalue meren ääressä oli tuolloin varmasti yksi Suomen kauneimpia - valitettavasti siellä on ymmärtääkseni viime aikoina tehty paljon muutoksia, esimerkiksi kirjasto on muuttanut (ei enää merinäköalaa) ja Fabriiki-rakennus ei ole käytössä. Oli aika ihanaa istua tylsässä fysiikan/matikan laskuharkassa ja katsoa ulos, kun luokan ikkunasta paistoi aurinko ja näkyi meri. 

Toisaalta Vaasassa tuulee aina ja siperia-simulaattori on todellinen. Niitä inhottavia mäkiä on ikävä polkea tsygällä. Stadilaisena myös ihmetytti se fakta, että ravintolat (ainakaan suurin osa) eivät ole auki sunnuntaisin! Ja suomalainen kirjakauppakin on sunnuntaina kokonaan suljettu ja menee lauantainakin suhteellisen aikaisin kiinni. 

En kokenut kaksikielisyyden olleen ongelma. En osaa juuri ruotsia, mutta en koe kokeneeni syrijntää. Oli itse asiassa todella jännää, että kun muutin ja menin ekaa kertaa yhtään mihinkään, eli ravintolaan syömään muuton jälkeen, niin ensimmäinen asia mitä tarjoilija kysyi, oli että suomeksi vai ruotsiksi. Jos olisin käynyt peruskoulun Vaasassa, olisin varmasti oppinut ruotsin tosi näppärästi, siellä oikeasti kuulee sitä ihan jatkuvasti ja päivittäin! Stadissa asuessani ruotsin kuuleminen on jäänyt ihan muutamaan hassuun kertaan. 

Summasummarum - kiva kaupunki ainakin lyhytaikaisesti. Itse muutin opintojen jälkeen takaisin pk-seudulle ja olen täällä kyllä onnellisempi, mutta Vaasasta jäänyt kuitenkin kohtuullisen hyvä fiilis ja kehun sitä kaikille kauniina kesäkaupunkina. 

Siis mitä mäkiä? Itse olen seitsemän kukkulan kaupungista ja Vaasahan lättänä kuin pannukakku.

Vierailija
64/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin Vaasassa 2015-2020. Opiskelukaupunkina se on oikein kiva - etäisyydet ovat lyhyitä ja pyörällä pääsee paikasta paikkaan. Yliopiston kampusalue meren ääressä oli tuolloin varmasti yksi Suomen kauneimpia 

Vaasa on kauneimmillaan kesällä, mutta silloin ne kauneimmat ihmiset eli opiskelijat ovat poissa.

Vierailija
65/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eräs vaasalainen henkilö sanoi minulle, että Vaasassa kaikki työpaikat edellyttävät ruotsin kielen taitoa. Siksi hänkin joutui muuttamaan sieltä pois, kun hän ei puutteellisen kielitaidon vuoksi voinut jäädä lähihoitajan töihin omalle kotipaikkakunnalleen.

Mietin vaan, että edellytetäänkö siellä myös sujuvaa suomen kielen taitoa?

Olen kuullut myös samaa.

Opiskelukaverini läheinen ystävä muutti opintojen perässä Vaasaan, eikä ole saanut vakituista työpaikkaa puutteellisen ruotsin kielentaidon takia. Yrittää kuulemma käydä korottamassa ruotsin numeroa jotta saisi vakituisen työpaikan, eikä iänikuisia keikkatöitä.

Itse en ihan rehellisesti jaksaisi nähdä vaivaa. Kyllä nyt Suomessa pitäisi pärjätä ihan suomen kielellä!

Vierailija
66/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytti vitsiltä

Vierailija
67/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin Vaasassa 2015-2020. Opiskelukaupunkina se on oikein kiva - etäisyydet ovat lyhyitä ja pyörällä pääsee paikasta paikkaan. Yliopiston kampusalue meren ääressä oli tuolloin varmasti yksi Suomen kauneimpia 

Vaasa on kauneimmillaan kesällä, mutta silloin ne kauneimmat ihmiset eli opiskelijat ovat poissa.

Harmi!

👴🏻

Vierailija
68/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä torilla parveilevat vain mölyapinat. Muut ovat huviloilla saaristossa.

Vierailija
69/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait vaasassa asu ellei ole perhe, työ tai muu pakko. Paljon on ilkeitä alkoholisteja kesäisin, ja talvisin lokkipaidat uhoavat kännissä kun eivät osaa pelata jääkiekkoa. Muutin pois parin vuoden jälkeen, kun työt loppui. Tuntui ettei ole suomalaiselle sijaa.

Vierailija
70/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa on ruotsinkielisiä vain 23,4 %. Hyvin voi elellä käyttämättä koskaan ruotsia.

Vierailija
71/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ruotsia tarvinnut, mitä 30 vuotta Vaasassa asuin. Joillakin on outo pakkomielle ruotsista, mutta faktat hieman hakusessa. Tervemenoa Itä-Suomen persulit Vaasaan- viikkoakaan ette kestä, mutta se ei johdu kielestä.

Vierailija
72/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa on ruotsinkielisiä vain 23,4 %. Hyvin voi elellä käyttämättä koskaan ruotsia.

Ympäröivät kunnat on täysin ruotsinkielisiä ja ne asioi Vaasassa.

Vierailija
73/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoen metron päätepysäkki.

Vierailija
74/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kaupunki.

75/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa on suomenruotsalainen tuppukylä. Vaasa on Helsinkiin verrattuna kuin Pipsa-Possu ja Helsinki kuin vanha komediadraama. Siellä ei taida vilkkaan tulevaisuuden rakentaminen olla helppoa.

Vierailija
76/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpöä, pärjää hyvin ilman ruotsiakin ja usein ne on ei-vaasalaiset ketä tekee hirveen haloon kielipolitiikasta. Kaunis ja sopivan kompakti kaupunki jossa tosi hyvin kansainvälisiä työpaikkoja. Eli varsinkin tekniikan alan uraihmiset ovat kuumaa kamaa ja todellakaan ei tarvitse ruotsia kun konsernien kieli englanti.

Vierailija
77/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tyomatkalla Vaasassa joskus elo-syyskuun vaihteessa, ja pääsinkin lähtemään asiakkaalta pari tuntia etuajassa. Lähdin keskustaan kiertelemään junan lähtöä odotellessa. Ja vitsit miten kiva paikka! Hienot istutukset, tosi kauniita vanhoja rakennuksia, kivoja kauppoja (ei ollut mitään ongelmia saada palvelua suomeksi, en edes tajunnut että on ruotsinkielinen paikka). Kasvukausi ilmeisesti sen verran myöhässä, että torilta sai vielä tuoreita marjoja vaikka etelässä ei ollut pariin viikkoon saanut. Oli perjantain alkuilta, hieno ilma ja kävelykatu ja terassit täynnä iloisia ihmisiä. Olin tosi yllättynyt, en oikeastaan ollut koskaan kuullut Vaasasta mitään, joten en olettanut sen olevan mistään kotoisin.

Vierailija
78/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räppiduo Setä Tamu ja Pähkinä on Vaasasta ja ihan suomenkielisiä ;D

Vierailija
79/146 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta tiedä mutta muistakaa aina valita puolenne Seinäjoki vai Vaasa

Kumpikin nokittelee toiselle btw tällä hetkellä Seinäjoki vie kohtalaisesti, väestö kasvaa enemmän ja nopeasti. Teollisuusalue kasvaa roveksessa työpaikkoja saadaan lisää. Uudisrakentaminen paljonki tehokkaampaa kun Vaasassa diskuteerataan kaavoja kymmeniä vuosia siinä missä Seinäjoella saadaan ekat kivet tontille jo ylihuomenna. Kulttuurielämä on virkeää ja junia kulkee tasaisesti tunnin välein pääradalla

Vierailija
80/146 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hansu11 kirjoitti:

Höpö höpöä, pärjää hyvin ilman ruotsiakin ja usein ne on ei-vaasalaiset ketä tekee hirveen haloon kielipolitiikasta. Kaunis ja sopivan kompakti kaupunki jossa tosi hyvin kansainvälisiä työpaikkoja. Eli varsinkin tekniikan alan uraihmiset ovat kuumaa kamaa ja todellakaan ei tarvitse ruotsia kun konsernien kieli englanti.

Höpö höpö itsellesi. Tuo on kuin Jämsässä kävisi. Raappahousut ovat tunkeneet haisevat pallinsa vain pukuun, ja kuvittelevat olevansa uraihmisiä. Eroa ei ole kuin narsismin määrässä.