Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakijana sairastuminen. Pitääkö katkaista työnhaku jos 1 kk sairasloma?

Vierailija
01.03.2023 |

Eli sairastuin ahdistukseen ja sain 1 kk sairaslomaa lääkäriltä. En tiedä jatkuuko sairaslomani vielä tämän jälkeen. Pitääkö minun nyt katkaista työnhaku ja hakea sairaslomaa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisihan se kamalaa, jos olisi sairas JA samalla saisi töitä. tuplakärsimys.

Vierailija
22/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ainakaan voi työttömyyskorvauksia pummia kun et ole työmarkkinoiden käytettävissä

Ai miten niin ei voi? Kunhan vaan jättää ilmoittamatta kelalle sairauslomasta niin tukimassit rullaa edelleen.

Sinun kaltaisten kierojen, valehtelevien, huijareiden ja käytännössä varkaiden takia yleistyy ajatus että sosiaaliturvaa pitää laskea tai lakkauttaa kokonaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela saa kaiketi tiedon sairaslomasta automaattisesti, eli  Jos saat Kelan päivärahoja, niin ne muuttuvat sairauspäivärahoiksi.

Te- toimistolle/Kuntakokeilulle riitti ainakin minulla ilmoitus puhelimitse saikusta, kun sain vuosi sitten sydärin ja saikkua kuukauden pallolaajennuksen jälkeen.

Varaudu ihmeellisen paperisotaan, omituisiin päätöksiin ja päällekkäin maksettuihin tukiin Kelan osalta. Minulla papereiden pyörittelyä kesti  3kk tuo kuukauden saikun takia. Maksettiin yhtä tukea, peruttiin toista. Vähennettiin yhdestä, hyvitettiin toisesta.

Miten Kela voisi saada automaattisesti tiedon sairauslomasta?

Kirjaus Kanta-järjestelmään tarkoittaa tietoa myös Kelalle.

Vierailija
24/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa. Ei se ainakaan pois ole. Eikä tarvitse jälkikäteen alkaa selvittämään, miksi et ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta. Voivat kirjata tietoihisi, että olet x ajan saikulla ja tietävät sitten tilanteesi jo etukäteen.

Vierailija
25/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kela mistään sairauslomista saa tietoa. Sun ja lääkärin välinen info kuuluu yksityisyyden suojan piiriin.

Nykyisin vaan kaikki kirjataan Kantaan ja Kantaa pyörittää Kela.

Tuo yksityisyys saattaa ehkä toimia jollain yksityispraktiikalla, jos vaadit ettei tietojasi kirjata Kantaan.

Tämä saattaa olla tosin laitonta. Pitää varmaankin mennä ulkomaille?

Vierailija
26/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnhakijana olla jos ei pysty ottaa vastaan esim kokoaikatyötä? Esim. jos sairastan ahdistusta ja masennusta, mutta pystyisin jotain " kevyttä" työtä tehdä, esim etätyötä. Vai pitääkö silloin vain mennä suoraan sairaslomalle.

Jos olet työtön ja olet kykenevä ottamaan kuitenkin jotain työtä vastaan, niin et todennäköisesti ole täysin työkyvytön.

Mulla kävi aikoinaan niin, että mulla pamahti selkä ja olin silloiseen työhöni työkyvytön ja määräaikainen työsopimukseni päättyi. Totesin itsekin työnantajalle, että tässä tilanteessa ei ole järkeä työtä jatkaa eivätkä varmaan jatkosopparia olisivatkaan tehneet.

Pyysin lääkäriltä tilapäisen lausunnon työkkäriä varten, että en kyennyt sillä hetkellä ottamaan vastaan tiettyjä töitä, mutta olin silti työnhakijana ja sain ansiopäivärahaa. Löysin sitten aika pian itse työn, mihin selkäni kanssa kykenin, eikä mitään ongelmia työkkärin kanssa sinä aikana ollut.

Toki mulla ei ollut aiempia työttömyysjaksoja taustalla, enkä yrittänyt tieten tahtoen vältellä työtä. Todettiin vain, että siinä terveydentilassa jotkin työt oli poissuljettu.

Vierailija
27/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ainakaan voi työttömyyskorvauksia pummia kun et ole työmarkkinoiden käytettävissä

Jos kela ei myönnä sairaspäivärahaa niin sillon ollaan sairaslomalla ja työmarkkinatuki juoksee.

Vierailija
28/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kirjaudu TE-palveluiden oma-asiointiin. Sieltä etusivulta klikkaat "Ilmoita työnhakusi muutoksesta tai päättymisestä." Siinä sitten alasvetovalikosta valitset kohdan "Aloitan sairasloman". Voit joutua rullaamaan valikkoa alaspäin jonkin verran, ennen kuin löydät sen.

Käsittääkseni jo pelkkä ilmoitettu sairasloma riittää siihen, että saat vapautuksen työnhakuvelvoitteesta, tai ainakin se on alennettu. Jos katkaiset työnhaun, et (kai?)saa sairasloman omavastuuajalta työttömyysrahaa. Sairauspäiväraha lähtee juoksemaan vasta viikon kuluttua sairasloman alusta."

Kiitos Sinulle.

Vierailija
29/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Kirjaudu TE-palveluiden oma-asiointiin. Sieltä etusivulta klikkaat "Ilmoita työnhakusi muutoksesta tai päättymisestä." Siinä sitten alasvetovalikosta valitset kohdan "Aloitan sairasloman". Voit joutua rullaamaan valikkoa alaspäin jonkin verran, ennen kuin löydät sen.

Käsittääkseni jo pelkkä ilmoitettu sairasloma riittää siihen, että saat vapautuksen työnhakuvelvoitteesta, tai ainakin se on alennettu. Jos katkaiset työnhaun, et (kai?)saa sairasloman omavastuuajalta työttömyysrahaa. Sairauspäiväraha lähtee juoksemaan vasta viikon kuluttua sairasloman alusta."

Kiitos Sinulle.

Mutta mikä on se aika milloin pitää katkaista työnhaku? mitä jos sairasloma jatkuu vielä kk jälkeen?

Vierailija
30/37 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ilmoittaa. Ei se ainakaan pois ole. Eikä tarvitse jälkikäteen alkaa selvittämään, miksi et ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta. Voivat kirjata tietoihisi, että olet x ajan saikulla ja tietävät sitten tilanteesi jo etukäteen.

ihmettelin kun mulla ei oo tullut työnhakuvelvotteita ei edes se 4 kpl kuussa. Työkkärin sivuilla lukee työnhaku voimassa, ei tehtäviä. Olen ollut nyt sairaslomalla, niin onkohan työkkäri saanut tiedon? En tiennyt miten toimia tilanteen kanssa. Olen menossa huomenna lääkäriin ja en tiedä jatkaako lääkäri sairaslomaani vai ei.

Vierailija
31/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö työttömän hakea lisää saikkua jos ei koe tarvitsevansa?

Vierailija
32/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ylempi kysymys siihen jos on saannut jonkinlaisen masennus diagnnoosin mutta haluaa vain löytää töitä ja tehdä niitä.

Vierailija
33/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katkaisisin työnhaun, niin ei tarvitse olla tekemisissä te-toimiston kanssa.

Ei sairaslomalla tarvi tehdä mitään sitku meet takas työkkäriin iskee monen päivän omavastuuaika?

Vierailija
34/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela saa kaiketi tiedon sairaslomasta automaattisesti, eli  Jos saat Kelan päivärahoja, niin ne muuttuvat sairauspäivärahoiksi.

Te- toimistolle/Kuntakokeilulle riitti ainakin minulla ilmoitus puhelimitse saikusta, kun sain vuosi sitten sydärin ja saikkua kuukauden pallolaajennuksen jälkeen.

Varaudu ihmeellisen paperisotaan, omituisiin päätöksiin ja päällekkäin maksettuihin tukiin Kelan osalta. Minulla papereiden pyörittelyä kesti  3kk tuo kuukauden saikun takia. Maksettiin yhtä tukea, peruttiin toista. Vähennettiin yhdestä, hyvitettiin toisesta.

Miten Kela voisi saada automaattisesti tiedon sairauslomasta?

Kirjaus Kanta-järjestelmään tarkoittaa tietoa myös Kelalle.

Kai tiedät, että Kanta-järjestelmä on vain heijastetietoa muista järjestelmistä eikä Kela saa automaattisesti tietoa sairauslomista. Mitä se edes niillä tekisi, kun esim. työntekijöiden palkan maksaa ko. ajalta yleensä työnantaja.

Vierailija
35/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelin kun mulla ei oo tullut työnhakuvelvotteita ei edes se 4 kpl kuussa. Työkkärin sivuilla lukee työnhaku voimassa, ei tehtäviä. Olen ollut nyt sairaslomalla, niin onkohan työkkäri saanut tiedon? En tiennyt miten toimia tilanteen kanssa. Olen menossa huomenna lääkäriin ja en tiedä jatkaako lääkäri sairaslomaani vai ei.

Mistä työkkäri sen tiedon saisi - ei mistään!

Vierailija
36/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Sinulle.

Mutta mikä on se aika milloin pitää katkaista työnhaku? mitä jos sairasloma jatkuu vielä kk jälkeen?

Sinä itse sen päätät. Tuossa Oma asioinnin esimerkissä ei kerrottu sitä, että joudut vastaamaan myös kysymykseen siitä, pidätkö työnhaun käynnissä sairausloman aikana vai et. Jos et pidä, niin Kela korvaa vasta  1+9 vrk kuluttua sairasloman alkamisesta. Ja jos pidät työnhaun voimassa, olet edelleen velvoitettu hakemaan töitä ja ottamaan työpaikan vastaan, jos sellainen sattuisi löytymään, siihen ei lääkärin lappu työkyvyttömyydestä vaikuta mitenkään.

Vierailija
37/37 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole katkaissut työnhakua vaikka kohta kaksivuotta ollut kaupassa töissä. Sopimuksessa vajaat viikkotunnit mutta käytännössä täydet tulee. Työkkäristä soittaa silloin tällöin eikä siitä mitään harmia ole.