Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irti sokerikoukusta

Vierailija
01.03.2023 |

En ole itse kovin epätoivoisessa sokerikoukussa, mutta ehkä lievässä. Olen ajatellut vähentää sokerinkäytön minimiin tai lopettaa kokonaan.

Nyt kysymys kaikille, jotka ovat tässä onnistuneet: voiko jatkossa enää syödä vaikka yhden pullan tai piirakanpalan kylässä käydessä? Herättääkö se taas sokerinhimon uudelleen vai onko helpompi kieltäytyä kaikesta makeasta? Usein vanhemmilla ihmisillä on tapana tarjota kahvipöydässä makeita laatuja montaa eri sorttia ja jotenkin koen, että olisi kohteliasta ottaa vaikka vähän. Näitä tilanteita ei tule vastaan viikoittain, mutta ehkä kerran kuussa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä voi ottaa mitä tarjotaan mutta itse ei osta tai tee mitään makeaa

Vierailija
2/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluais edes käydä kylässä tuputtajan luona, jos ei mene perille ystävällisesti sanomalla etten syö makeaa. Tuputtajat ovat yksi ärsyttävimmistä ihmisryhmistä. Ihan oma 80-vuotias äitinikin ymmärtää jos sanoo, mitä syö/ei syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluais edes käydä kylässä tuputtajan luona, jos ei mene perille ystävällisesti sanomalla etten syö makeaa. Tuputtajat ovat yksi ärsyttävimmistä ihmisryhmistä. Ihan oma 80-vuotias äitinikin ymmärtää jos sanoo, mitä syö/ei syö.

Ei liity nyt tuputtamiseen tämä millään tavalla. Meidänkään tuttavapiirissä ei sellaista ole.

ap

Vierailija
4/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan hyvin ottaa joskus jonkun sokerisen jos joku tarjoaa. Mutta itselläni kävi niin, että enää ei tehnyt mieli ja kaikki makea alkoi maistumaan hirveän makealta ja pahalta. Jopa hedelmät on joskus ällön makeita.

Jos joku tarjoaa jotain makeaa niin saatan ottaa lusikallisen tai hyvin pienen siivun kohteliaisuuden vuoksi tai sitten kieltäydyn suoraan, jos olisi pakko ottaa vastaan joku iso pulla tms. Sanon ihan rehellisesti, että olen lopettanut sokerin syönnin. Itse lopetin sokerin ihan oman fyysisen terveyden ja pään voinnin vuoksi. Sokeri aiheutti itselleni liian nopean sokerin nousun ja sen jälkeen nopean laskun, jolloin tuli huono olo. Joten jos joku kysyy perusteluita miksi en syö sokeria, niin sanon vain, että siitä tulee minulle huono olo. Ilman mitään saarnoja sokerin myrkyllisyydestä. Yleensä on tarjolla myös suolaisia vaihtoehtoja ja niistä pidän kyllä. Jos siis on kyse joistain juhlista tai kahvilassa käymisestä.

Ja mitä tulee siihen, että alkaako riippuvuus heti uudestaan. Ei ala. Ei ainakaan minulla. Luulen, että sokeririippuvuus voisi alkaa uudestaan jos sitä ryhtyisi pitämään päivittäin ja tiheästi yllä. Esim söisi sokerista joka päivä pari viikkoa. Mutta tämäkin taitaa olla yksilöllistä.

Vierailija
5/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity nyt tuputtamiseen tämä millään tavalla. Meidänkään tuttavapiirissä ei sellaista ole.

ap

Mun äiti on myös tuputtaja.

Joskus saatan syödä palan jotain makeaa kylässä. Ei vaikuta mihinkään kun en enää edes pidä sokerista.

Vierailija
6/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onnittelut, jos olet valitsemassa sokeritonta elämää!

Minä olen ollut ilman sokeria nyt monta vuotta ja olen erittäin tyytyväinen valintaani.

Tietysti elämässä tulee tilanteita, jolloin sokeria tarjotaan tai sitä tulee syötyä. Se ei ole ollenkaan vaarallista tai haitallista, etkä pienistä määristä lipsahda takaisin himoon. Itsekin saatan juhlissa syödä ihan pienen kakkupalan maistiksi, mutta en osta itse mitään sokerisia syötäviä.

Vierailija
7/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joskus saatan syödä palan jotain makeaa kylässä. Ei vaikuta mihinkään kun en enää edes pidä sokerista.

Minun mummoni oli tuputtaja. Aina oli tarjolla viineriä, pullaa ja kakkua. Niitä sitten hieman väkisellä söin kun en kehdannut kieltäytyä. Jotkut kaverit saattavat tuputtaa, mutta uskovat sitten kyllä kun kieltäydyn. Ehkä se on enemmän vanhempien ihmisten juttu, että makeaa pitää olla tarjolla.

Vierailija
8/20 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joo tämä on jännä juttu, että kun on ollut ilman sokeria pitkään, niin se maistuu pahalle. Siis oikeasti ihan kamalalle.

Vierailija
9/20 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joo tämä on jännä juttu, että kun on ollut ilman sokeria pitkään, niin se maistuu pahalle. Siis oikeasti ihan kamalalle.

Ihmisen ei kuulukaan saada sokeria sokerin muodossa.

Vierailija
10/20 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te onnistutte, itse en millään!!

Vierailija
11/20 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse repsahdin jouluksi ja uudeksi vuodeksi. ajattelin että antaa nyt sitten mennä kunnolla kun meni.... +7 kg :(

Vierailija
12/20 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä pääse eroon.

Vierailija
13/20 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä pääse irti kuin hetkeksi. Vahva huume.

Vierailija
14/20 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri jättää pysyvät jäljet aivoihin. Murunenkin sokeria ja multa lähtee lapasesta.

Vierailija
15/20 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuta jo.

Vierailija
16/20 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysy sen jälkeen kaukana herkuista!!!!

Vierailija
17/20 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mahdotonta päästä irti.

Vierailija
18/20 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki heti mulle nyt.

Vierailija
19/20 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todennäköisesti onnistu kuin vain kasvattamaan annoskokoa.

Vierailija
20/20 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ketogeenistä, mutta ei se sokerinhimo sillä lähtenyt kun se on psykologista alkuperää itsellä. Nykyään vedän taas sokrua päivittäin. Ruokaa teen itse, mutta olen lihonut alkutilanteesta entisestään. Eli pitäisi joko olla syömättä sokeria (ei onnistu itsellä) tai syödä oman mieltymyksen mukaan ja mukauttaa muu ruokavalio siihen, jolloin paino ei ainakaan nouse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi