Muutin uuteen asuntoon 2 kuukautta sitten, ja joka viikko oveni eteen ilmestyy uusi tavara tai tuote: kahvipaketti, muki..
Muutin joulukuun lopulla joulun jälkeen uuteen asuntoon, jossa asui ennestään iäkkäämpi pariskunta.
Noin viikon jälkeen muutosta oveni eteen on alkanut ilmestymään tavaroita.
En muista tarkkaa järjestystä ja viikkoja, mutta muistikuvani mukaan toisella viikolla talooni ilmestyi kahvipaketti (Nescafé pikakahvi), sen jälkeen valkoinen pienehkö arabiakuppi (noin 2dl mahtuu nestettä) ja kahvikupin jälkeen ilmestyi Pauligin Guetamalan kahvipaketti.
Ensin jätin Nescafén pikakahvin oven taakse ja siirsin sen kauemmas ovesta. Seuraavan kerran kun avasin oven, kahvipakettiin oli kiinnitetty post it -lapulla viesti, jossa luki "Ota minut =)".
Otin pikakahvin ja ajattelin sen olevan naapurilta "tervetuliaislahja".
Sen jälkeen alkoikin tulemaan lisää tavaraa. Arabiakupin otin heti kotiini oven takaata.
Pauligin Guetamalan kahvipakettia en ottanut, vaan jätin oven taakse. Kahvipaketti ehti olla siinä pari vuorokautta, kunnes siihen ilmestyi uusi post it -lappu, jossa luki "Ota minutkin =)".
Tämä tapahtui neljän viikon sisällä muutosta.
Tammikuun lopulla - helmikuun alussa oveni eteen ilmestyi taas Nescafén pikakahvi.
Tuttuun tapaan otin kahvipussin sisälle.
Seuraavalla viikolla ilmestyi Iittalan Taika pieni kahvikuppi (sininen, jossa kuvioita). Tämän jälkeen oli pitkä tauko eikä oven eteen tuotu mitään tavaraa.
Viime viikolla oven eteen oli laitettu uudestaan Nescafén pikakahvi.
Olen tässä välissä jutellut kavereideni kanssa ja kaikki ovat naureskelleet asiaa, mutta minua on alkanut pelottamaan! Kuka tätä tekee ja miksi? Taloyhtiöön pääsee avaimella, joten "kiusantekijän" on pakko olla joku naapureistani. En saa vain selville, kuka tätä tekee ja miksi? Harkitsin ostavani valvontakameran ovisilmään, mutta se ei ole sallittua taloyhtiössä (otin asiasta selvää). Löytyykö av-palstalta vinkkejä, miten saisin selville, kuka tätä tekee ja miksi?
PS. terkkuja vaan tutuille jos luette palstaa!
Kommentit (74)
Ilmoitus isännöitsijälle. Kyllä selviää tekijä, jos ulko-/ alaovi lukollinen. Laita kamera kuvaamaan oman kotisi sisäpuolelle ovisilmään..valjasta joku luotettava naapuri kyyläämään kuka käy ovellasi..
Itse olen kokenut samanlaista.
Autoni pyyhkijänsulkaan laitettu ruusu, oveeni tuotu ruusu ja autoni kattoon talvella piirretty sika kuvio, jonka sisälle piirretty sydän..
En välittänyt/ reagoinut niin loppui siihen
Laita lappu "ei kiitos!" Ja jos ei hae pois, vie roskikseen, jätä päällimmäiseksi niin että lahjoittaja näkee kun vie omia roskiaan. Voi tietysti olla että joku toinen ehtii ottaa roskiksesta.
Tai vaihtoehtoisesti vie astiat kirppikselle myyntiin ja kahvit roskiin.
Laita roskapussi oven taakse ja lappu "vie meidät".
Vierailija kirjoitti:
Joku naapuri ilmaisee näin haluavansa tutustua ja saattaa odottaa, että jätät hänelle oven taakse kahville kutsun. Voisit yrittää kysellä muilta onko heidän oven taakse jätetty lahjoja?
Ehkä, mutta todella huono tapa tutustua. Ymmärtäisin 1. kahvipaketin jos siinä olisi mukana lappu: "Tervetuloa uuteen kotiin! Terveisin Virtaset as. D38" mutta en muuten.
Jatkuva mysteerilahjojen tuominen olisi raivostuttavaa! Itse laittaisin porraskäytävän ilmoitustaululle lapun etten toivo lahjoja. Ja siihen mennessä saapuneet lahjat laittaisin joko roskikseen tai jos roskiksessa on jokin "saa ottaa" hylly, niin sitten sinne.
Kaikki liittyy kofeiiniin. Joku yrittää tehdä sinusta narkkaria.
Jätä siihen sitten vastalahjaksi joku porkkanapaketti tai jotain.
En ottaisi näitä lahjoja. Pelottavaa, kun ei tiedä keneltä ne on ja mikä tarkoitus.
Siinä kahvissahsn voi olla mitä vaan myrkkyä. Itse en joisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus isännöitsijälle. Kyllä selviää tekijä, jos ulko-/ alaovi lukollinen. Laita kamera kuvaamaan oman kotisi sisäpuolelle ovisilmään..valjasta joku luotettava naapuri kyyläämään kuka käy ovellasi..
Autoni pyyhkijänsulkaan laitettu ruusu, oveeni tuotu ruusu ja autoni kattoon talvella piirretty sika kuvio, jonka sisälle piirretty sydän..
En välittänyt/ reagoinut niin loppui siihen
Tästäpä tuli oma kokemus mieleen, kaukaa nuoruudesta.
Olin kesätyöpaikassa, jossa oli työkaverina ehkä 40-50-vuotias mies. Hän oli sellainen vähän "reppana", äitinsä kanssa asuva, tietääkseni naissuhteita ei ollut ollut, vaikka kovasti olikin aina yrittänyt. Itse olin n. 20v. Mies alkoi tuoda kukkia autoni tuulilasiin, ensin itse poimittuja, sitten ostettuja. Se jo ahdisti, ja lisänä oli pientä härnäämistä töissä, joka ärsytti vielä lisää minua.
Kerran sitten tuo mies oli autoni likaiseen kylkeen sormella piirtänyt tekstin "olet ihana pirjo rakas". Ja juuri tuona päivänä olin sopinut, että töiden jälkeen isäni tuo minulle pakettiautonsa, ja isä ottaa minun autoni. En ehtinyt nähdä koko tekstiä, kun lähdin isän autolla. Näin vain miehen kauhistuneen ilmeen, kun autooni menikin isäni enkä minä. Ihmettelin, miksi hän oli niin pelästyneen näköinen, kunnes isäni myöhemmin kertoi asiasta. Sen jälkeen sanoin tyypille suorat sanat, ja loppuipa kukkien tuontikin!
Kirjoita seuraavaan "ota minut" -lappuun vastaukseksi "olen matkoilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välittänyt/ reagoinut niin loppui siihenTästäpä tuli oma kokemus mieleen, kaukaa nuoruudesta.
Olin kesätyöpaikassa, jossa oli työkaverina ehkä 40-50-vuotias mies. Hän oli sellainen vähän "reppana", äitinsä kanssa asuva, tietääkseni naissuhteita ei ollut ollut, vaikka kovasti olikin aina yrittänyt. Itse olin n. 20v. Mies alkoi tuoda kukkia autoni tuulilasiin, ensin itse poimittuja, sitten ostettuja. Se jo ahdisti, ja lisänä oli pientä härnäämistä töissä, joka ärsytti vielä lisää minua.
Kerran sitten tuo mies oli autoni likaiseen kylkeen sormella piirtänyt tekstin "olet ihana pirjo rakas". Ja juuri tuona päivänä olin sopinut, että töiden jälkeen isäni tuo minulle pakettiautonsa, ja isä ottaa minun autoni. En ehtinyt nähdä koko tekstiä, kun lähdin isän autolla. Näin vain miehen kauhistuneen ilmeen, kun autooni menikin isäni enkä minä. Ihmettelin, miksi hän oli niin pelästyneen näköinen, kunnes isäni myöhemmin kertoi asiasta. Sen jälkeen sanoin tyypille suorat sanat, ja loppuipa kukkien tuontikin!
Tavallaan käy sääliksi tuota reppanaa, mutta olihan tuo aika koominen tapaus. Tosin itseäni olisi varsinkin tuon ikäisenä hävettänyt ihan tosissaan joutua tuollaisen "pommituksen" kohteeksi. Toisaalta olen kyllä huomannut olevani jostain syystä varsinainen "reppanamagneetti" ja jotain vähän vastaavia tapauksia on käynyt itsellekin, ei onneksi mitään ihan noin pitkällemenevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välittänyt/ reagoinut niin loppui siihenTästäpä tuli oma kokemus mieleen, kaukaa nuoruudesta.
Kerran sitten tuo mies oli autoni likaiseen kylkeen sormella piirtänyt tekstin "olet ihana pirjo rakas". Ja juuri tuona päivänä olin sopinut, että töiden jälkeen isäni tuo minulle pakettiautonsa, ja isä ottaa minun autoni. En ehtinyt nähdä koko tekstiä, kun lähdin isän autolla. Näin vain miehen kauhistuneen ilmeen, kun autooni menikin isäni enkä minä. Ihmettelin, miksi hän oli niin pelästyneen näköinen, kunnes isäni myöhemmin kertoi asiasta. Sen jälkeen sanoin tyypille suorat sanat, ja loppuipa kukkien tuontikin!Tavallaan käy sääliksi tuota reppanaa, mutta olihan tuo aika koominen tapaus. Tosin itseäni olisi varsinkin tuon ikäisenä hävettänyt ihan tosissaan joutua tuollaisen "pommituksen" kohteeksi. Toisaalta olen kyllä huomannut olevani jostain syystä varsinainen "reppanamagneetti" ja jotain vähän vastaavia tapauksia on käynyt itsellekin, ei onneksi mitään ihan noin pitkällemenevää.
Onneksi kuitenkin tiesin koko ajan, kuka noiden kukka- ym tempausten takana oli. Vielä ahdistavampaa olisi ollut, jos en olisi tiennyt, kuten ap:n tapauksessa. Mulla kanssa ollut useampia näitä "reppanatapauksia", olen kai pyöreän naamani kanssa niin kiltin näköinen, että hänen kaltaiset uskaltaa lähestyä. Jälkeenpäin on mullakin käynyt vähän sääliksi sitä kukantuojaa, mutta silloin ei kyllä säälittänyt yhtään.
-sePirjo-
Veisin tavarat/tuotteet talon ala-aulaan ilmoitustaulun alle ja päälle lappu "Saa ottaa ken haluaa".
Tuli mieleen..
Skenaario:Näiden entisten asukkaiden lapselle / lapsenlapselle on jäänyt avain asuntoon muuton jälkeen ja testaa tolla tavalla milloin oot kotona. Kartottaa, oletko päivä- ilta- vai yötyössä sen mukaan miten reagoit lahjaan.
Siitä on helppo selvittää myös jos olet pidemmän aikaa poissa kotoa, esim. matkalla.
Se mitä sillä tiedolla ja avaimella tekee onkin jo seuraava kysymys.. Tolla tavalla pääsee rappukäytäväänkin ruomaan ne lahjat, vaikka ovet olisi lukittuna.
Selvästi joku nyt toivoo että kutsuisit hänet kahville. Melko creepyä vaan kun ei tiedä yhtään kenestä on kyse.
Olisiko joku uskovainen, joka haluaa auttaa sinua?
Toisipa joku munkin oven taakse ilmaiseksi huumeita...