Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä rikos?

Vierailija
28.02.2023 |

Vastasin äsken eräässä ketjussa, mutta teen tästä oman aloituksen: Työpaikalla ne, jotka pystyvät näkemään muiden työntekijöiden sisään ja ulosleimaukset (koska antavat työsuhteen alussa leimauslätkät) tutkivat sitten huvikseen muiden leimauksia ja kantelevat niistä esimiehelle. Tässä tapauksessa urkinnan kohteelle tuli haittaa, eli vahingoitti häntä. Mihin rikokseen urkkijat syyllistyivät? Jos siis syyllistyivät.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hyvän maun vastaista on, mutta vosiko olla myös tietosuojarikos?

Vierailija
2/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen systeemi, jos kulkulätkän antajalla on suoraan pääsy leimausdataan. Ei meill näe noita muut kuin turvatiimi ja HR. Esimiehelle annetaan tarvittaessa tieto jos epäillään väärinkäytöstä, mutta noissakin tapauksissa useimmiten esimies joutuu kysymään onko väärinkäytöstä tapahtunut ja vastaus on kyllä tai ei. Eli mitään koko leimaushistoriaa ei lähetellä.

Eli teillä syyllistytään GDPR rikkomukseen, jos tuollaiset tiedot ovat vähän kenen tahansa saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja kerta sen sallii niin on kai sitten tarkoituskin seurata, jotta ei voida pitää oikeudettomana. Kulkutiedot on työnantajan, ei niitä voida pitää työntekijän henkilökohtaisena. 

Vierailija
4/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen systeemi, jos kulkulätkän antajalla on suoraan pääsy leimausdataan. Ei meill näe noita muut kuin turvatiimi ja HR. Esimiehelle annetaan tarvittaessa tieto jos epäillään väärinkäytöstä, mutta noissakin tapauksissa useimmiten esimies joutuu kysymään onko väärinkäytöstä tapahtunut ja vastaus on kyllä tai ei. Eli mitään koko leimaushistoriaa ei lähetellä.

Eli teillä syyllistytään GDPR rikkomukseen, jos tuollaiset tiedot ovat vähän kenen tahansa saatavilla.

Millaisen tuomion tuosta voi saada ja missä ajassa asia vanhenee? Harmittaa etten aiemmin alkanut selvitellä tuota asiaa ja nyt taitaa olla vanhentunut.

Vierailija
5/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja kerta sen sallii niin on kai sitten tarkoituskin seurata, jotta ei voida pitää oikeudettomana. Kulkutiedot on työnantajan, ei niitä voida pitää työntekijän henkilökohtaisena. 

Siitähän tässä onkin kyse, onko niiden tutkiminen ollut oikeudetonta. Eli ihan itse menty niitä urkkimaan huvin vuoksi, raportuitu eteenpäin ilman että kukaan olisi kysellyt niiden perään alkujaan.

Vierailija
6/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketkä niitä tietoja on katsellut?

Vierailija
7/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sitä työajan seurantaa jonkun harrastaa. 

Se kuuluu asiaan. Itse olen ollut paikassa, jossa se saldolista tulostettiin ja se taisi mennä esimiehelle tai jollekin, ja ainakin sitten jossain vaiheessa itselle. Näki onko plussaa vai miinusta, ja oliko sallituissa rajoissa.

Eihän niissä lätkissä työaikakontrollina olisi muuten mitään järkeä, jos ei seurattaisi. Ihan sama kuin kulkisi ovista sisään ja ulos eikä mihinkään jäisi mitään merkintää muistiin.

Vierailija
8/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis itse tehnyt rikoksen valehtelemalla työnantajalle menojasi ja tulojasi?

Vierailija
9/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole mitenkään salaisia :D

Vierailija
10/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen tuomion tuosta voi saada ja missä ajassa asia vanhenee? Harmittaa etten aiemmin alkanut selvitellä tuota asiaa ja nyt taitaa olla vanhentunut.

Tuo sun keissi on siis ajalta ennenkuin koko GDPR keksittiin ?

Vierailija
11/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kulkukortit leimataan ihan laillista työajanseurantaa varten.

Vierailija
12/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis itse tehnyt rikoksen valehtelemalla työnantajalle menojasi ja tulojasi?

En. Olen käyttänyt liukuvaa työaikaa, mikä ei ole kaikkia miellyttänyt. Rikos, mikäli on tapahtunut, on ollut tietojen luvaton tutkiminen.

Vierailija
13/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sun keissi on siis ajalta ennenkuin koko GDPR keksittiin ?

Milloin gdpr keksittiin?

Vierailija
14/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä työajan seurantaa jonkun harrastaa. 

Se kuuluu asiaan. Itse olen ollut paikassa, jossa se saldolista tulostettiin ja se taisi mennä esimiehelle tai jollekin, ja ainakin sitten jossain vaiheessa itselle. Näki onko plussaa vai miinusta, ja oliko sallituissa rajoissa.

Eihän niissä lätkissä työaikakontrollina olisi muuten mitään järkeä, jos ei seurattaisi. Ihan sama kuin kulkisi ovista sisään ja ulos eikä mihinkään jäisi mitään merkintää muistiin.

Tästä ei nyt ollut aloituksessa kyse. En nyt avaa asiaa enempää tässä.

Vierailija
15/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä siis tuli, jos et itse ollut syyllistynyt mihinkään?

Vierailija
16/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta saako niitä tutkia muut kuin esimies, palkanlaskijat, työntekijä itse. Saako jokainen, kenelle se teknisesti on mahdollista mennä katselemaan muiden tietoja huvikseen? 

Vierailija
17/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse puikahtamaan työpaikalta lounaalle niin, että aulapalvelu ei sitä huomaa, joten voinko pyytää heitä poistumaan paikaltaan lähtöni ajaksi, jotta ei synny tietosuojarikkomusta, kun he tietävät, milloin olen leimannut itseni ulos?

Vierailija
18/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pääse puikahtamaan työpaikalta lounaalle niin, että aulapalvelu ei sitä huomaa, joten voinko pyytää heitä poistumaan paikaltaan lähtöni ajaksi, jotta ei synny tietosuojarikkomusta, kun he tietävät, milloin olen leimannut itseni ulos?

Ehehee kun olet hauska. Ei liity aloitukseen kuitenkaan mitenkään.

Vierailija
19/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta saako niitä tutkia muut kuin esimies, palkanlaskijat, työntekijä itse. Saako jokainen, kenelle se teknisesti on mahdollista mennä katselemaan muiden tietoja huvikseen? 

Ihan kiinni siitä, miten työpaikalla on ohjeistettu. Jos unohdat leimata, niin miten se korjataan?

Vierailija
20/24 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehehee kun olet hauska. Ei liity aloitukseen kuitenkaan mitenkään.

Miksi ei? heehän näkevät minut leimaamassa tai sen, että en leimaakaan eli kyseessä on tietosuojarikkomus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi