Miten omistusasujia tuetaan?
Asuntolainojen korot ovat moninkertaistumassa ja vastikkeet nousseet hurjasti. Kohta on pakko etsiä muuta asumismuotoa, jos ei tukea valtiolta tule.
Kommentit (42)
Asumistukea saa myös omistusasuntoon eli korkoon ja vastikkeeseen.
Näin moni pieneläkeläinen maksoi osakkeensa.
Ei mulla omakotitalossa mitään vastikkeita ole. Ja tarviiko mun murehtia, jos korot nousee ja itse laina ei lyhenny. Kun aika musta jättää, enkä ole ehtinyt lainaa maksamaan. En mä sitä mullan alla murehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mitenkään. Omistusasuja on ahne porvari ja vuorineuvos, ei sellaiset mitään tarvitse.
Onko valtio vain köyhiä varten?
Mistä taikaseinästä ajattelit keskiluokalle ja rikkaille menevät tukiaiset repiä? Nostetaanko ruoan alv:ia vai palkkatyön veroja, jotta saadaan meille hyvin toimeentuleville lisää rahaa valtion kassasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta itsestäni tuli asuntosijoittaja. Muutin omasta kodistani pois ja nyt käytän valtion tarjoamaa velkavipua veloista selvitäkseni.
Kämpästä iso yhtiölaina ja kulut nousi tänä vuonna yli 300 euroa. Nyt kun asunto on sijoitusasunto, saan vähennettyä kaikki kulut verotuksessa. Eikä vuokra edes riitä kuluihin. Onneksi sijoittajana saan vähennettyä myös tappiota verotuksessa melkein 5000 eurolla vuodessa.
Nyt on helppo elämä ja se alkuperäinen kotini on kuitenkin oma kotini hamassa tulevaisuudessa.
Missä asut itse? Vaatimattomasti ja edullisemmin?
Jep. Muutin samassa kaupungissa vuokralle. Asunto on saman kokoinen, mutta vuokra on 500 euroa vähemmän mitä omistusasuntoni rahoitusosuus + yhtiövastike. Ihan hyvä diili.
Jep, tämä on unohdettu asia kun puhutaan tästä inflaatiosta. Kaikkien muiden pärjäämisestä kyllä huolehditaan ja voivotellaan ja luvataan lisää rahaa. Ilmeisesti tämän sirkuksen maksajat, eli työssäkäyvät omistusasujat, eivät ole tarpeeksi mediaseksikäs ryhmä herättämään kenenkään kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä on unohdettu asia kun puhutaan tästä inflaatiosta. Kaikkien muiden pärjäämisestä kyllä huolehditaan ja voivotellaan ja luvataan lisää rahaa. Ilmeisesti tämän sirkuksen maksajat, eli työssäkäyvät omistusasujat, eivät ole tarpeeksi mediaseksikäs ryhmä herättämään kenenkään kiinnostusta.
No mistä sinä ajattelit teille tukia pieraista, kun köyhienkin tukia leikataan jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin käyn töissä nimenomaan siksi, että pärjään omillani eikä tarvitse Kelan luukulla roikkua. Niin tämä yhteiskunta nyt vaan toimii. Ei ole mitään taikaseinää, josta entuudestaan hyvin toimeentuleville syydetään lisää rahaa.
Aika moni omistusasuja on kuitenkin ostanut ainakin sen ensimmäisen asuntonsa aikana jolloin verotuksessa vielä sai korkovähennyksiä, joten kyllä heidän omistusasumistaan on tuettu. Läheskään kaikki vuokralla asujat eivät ole koskaan saaneet asumistukea ja monet eläkeläisetkään eivät tätä tukea saa kuin korkeintaan muutaman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita omistamasi asunto vuokralle, niin voit vuokratuloilla maksaa lyhennykset ja voit saada vähentää vastikkeet verotuksessa. Vuokratulo on pääomatuloa.
Missä me itse sitten asutaan?
Vuokralla tietysti pölhö.
Helsingin vuokrataso tonnin pieni yksiö.
Älä asu Helsingissä, jos sulla ei ole siihen varaa. On tässä maassa halvempiakin paikkoja, ja myös Helsingin työssäkäyntialueen sisällä on paljon halvempia alueita.
Jos sulla on yksiö Helsingissä ja saat siitä sen tonnin vuokratuloa, mitä kerroit että siellä on vuokrat, vähennät verotuksessa vastikkeet ja lainankorot, niin veroja siitä ei paljon jää maksettavaksi. Hae muutosprosentti verotukseen. Siitä sulle jää käteen noin 800 euroa/kk. Sillä saat kyllä ihan kivan vuokra-asunnon Helsingin työssäkäyntialueelta, ei tarvitse yksiöön muuttaa. Lisäksi se oma asuntosihan ei ikuisesti ole velkainen, vaan joskus se on kokonaan sinun.
Muuttaisin ehkä johonkin Porvooseen tai Lohjalle tai ehkä Hankoon, sen mukaan onko työ itä- vai länsipuolella Helsinkiä, koska noissa on mukava oman kaupungin keskusta, ja vaikka niissä ei asuntojen hinnat varmaan kaikkein halvimpia ole, niin niissä on kuitenkin yleensä hyvä asua.
Pieniähän nämä korot ovat 90-luvun alkupuoleen verrattuna. Kysynkin, miksi piti ostaa liian iso asunto, kahdelle hengelle 4 h + k? Miksi piti rakennuttaa iso monensadan neliön omakotitalo postimerkkitontilla muutamalle hengelle, kun olisitte tulleet hyvin toimeen rivarikolmiossakin?
Vierailija kirjoitti:
Pieniähän nämä korot ovat 90-luvun alkupuoleen verrattuna. Kysynkin, miksi piti ostaa liian iso asunto, kahdelle hengelle 4 h + k? Miksi piti rakennuttaa iso monensadan neliön omakotitalo postimerkkitontilla muutamalle hengelle, kun olisitte tulleet hyvin toimeen rivarikolmiossakin?
90-luvun alussa meillä olikin oma markka eli suuri tuki ja turva pahoja maailmanmarkkinoita vastaan eli elämä silloin tuli halvemmaksi. Eiku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä sinä ajattelit teille tukia pieraista, kun köyhienkin tukia leikataan jatkuvasti?
Etkö ymmärrä että normaalit työssäkävijät on myös köyhdytetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin käyn töissä nimenomaan siksi, että pärjään omillani eikä tarvitse Kelan luukulla roikkua. Niin tämä yhteiskunta nyt vaan toimii. Ei ole mitään taikaseinää, josta entuudestaan hyvin toimeentuleville syydetään lisää rahaa.
Mutta kun tässä on kyse nimenomaan siitä, että nuo entuudestaan hyvin toimeentulevat ovat nykyisiä köyhiä, kun kaikki kallistuu, inflaatio jyllää ja korot nousevat. Lisäksi tekevät töitä saadakseen sen saman toimeentulon kuin monet saavat kotiin.
Just oli ketju missä ylistettiin kuinka halpaa on asua omakotitalossa. Vaihda semmoseen.
Itse olen senkin ilon (velattomassa) talossa kokenut.
Eipä ole tuettu mitenkään vaan verojen ja muiden uusien maksujen muodossa taakka on kasvanut . Ennen sähkö ja vesilaskussa oli yksi kohta mikä maksettiin , nyt on siirtoo , sähköveroo, energiaa, kuukausumaksu ja vesilaskussa puhdasvesi , jätevesi jne. Paljon on kehitelty uusia rahastuksen muotoja ja miksi ? Ehkäpä tänne tulleet kustantaa kuitenkin hieman liikaa ja rahaa pitää saada.
Ei mitenkään. Aina voi muuttaa vuokralle, jos rahat ei riitä.
Eka asuntolaina tuli otettua 27-vuotiaana. Sen jälkeen on upgreidattu pariin otteeseen perheen kasvaessa, oltua töissä ja kotiäitinä.
Näin nelikymppisenä asuntolaina alkaa kuitenkin olla taputeltu eli maksettu, eikä koronnousut hetkauta elämää paljoakaan.
Korkojen kuuluukin nousta. 2008-2021 oli häiriötila. Vastaavaa ei ole ollut koskaan aiemmin, eikä vastaavaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tässä on kyse nimenomaan siitä, että nuo entuudestaan hyvin toimeentulevat ovat nykyisiä köyhiä, kun kaikki kallistuu, inflaatio jyllää ja korot nousevat. Lisäksi tekevät töitä saadakseen sen saman toimeentulon kuin monet saavat kotiin.
Millä logiikalla "hyvin toimeentulevat" ovat nykyisin köyhiä? Keskituloiset, suuri tuloisista nyt puhumattakaan eivät todellakaan ole köyhiä. ainakaan, jos eivät ITSE hukkaa rahojaan ylisuuriin menoihin, kuten liian hulppeaan asumiseen ja vapaavalintaisiin huvituksiin. On tietty kivaa asua tilavassa okt:ssa ja ajaa uudella kalliilla autolla ratsastusharrastuksiin, mutta mikään välttämättömyys se sellainen elämäntyyli ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mitenkään. Omistusasuja on ahne porvari ja vuorineuvos, ei sellaiset mitään tarvitse.
En ole niin kumpaakaan.
Missä asut itse? Vaatimattomasti ja edullisemmin?