Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erimielisyys kaverin kanssa, en kuitenkaan koe tehneeni mitään väärää

Vierailija
27.02.2023 |

Meillä on kaverin kanssa viime viikolla alkanut erimielisyys eräästä asiasta, missä en kuitenkaan koe tehneeni mitään väärää.

Olemme tunteneet tämän kaverin kanssa ekaluokilta asti, mutta välillä ei olla oltu vuosiin tekemisissä keskenämme, koska aikoinaan mentiin eri kouluihin ja asuttiin eri paikkakunnilla. Nyt kolmekymppisenä tutustuttiin uudelleen yhteisten kaverien kautta joitain vuosia sitten.

Tämä tilanne mistä nyt on kyse, alkoi viime viikolla, kun puheenaiheissa sivuttiin vanhempia. Kerroin että kävin isäni luona, joka asuu muualla. Kaveri alkoi ihmetellä, että miten niin asuu, eikö se ole jo kuollut. Tietysti silloin tajusin itse, että kaveri tarkoittaa pikkuveljeni isää, joka tosiaan on kuollut. Samalla tajusin, että kaveri ei taida tietää, että minulla on eri isä. Asia ei tosiaan ole ollut edes mikään salaisuus, vaan olen ihan lapsenakin käynyt isäni luona. Kuitenkin, kaverilleni nyt oli jostain syntynyt varmaan alunperinkin käsitys, että minulla ja veljellä olisi sama isä.

Tämän keskustelun jälkeen kaveri kuitenkin lähetteli myöhemmin viestejä joissa kyseli, että miksi en ollut kertonut asiasta ja että miksi olen salannut asiaa häneltä. Mutta, kuten jo sanoin, en varsinaisesti salaillut asiaa koskaan. Ehkä en vaan silloin ala-asteella puhunut asiasta hänen kanssaan. Nyt kuitenkin tilanne on se, että kaveri on loukkaantunut, kun olen hänen mielestään valehdellut ja salannut asioita häneltä. Minusta taas on hyvin epäreilua, että hän syyttää minua tästä. Vastasin viesteihin oman näkemykseni tilanteesta, mutta hän ei ole vastannut niihin mitään.

Mitä siis tällaisessa tilanteesta voi tehdä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitent e joilla on eri isä kuin sisaruksillane olette "kertoneet" asiasta vaikka niille koulukavereillenne? Minä en ainakaan mitenkään. Ties mitä käsityksiä heilläkin nyt sitten on.

Vierailija
22/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitent e joilla on eri isä kuin sisaruksillane olette "kertoneet" asiasta vaikka niille koulukavereillenne? Minä en ainakaan mitenkään. Ties mitä käsityksiä heilläkin nyt sitten on.

Mitä väliä?

Veljeni on minulle veli ja vaikkei se olekaan mikään salaisuus että meillä on eri äiti, niin en ymmärrä miksi mun pitäisi siitä kellekään erikseen mainita.

Miten se kenenkään muun elämään ja käsityksiin vaikuttaa yhtään mitenkään, ei ole minun ongelmani eikä vastuullani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama aloitus.

Vierailija
24/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän luulee sinun keksineen koko isäsi kuoleman

Vierailija
25/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pahastuu omista väärinkäsityksistään ja koska itse ei voi mitään käsittää väärin, syy on sinun.

Vierailija
26/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo vähän outoa, ettei kaverisi tiedä isääsi. Kyllä minäkin varmaan ihmettelisin, että mitä ihmettä kuka se isä nyt onkaan. 

Mitäs jos jollakulla on kaksi isää?

Meneekö tilanne ihan jumiin?

Minusta on outoa ettei noin tärkeää asia ole voinut kertoa. Onhan tuo nyt aika iso asia sinun elämässäsi. 

Millä tavalla siitä olisi pitänyt kertoa?

Olen kuitenkin puhunut isästäni isänä, ja ainakin yleisesti kertonut kavereille käyneeni hänen luonaan jne. Tietty kaikille ei tästäkään huolimatta ole ilmeisesti tullut asiasta tietoa. Olisiko ehkä pitänyt järjestää joku yleinen tiedotustilaisuus aiheesta?

Minun kaverini puhuu juuri noin. Siltä jää myös tosi oleellisia asioita välillä kertomatta. Sitten se väittää kertoneensa, vaikka ei ole kertonut. Muistaa laittaneensa viestin, mutta sitä viestiä ei löydy mistään. Ja kun minä sitten sanon takaisin, että ei hän voi olettaa minun tietävän asioita, joita ei ole kertonut, niin käyttää tuota samaa liioittelua kuin sinäkin, että tiedotustilaisuusko olisi pitänyt järjestää. Tai saattaa loukkaantuneena sanoa vaikka, että jokainen yksityiskohtako pitäisi minulle raportoida. No ei pitäisi, mutta oleelliset asiat kyllä sekä ne mitkä hän olettaa minun sitten tietävän.

Kyllä tuo on hyvin rasittavaa ja on aiheuttanut meille riitoja. Joten tältä pohjalta ymmärrän kaveriasi hyvin.

Vierailija
27/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo vähän outoa, ettei kaverisi tiedä isääsi. Kyllä minäkin varmaan ihmettelisin, että mitä ihmettä kuka se isä nyt onkaan. 

Minusta on outoa ettei noin tärkeää asia ole voinut kertoa. Onhan tuo nyt aika iso asia sinun elämässäsi. 

Olen kuitenkin puhunut isästäni isänä, ja ainakin yleisesti kertonut kavereille käyneeni hänen luonaan jne. Tietty kaikille ei tästäkään huolimatta ole ilmeisesti tullut asiasta tietoa. Olisiko ehkä pitänyt järjestää joku yleinen tiedotustilaisuus aiheesta?

Ei kai hyvälle kaverille kotiasioista kertominen ole mikään yleinen tiedotustilaisuus? 

Ihmettelinkin, että millä tavalla siitä olisi pitänyt kertoa.

Kuitenkin, kuten jo aiemmin sanoin, kerroin kavereilleni esimerkiksi, että olen koulusta perjantain pois, koska menen isän luo, tai että pääsiäissuunnitelmista puhuttaessa kerroin että menen pääsiäisenä isän luo, tai että en ollut viikonloppuna luistelemassa, koska olin isän luona.

Tietty on olemassa periaatteessa mahdollisuus, että juuri tämä kaveri ei koskaan juuri silloin ollut mukana näissä tilanteissa.

On myös sellainen mahdollisuus, että tuo kaverisi oli silloin lapsi, joka ei tiennyt mitä tuolla sanonnalla "isän luo" yleisesti tarkoitetaan. Että siitä huomaa, että sanojan vanhemmat ovat eronneet. Ehkä hänen kokemusmaailmaansa ei kuuluneet nuo tilanteet. Ja etenkin, kun isäpuolen olemassaolo hämäsi häntä, niin hän on hyvinkin voinut jäädä väärään käsitykseen, koska ei vain ole osannut tulkita tuosta isän luo menemisestä enempää merkityksiä kuin mitä siinä sanotaan.

Vierailija
28/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten olet halunnut valehdella alunperinkin?

Vierailija
29/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pahastuu omista väärinkäsityksistään ja koska itse ei voi mitään käsittää väärin, syy on sinun.

Viesti voi kyllä olla myös kerrottu niin kryptisesti, että väärinymmärryksen mahdollisuus on ilmeinen. Emme voi itsestäänselvästi olettaa, että kaveri on ainoana vastuussa väärinkäsityksestä.

Vierailija
30/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä sama tarina ollut täällä jo viime viikolla?

Vierailija
31/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin aina yhtä huvittavaa, nainen ei koskaan tee mitään väärää ja on aina vain kaikella tapaa täydellinen mutta jostain syystä naiset ovat jatkuvasti riidoissa jonkun kanssa ja vielä yleisemmin se joku toinen on nainen

Jotenkin aina yhtä huvittavaa, että miehillä ei juuri ole mahdollista edes olla riidoissa kenenkään kanssa (paitsi ex-vaimon tai omien lasten), kun ei ole kuin muutama kaveri (joiden kanssa ei osata oikeasti kohdata) tai sosiaalisia taitoja. Eikun hetkinen.... Sittenkin surullista.

Suosittelen sinua lukemaan naisvihasta ja tunnetaidoista. Luopumaan toisten pilkkaamisesta ja uskaltautumaan aitona itsenäsi sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kaikkea hyvää!

Vierailija
32/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverini puhuu juuri noin. Siltä jää myös tosi oleellisia asioita välillä kertomatta. Sitten se väittää kertoneensa, vaikka ei ole kertonut. Muistaa laittaneensa viestin, mutta sitä viestiä ei löydy mistään. Ja kun minä sitten sanon takaisin, että ei hän voi olettaa minun tietävän asioita, joita ei ole kertonut, niin käyttää tuota samaa liioittelua kuin sinäkin, että tiedotustilaisuusko olisi pitänyt järjestää. Tai saattaa loukkaantuneena sanoa vaikka, että jokainen yksityiskohtako pitäisi minulle raportoida. No ei pitäisi, mutta oleelliset asiat kyllä sekä ne mitkä hän olettaa minun sitten tietävän.

Kyllä tuo on hyvin rasittavaa ja on aiheuttanut meille riitoja. Joten tältä pohjalta ymmärrän kaveriasi hyvin.

Jos ei vielä lapsena ymmärtänytkään mitä se isän luo meneminen tai isän luona oleminen tarkoittaa, niin luulisi viimeistään aikuisena selviävän? Sitten voi vaikka sanoa että okei.

Mitä oleellista kertomatta jättämistä muuten siinä on, jos joku lapsi ei sano kaikille kavereille suoraan että isä asuu muualla? Tai vaikka että isä ei olekaan biologinen isä ja lapsi onkin vaikka adoptoitu? Mitä oleellista tietoa tässä on sille toiselle lapselle?

Vierailija
33/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.

Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
34/35 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vajaalta kaverilta jonka mielestä ydinperhe on ainoa oikea.

Vierailija
35/35 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaverisi ei vaan ymmärtänyt lapsuudessa teidän tilannetta?

Itsellenikin on käynyt juuri noin että vasta aikuisena minulle selvisi, ettei kaverin kotona asuva miesnollutkaan tämän isä vaan isäpuoli. Ei kuitenkaan olisi tullut mieleenkään suuttua asiasta kaverilleni.