Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ei osata tehdä kunnollisia linnunpönttöjä?

Vierailija
27.02.2023 |

Pönttö kuin pönttö on yleensä helppo kiinnittää puuhun, mutta ne pitäisi suunnitella myös siten, että jokatalvinen siivoaminen on helppoa. Siivous on tärkeää tulevan kesän pesijöiden terveyden kannalta. On pönttöjä, joissa pohja on aivan kiinteä, eikä niitä voi puhdistaa muuten kuin sahaamalla pohjaosan irti ja ruuvaamalla laudanpätkän uudeksi pohjaksi. On myös sellaisia, joissa pohjan saa ruuvattua irti, mutta ruuvit ruostuvat vuosien myötä, ja avaaminen vaikeutuu. On myös sellaisia, joissa avataan vain yksi ruuvi ja liu'utetaan pohja ulos - se on periaatteessa kätevää, mutta jostain syystä ostamassani pöntössä pohjan voi liu'uttaa vai taaksepäin eli puun runkoon päin, joten koko pönttö pitää irrottaa puusta, jotta siivoaminen onnistuu. Ja on pönttöjä, joissa aukkoa ei ole vahvistettu metallilla, vaan tikat ja palokärjet käyvät isontamassa aukkoja nokillaan ja pelottelevat pesiviä lintuja ja poikasia. Luulisi, että näin lähellä luontoa asuva kansa osaisi valmistaa sekä lintujen että ihmisten kannalta toimivia pönttöjä, mutta ei. Tiedän siis, millainen on toimiva linnunpönttö, mutta minulla on peukalo keskellä kämmentä enkä osaa valmistaa sellaista itse. Sen takia olen joutunut ostamaan pöntöt kaupoista ja tuskittelemaan joka talvi siivouksen vaivalloisuutta.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia linnunpöntöistä?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttö on tehtävä helpoksi huoltaa ilman työvälineitä. Itselläni on yli 20 pönttöä, vähän erikokoisilla reillä.

Lautarakenteisia, kaikki kiinnitykset kuparijohdolla, Kupari on helppo pyöräyttää kiinni ja auki. Kupari on sähköjohdon pätkiä kuorineen.

Irroitettava pohja on kätevin, sekin kuparilla kiinni niin ettei se putoa, mutta aukeaa.

Ainut työväline huoltaessa on pienehkö koukku, jolla vedän vanhan pesän alas päntöstä, sehän on joskus aika jumissa siellä.

Tarkemmat ohjeet saatte miettiä itse.

Vierailija
62/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmettelet että Suomessa ei osata, ja samassa paatoksessa ilmoitat ettet sinäkään osaa. 

Miksi siis muiden pitäisi osata, mutta sinun ei ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää pöntön katto vesivanerin palasesta, ei siinä paikassa muu kestä...

Vierailija
64/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo aiemminkin sanottiin, tee itse äläkä valita. Minäkin tein. Ja on juuri sellainen avatta pohja kuin halusin.

Vierailija
65/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin just Hankkijalta hyvänmallisia 4 kpl. Ei maksa paljon ja pöntön tyyppi on nerokas puhdistettaessakin. Suosittelen!

https://www.hankkija.fi/Piha_ja_puutarha/lintujen-ruokinta/lintulaudat-…

Vierailija
66/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naputeltiin vielä palat kattohuopaa noihin Hankkijan pönttöihin, niin saapi sadellakin.

Vierailija
67/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut täydellisen mallista, kestävää ja helposti valmistettavaa linnunpönttömallia.

Olen tehnyt siitä jo koekappaleen: Kattopala ja sivut ovat kestävyyden takia vesivaneria. Etu-  ja takaseinä sekä pohja ovat kosteutta imevää raakalautaa. Pönttö on myös helppo koota ruuveilla levyjen läpi lautaan ruuvaten

Etuseinä on avattava puhdistuksen helppouden takia.

Vierailija
68/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi rakennuslaki edellyttää linnunpöntön suunnittelijalta ja toteuttajalta kirjallista pätevyyttä. Vielä ei tiedetä, kuka sen pätevyyden toteaa, mutta jokin yksityinen osakeyhtiö hommaan nimetään. 

Luokat ovat lintulajista riippuen: Vähäinen, Tavanomainen, Vaativa, Erittäin Vaativa ja Poikkeuksellisen Vaativa.

Suomalaiset saavat suunnitella kahdessa alimmassa luokassa. Vaativammat luokat toteuttaa Ruotsalaisessa ja Tanskalaisessa omistuksessa olevat konsulttitoimistot.

Vierailija
69/69 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up