Millaiset ihmiset ostaa yllätysruokakasseja?
Ruokakauppani myi ennen viimeisen päivän tuotteita -50% alennuksella suoraan hyllystä. Nykyään käytännöstä on luovuttu, ja tilalle on tullut netistä tilattavat yllätysruokakassit. Joka aamu myyntiin tulee tällaisia viimeisen päivän ruokia sisältäviä kasseja, joiden hinta vaihtelee 5-10 € välillä. Kassin sisältö on aina yllätys eikä ostaja tiedä, onko siinä pieni pala raakaa kalaa, kilo halpoja eineslihapullia, maitoa, leipää tai vaikka tummuneita banaaneja. Kassissa voi toki olla ja varmaan yleensä onkin useampaa eri sorttia ruokaa. Ostaja kuitenkin tietää vain myyntihinnan ja sen, että ruuat saa suunnilleen puoleen hintaan.
Hämmästyin kuullessani, että kassit on käynyt hyvin kaupaksi. Millaiset ihmiset ostaa tällaisia ruokakasseja, joiden sisältö on täysi arvoitus? Ainakaan köyhät ei kuulu joukkoon, koska kassi voi olla täynnä ylihintaisia eineksiä tms.
Kommentit (54)
Jos lähellä olevassa K-Marketissa olisi noita kasseja niin ostaisin ihan mielenkiinnosta. Pidän yllätyksistä ja uskon, että kasseissa olisi ihan kivaa syötävää. Eläkeläisenä minulla on aikaa keksiä mitä hauskimpia ruokia melkein mistä tahansa.
Noissa on sama idea ja samat viat kuin hävikkihevikasseissa. Olen ostanut joitain, en enää. Viimeisessä hevikassissa jonka ostin oli limaisen oloiseksi mennyt itusalaatti, 5 nuhjuista sitruunaa ja muutama omena ja banaani. Omenat, banaanit ja puolikas sitruuna tuli käytettyä, loput meni roskiin. Eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun en vaan pystynyt käyttämään kaikkea mitä kassissa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Ostin noita yllätyskasseja tosi usein, ennen kuin Resq:n suosio räjähti käsiin ja meni ihan sekuntipeliksi niiden nappaaminen. En ole köyhä enkä pidä ruuanlaitosta, joten olen juuri tässä keskustelussa luonnehdittua kohderyhmää siis. Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua.
Ei millään pahalla, mutta vaikutat aika mielikuvituksettomalta jos et osaa kokeilla uusia ruokia ilman että ostat valmiiksi kasattuja yllätyskasseja. Mulle ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia valita kaupan hyllyltä myös sellaisia ruokia, joita en ole aiemmin kokeillut enkä normaalisti käyttäisi. Joskus on vaan kiva kokeilla jotain uutta ja erilaista, enkä todellakaan tarvitse siihen muiden apua.
Okei, ja tämän takia muut eivät saisi ostaa yllätyskasseja? Ehkä olen mielikuvitukseton, se on ominaisuus jolle en hirveästi voi mitään. Toinen asia on se, että olen sen verran kiireinen, että minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa viettää kaupassa kovin pitkiä aikoja skannaillen hyllyjä jos jotain uutta ja mielenkiintoista osuisi silmään. Toki joskus osuu ja silloin testaillaan, mutta miksi sinulle on niin vaikea ymmärtää, että joku toinen voi pitää hyödyllisenä sellaisiakin asioita, joita sinä et?
-eriEn todellakaan väittänyt, että yllätysruokakassien ostaminen sinänsä olisi typerää tai merkki järjen köyhyydestä. Voisin ehkä itsekin ostaa sellaisia, jos niitä olisi kätevästi tarjolla ja hintakin olisi kohdallaan.
Viittasin siihen mitä sanoit yleisemmin, lähinnä tähän: "Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua."
Sinä ehkä tarvitset muiden apua ostaaksesi jotain mitä et normaalisti osta. Minä en.
Et vastannut sille, joka tuon alkuperäisen kommentin laittoi. Mutta on tosiaan ihan totta, että minä, alkuperäinen kirjoittaja, en ole koskaan juonut läpi kauppamme tuoremehuhyllyä, kuten en myöskään syönyt kaikkia sen einesruokia tai leipiä. Joskus vähän yllättävistä tuotteista tulee suosikkeja. Yllätysruokakassin kautta niihin on ollut helppo tutustua.
Mutta se hyvä puoli yllätyskasseissa on, että niitä ei tosiaan ole mikään pakko ostaa!
Niin, harva kokeillut kaikkia kaupan mehuja. Kiva kun löysit uuden suosikkimehun yllätyskassin avulla. Et voi kuitenkaan tietää, olisitko löytänyt yhtä hyvän tai ehkä jopa paremman suosikkimehun valitsemalla kaupan mehuhyllyltä sokkona jonkun randompurkin. Todennäköisyys onnistua sillä tavalla on vähintään yhtä hyvä.
No onhan se nyt järkevämpää ja mielekkäämpää kokeilla aluksi uutuuksia puoleen hintaan, jos maku ei niin paljon miellytäkään niin ei sitten harmita jos on maksanut jostakin vaikka vähän premium -tuotteesta todella korkean hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Ostin noita yllätyskasseja tosi usein, ennen kuin Resq:n suosio räjähti käsiin ja meni ihan sekuntipeliksi niiden nappaaminen. En ole köyhä enkä pidä ruuanlaitosta, joten olen juuri tässä keskustelussa luonnehdittua kohderyhmää siis. Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua.
Ei millään pahalla, mutta vaikutat aika mielikuvituksettomalta jos et osaa kokeilla uusia ruokia ilman että ostat valmiiksi kasattuja yllätyskasseja. Mulle ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia valita kaupan hyllyltä myös sellaisia ruokia, joita en ole aiemmin kokeillut enkä normaalisti käyttäisi. Joskus on vaan kiva kokeilla jotain uutta ja erilaista, enkä todellakaan tarvitse siihen muiden apua.
Okei, ja tämän takia muut eivät saisi ostaa yllätyskasseja? Ehkä olen mielikuvitukseton, se on ominaisuus jolle en hirveästi voi mitään. Toinen asia on se, että olen sen verran kiireinen, että minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa viettää kaupassa kovin pitkiä aikoja skannaillen hyllyjä jos jotain uutta ja mielenkiintoista osuisi silmään. Toki joskus osuu ja silloin testaillaan, mutta miksi sinulle on niin vaikea ymmärtää, että joku toinen voi pitää hyödyllisenä sellaisiakin asioita, joita sinä et?
-eriEn todellakaan väittänyt, että yllätysruokakassien ostaminen sinänsä olisi typerää tai merkki järjen köyhyydestä. Voisin ehkä itsekin ostaa sellaisia, jos niitä olisi kätevästi tarjolla ja hintakin olisi kohdallaan.
Viittasin siihen mitä sanoit yleisemmin, lähinnä tähän: "Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua."
Sinä ehkä tarvitset muiden apua ostaaksesi jotain mitä et normaalisti osta. Minä en.
Et vastannut sille, joka tuon alkuperäisen kommentin laittoi. Mutta on tosiaan ihan totta, että minä, alkuperäinen kirjoittaja, en ole koskaan juonut läpi kauppamme tuoremehuhyllyä, kuten en myöskään syönyt kaikkia sen einesruokia tai leipiä. Joskus vähän yllättävistä tuotteista tulee suosikkeja. Yllätysruokakassin kautta niihin on ollut helppo tutustua.
Mutta se hyvä puoli yllätyskasseissa on, että niitä ei tosiaan ole mikään pakko ostaa!
Niin, harva kokeillut kaikkia kaupan mehuja. Kiva kun löysit uuden suosikkimehun yllätyskassin avulla. Et voi kuitenkaan tietää, olisitko löytänyt yhtä hyvän tai ehkä jopa paremman suosikkimehun valitsemalla kaupan mehuhyllyltä sokkona jonkun randompurkin. Todennäköisyys onnistua sillä tavalla on vähintään yhtä hyvä.
No onhan se nyt järkevämpää ja mielekkäämpää kokeilla aluksi uutuuksia puoleen hintaan, jos maku ei niin paljon miellytäkään niin ei sitten harmita jos on maksanut jostakin vaikka vähän premium -tuotteesta todella korkean hinnan.
Onko hyvä diili ostaa puoleen hintaan säkillinen paskaa, jonka joukossa on yksi helmi?
Vierailija kirjoitti:
Onko muka ollut kassi täynnä ylihintaisia eineksiä?
On ollut, jos halpislihapullista katsotaan hinnan lisäksi laatua. Ne ei ole hintansa arvoisia, ei edes silloin kun niitä saa puoleen hintaan.
Monet tuntuvat halveksivan noita kasseja. Kuitenkin ne menevät hetkessä eli lienee selvää että osa tykkää noista kasseista.
Hassua että osa halveksii ruokaa kovin. Haukutaan jugurtit, valmis lihapullat ym. Joo tiedän että ei ne ravitsemuksellisesti ole välttämättä huippuja tai makuelämyksiä. Mutta ruokaa kuitenkin. Ja ruokaa ei kannattaisi halveksia. Maapallolla kuolee nytkin monet ihmiset nälkään. Ja ihmisillä on erilaisia tilanteita. Itsekin teen välillä kaikki ruuat alusta loppuun tuoreista priima aineista. Ja toisinaan kun kiirettä tai oma jaksaminen vähemmällä niin syödään lähinnä eineksiä ja leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kylläpäs olet parempi ja hieno ihminen, hyvät sinulle :D
T. Sivustaseuraaja
Kuulen ensimmäistä kertaa yllätyskasseista ja minusta idea on hauska. Pientä arjen haastetta kun saa keksiä uusia ruokia itselleen uusista tuotteista. Säästöllä ei ole itselleni väliä, mutta kokeilisin varmaan silti. Eineksiä en syö, mutta sellaiset voisi lahjoittaa eteenpäin vaikka tutulle joka käyttää eineksiä lounaseväinä töissä.
Minä ostin niitä, mutta meni hermo kun siellä saattoi olla 4kpl tänään vanhaksi menevää savuporojuustokeittoa (kukaan meistä ei syö) ja 5pk sinihomejuustoa (kukaan meistä ei syö) ja 6kpl jotain ihme bratwursteja ja vegemakkaraa yök sori.
Sitten menee aikaa kun kiikutan osan porukoille ja osan töihin ettei tarvi heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintarajoitteet puhuu pikemminkin sen puolesta, että kannattaa valita ruokansa ihan itse. Jos uuden mehun kokeileminen normaalihintaisena kirpaisee, se on selvä merkki siitä, että kannattaa ennemmin kokeilla jotain halvempaa mehua - pitkässä juoksussa lompsa kiittää.
Olen ostanut paljon näitä yllätyskasseja resq clubin kautta. Paistopistekasseja, leipäkasseja, hevikasseja, banaanikasseja, valmisruokakassi.
Yllätyskasseista kaikki muut on ollu loistavia ostoksia paitsi valmisruokakassit. Koska niissä on usein niin pahanmakuisia juttuja, ja sitten pitäis vielä kiireellä syödä ke pois ettei ehdi pilaantua.
Mut paistopistekassit on erityisen suosittuja meidän suurperheessä. Ei ehdi pilaantua mikään. Joskus oli pahvilaatikollinen 2€:lla. Siellä oli munkkeja, viinereitä, pullia, pasteijoita, karjalanpiirakoita jne.
Hevikassit on kivoja, kun sit saa olla todella luova että saa kaiken käytettyy ja tälleen viiskymppisenä on mahtavaa, kun pitää tehdä jotain kokkisota-tyyppisesti ihmeellisistä ruoka-aineista. Paljon löytäny uusia reseptejä maailmalta näiden yllätyskassien innoittamana.
Sit leipäkassit laitetaan pakastimeen ja syödään sieltä pikkuhiljaa. Suurperheessä leipää kuluu ja usein näitä leipäkasseja on saatu 2-4€/kassi hintaan. Siinä on ollut 8-henkisen perheen kahden viikon leivät.
Sitten banaanikasseista tykkään, koska kypsiä banaaneja on vaikea löytää, ne myydään aivan liian raakoina. Nehän eivät ole pilaantuneita yleensä vaikka ovat kauttaaltaan tummuneita. Näitä ylikypsiä banaaneja käytän vegaanisen jäätelön tekemiseen ja banaanikakkuihin ja banaanileipään ja smoothieihin. Viimeksi sain 10kg banaaneja 4€:lla. Käytin ne kahden viikon aikana, eli ne ei suinkaan ole syömäkelvottomia heti seuraavana päivänä. Banaaneilla voi korvata sokerin leipomuksissa.
Mäkin olen joskus sortunut noihin, kun olen ollut utelias ja kaivannut vaihtelua. Jokainen kassi oli pettymys. Sain mm. 3 litran pakkauksen vuohenmaitoa, joka oli pahaa ja törkeän kallista, samaan kastiin kuuluvaa kuusenkerkkäjugurttia ja erilaisia kolmioleipiä, täytettyjä patonkeja, lihapiirakoita sun muuta jotka meni kyllä mukisematta alas, mutta ei niissäkään ollut mitään järkeä kun ihan tavallinen ruisreikäleipä margariinilla ja juustolla on parempaa, halvempaa ja terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntuvat halveksivan noita kasseja. Kuitenkin ne menevät hetkessä eli lienee selvää että osa tykkää noista kasseista.
Hassua että osa halveksii ruokaa kovin. Haukutaan jugurtit, valmis lihapullat ym. Joo tiedän että ei ne ravitsemuksellisesti ole välttämättä huippuja tai makuelämyksiä. Mutta ruokaa kuitenkin. Ja ruokaa ei kannattaisi halveksia. Maapallolla kuolee nytkin monet ihmiset nälkään. Ja ihmisillä on erilaisia tilanteita. Itsekin teen välillä kaikki ruuat alusta loppuun tuoreista priima aineista. Ja toisinaan kun kiirettä tai oma jaksaminen vähemmällä niin syödään lähinnä eineksiä ja leipää.
Eineksissä on tosiaan se idea, että niitä syödään silloin kun ruuanlaittoon ei ole aikaa tai viitseliäisyyttä. Silloin kun aikaa ja viitseliäisyyttä on, ruokaa voi tehdä vaikka pidemmän kaavan kautta.
Noissa kasseissa puolestaan on se idea, että koskaan ei tiedä mitä saa. Silloin tulee syötyä eineksiä ihan turhaan, vaikka voisi hyvin laittaa kunnon kotiruokaa, ja joskus jotain ruokaa voi päätyä roskiin, kun sitä ei vaan ehdi tai pysty hyödyntämään ennen kuin se menee piloille.
Minäkin tykkään yllätyksistä, mutten koskisi tuollaisiin yllätyskasseihin pitkällä tikullakaan. 50% alennus on liian pieni, kun joukossa on kuitenkin melkein varmasti jotain sellaista josta en pidä tai jota en sillä hetkellä halua. Huonolla tuurilla koko kassi on täyttä paskaa.
Tykkään kuitenkin bongailla kaupoissa punalappuja ja ostan niitä mielelläni - siinä yhdistyy kivasti yllätykset (koskaan ei tiedä etukäteen, mihin tuotteisiin punalappu on laitettu) ja vapaus valita sitä ruokaa mitä milloinkin haluaa.