Millaiset ihmiset ostaa yllätysruokakasseja?
Ruokakauppani myi ennen viimeisen päivän tuotteita -50% alennuksella suoraan hyllystä. Nykyään käytännöstä on luovuttu, ja tilalle on tullut netistä tilattavat yllätysruokakassit. Joka aamu myyntiin tulee tällaisia viimeisen päivän ruokia sisältäviä kasseja, joiden hinta vaihtelee 5-10 € välillä. Kassin sisältö on aina yllätys eikä ostaja tiedä, onko siinä pieni pala raakaa kalaa, kilo halpoja eineslihapullia, maitoa, leipää tai vaikka tummuneita banaaneja. Kassissa voi toki olla ja varmaan yleensä onkin useampaa eri sorttia ruokaa. Ostaja kuitenkin tietää vain myyntihinnan ja sen, että ruuat saa suunnilleen puoleen hintaan.
Hämmästyin kuullessani, että kassit on käynyt hyvin kaupaksi. Millaiset ihmiset ostaa tällaisia ruokakasseja, joiden sisältö on täysi arvoitus? Ainakaan köyhät ei kuulu joukkoon, koska kassi voi olla täynnä ylihintaisia eineksiä tms.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tuon kassin sisällön lisäksi myös hinta arvoitus? Vai onko hinta tiedossa, kun kassi tulee tarjolle?
Kun siis mietin, että jos tietää saavansa kympin kassin, niin olettaa varamasti saavansa jotain lähtöhinnaltaan kalliimpaa (koska kassi ei maksa 5 €).
Oma lukiolaistyttäreni kyttää ResQ:ssa ainakin leipäkasseja. Joskus on saanut esim vitosella leipäkassin, jossa joku 10-12 erilaista leipäpussia ja mahdollisesti joku pullapussi. Pakastaa leivät, joten syötävää riittää pitkäksi aikaa.
Niin ja tähän vielä jatkokommentti, että tällaisessa leipä kassissa on aina ollut sellaisia leipiä, mistä tytär tykkää. Osa sellaisia, mitä ei muuten ikinä raskisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Ostin noita yllätyskasseja tosi usein, ennen kuin Resq:n suosio räjähti käsiin ja meni ihan sekuntipeliksi niiden nappaaminen. En ole köyhä enkä pidä ruuanlaitosta, joten olen juuri tässä keskustelussa luonnehdittua kohderyhmää siis. Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua.
Ei millään pahalla, mutta vaikutat aika mielikuvituksettomalta jos et osaa kokeilla uusia ruokia ilman että ostat valmiiksi kasattuja yllätyskasseja. Mulle ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia valita kaupan hyllyltä myös sellaisia ruokia, joita en ole aiemmin kokeillut enkä normaalisti käyttäisi. Joskus on vaan kiva kokeilla jotain uutta ja erilaista, enkä todellakaan tarvitse siihen muiden apua.
Jaa, minusta sinä vaikutat pikemminkin aika tylsältä ihmiseltä, jos nyt tällaiselle linjalle lähdetään. Kuten sanoin, en ole köyhä eikä minun TARVITSE ostaa niitä yllätyskasseja ravintoa saadakseni. Ne ovat (tai siis olivat) kivaa ekstraa. Vähän sama asia kuin se, että lapsi voi haluta osallistua jossain lastentapahtumassa ongintaan, jossa hän saa yllätyspussin - mulle se kaupan yllätyskassi on sitä aikuisten ongintaa. Olen kaikkiruokainen enkä päiväyksistäkään kovin nipo, joten melkein kaikki on aina tullut syötyä.
Tosin meidän lähikaupassa nuo kassit ovat enemmän tasoa hinta 6 euroa, arvo 30 euroa.
Kekseliäs kokki! Mä harrastan muutenkin paljon sellaista mitä kaapista löytyy-kokkausta ja musta tämä on hauska idea.
Joka tapauksessa jokainen resQ -käyttäjä tietää, että nuo yllätyskassit menevät ihan hetkessä, eli siinä mielessä kaupalle hyvä konsepti ja joku niitä aina ostaa.
Kaikki tuotteet eivät ole suunnattu kaikille, eivätkä kaikki hyödy samanlaisista asioista. Tuo on hyväksi havaittu ja suosittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Ostin noita yllätyskasseja tosi usein, ennen kuin Resq:n suosio räjähti käsiin ja meni ihan sekuntipeliksi niiden nappaaminen. En ole köyhä enkä pidä ruuanlaitosta, joten olen juuri tässä keskustelussa luonnehdittua kohderyhmää siis. Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua.
Ei millään pahalla, mutta vaikutat aika mielikuvituksettomalta jos et osaa kokeilla uusia ruokia ilman että ostat valmiiksi kasattuja yllätyskasseja. Mulle ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia valita kaupan hyllyltä myös sellaisia ruokia, joita en ole aiemmin kokeillut enkä normaalisti käyttäisi. Joskus on vaan kiva kokeilla jotain uutta ja erilaista, enkä todellakaan tarvitse siihen muiden apua.
Okei, ja tämän takia muut eivät saisi ostaa yllätyskasseja? Ehkä olen mielikuvitukseton, se on ominaisuus jolle en hirveästi voi mitään. Toinen asia on se, että olen sen verran kiireinen, että minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa viettää kaupassa kovin pitkiä aikoja skannaillen hyllyjä jos jotain uutta ja mielenkiintoista osuisi silmään. Toki joskus osuu ja silloin testaillaan, mutta miksi sinulle on niin vaikea ymmärtää, että joku toinen voi pitää hyödyllisenä sellaisiakin asioita, joita sinä et?
-eri
En todellakaan väittänyt, että yllätysruokakassien ostaminen sinänsä olisi typerää tai merkki järjen köyhyydestä. Voisin ehkä itsekin ostaa sellaisia, jos niitä olisi kätevästi tarjolla ja hintakin olisi kohdallaan.
Viittasin siihen mitä sanoit yleisemmin, lähinnä tähän: "Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua."
Sinä ehkä tarvitset muiden apua ostaaksesi jotain mitä et normaalisti osta. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa vaikka olen köyhä jos täällä olisi tollaisia. Jos saisin 5 eurolla kassillisen ylihintaisia eineksiä, niin kyllä kelpaisi.
Oletko tosissasi? 5 euron kassissa voi olla vaikka tasan 2 mikroateriaa, joiden normaalihinta on 5,49 €/kpl. Nekään ei välttämättä ole täyttäviä, vaan ne saattaa olla esim. maa-artisokkakeiton kaltaisia hienostelueineksiä, joita voi syödä 2 kerralla ilman että nälkä lähtee.
Onhan tuo toimiva diili ihmiselle, joka ostaa eineksiä.
Niin, jos tietää ostavansa eineksiä eikä saakaan jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sellainen, jolle kaikki ruoka käy.
Mutta miksi? Tuskin monikaan nauttii siitä, jos vaikka yllättäen täytyy kypsentää viimeisiään vetävä pieni kalanpala, jota ei voi pakastaa koska sitä on jo aiemmin säilytetty pakasteena, ja kehittää sen ympärille joku ruoka. Seuraavalla kerralla voikin saada läjän kolmioleipiä ja pari mikroateriaa, joten kasseja ei selvästi ole suunnattu niille, jotka nauttii ruuanlaitosta.
Tiesithän, että sen kalanpalan voi pakastaa sitten uudestaan kypsänä, vaikka olisi tuoreena pakastettu. Ei ole pakko syödä heti.
Sori jos ilmaisin itseäni epäselvästi. Pointtini oli, että kala täytyy kypsentää samana päivänä eikä sitä voi laittaa pakkaseen odottamaan että ruuanlaittohimo iskee ja hyvä reseptikin on mielessä.
Se varmaan on lähtökohtainen olettamuskin, kun tietää ostavansa päiväyksiä lähestyvää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ja tämän takia muut eivät saisi ostaa yllätyskasseja? Ehkä olen mielikuvitukseton, se on ominaisuus jolle en hirveästi voi mitään. Toinen asia on se, että olen sen verran kiireinen, että minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa viettää kaupassa kovin pitkiä aikoja skannaillen hyllyjä jos jotain uutta ja mielenkiintoista osuisi silmään. Toki joskus osuu ja silloin testaillaan, mutta miksi sinulle on niin vaikea ymmärtää, että joku toinen voi pitää hyödyllisenä sellaisiakin asioita, joita sinä et?
-eriEn todellakaan väittänyt, että yllätysruokakassien ostaminen sinänsä olisi typerää tai merkki järjen köyhyydestä. Voisin ehkä itsekin ostaa sellaisia, jos niitä olisi kätevästi tarjolla ja hintakin olisi kohdallaan.
Viittasin siihen mitä sanoit yleisemmin, lähinnä tähän: "Musta oli ihanaa, kun sieltä tuli jotain ihan random-tuotteita, joita pääsi sitten testaamaan. Esimerkiksi suosikkimehuni löysin noin, en varmasti olisi muuten osannut ostaa. Samoin 3 pkt ryynimakkaraa oli ihana paluu lapsuuteen, eipä tule sitäkään muuten ostettua."
Sinä ehkä tarvitset muiden apua ostaaksesi jotain mitä et normaalisti osta. Minä en.
Et vastannut sille, joka tuon alkuperäisen kommentin laittoi. Mutta on tosiaan ihan totta, että minä, alkuperäinen kirjoittaja, en ole koskaan juonut läpi kauppamme tuoremehuhyllyä, kuten en myöskään syönyt kaikkia sen einesruokia tai leipiä. Joskus vähän yllättävistä tuotteista tulee suosikkeja. Yllätysruokakassin kautta niihin on ollut helppo tutustua.
Mutta se hyvä puoli yllätyskasseissa on, että niitä ei tosiaan ole mikään pakko ostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva. Haluatko sädekehäsi kotiin toimitettuna vai tuletko noutamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriEn todellakaan väittänyt, että yllätysruokakassien ostaminen sinänsä olisi typerää tai merkki järjen köyhyydestä. Voisin ehkä itsekin ostaa sellaisia, jos niitä olisi kätevästi tarjolla ja hintakin olisi kohdallaan.
Et vastannut sille, joka tuon alkuperäisen kommentin laittoi. Mutta on tosiaan ihan totta, että minä, alkuperäinen kirjoittaja, en ole koskaan juonut läpi kauppamme tuoremehuhyllyä, kuten en myöskään syönyt kaikkia sen einesruokia tai leipiä. Joskus vähän yllättävistä tuotteista tulee suosikkeja. Yllätysruokakassin kautta niihin on ollut helppo tutustua.
Mutta se hyvä puoli yllätyskasseissa on, että niitä ei tosiaan ole mikään pakko ostaa!
Niin, harva kokeillut kaikkia kaupan mehuja. Kiva kun löysit uuden suosikkimehun yllätyskassin avulla. Et voi kuitenkaan tietää, olisitko löytänyt yhtä hyvän tai ehkä jopa paremman suosikkimehun valitsemalla kaupan mehuhyllyltä sokkona jonkun randompurkin. Todennäköisyys onnistua sillä tavalla on vähintään yhtä hyvä.
En ostaisi puolella hinnalla, koska tuotteissa voi tosiaan olla sellaisia, joille ei ole käyttöä, joista en tykkää ja oikealta hinnaltaan niin kalliita, ettei puoleen hintaan ole järin edullista sekään. Mutta kun hinta olisi sopivan alhaalla, olisin varmasti sopivaa kohderyhmää, koska kokeilen mielelläni satunnaisiakin juttuja enkä suunnittele niin tarkkaan ruokia vaan alelaputettu ruoka kaupassa voi antaa hyvän idean, mitä söisin. Äiti oli kaupassa töissä, kun olin lapsi, ja siihen aikaan työntekijät saivat vanhentuneita tuotteita itselleen. Oli mukavia muistoja siitä, kun joskus maisteltiin jotain kalliita herkkuja, joita ei muuten ostettaisi, ja joskus jaeltiin viimeisen myyntipäivän jogurtteja naapureillekin.
Minä ostelen noita tosi paljon. Tälläkin hetkellä syön aamupalaksi täytettyä valmisreissumiestä, joka resq kassissa oli. Päiväys parin päivää takaa, eli siltä päivältä kun kassin hain. Meidän kaupoissa kassi maksaa 2-7 euroa ja kyllä kassin arvo on usein 20-50 euroa. Viimeksi oli tosiaan valmisleipiä, pari pakettia savulohta, munia, jauhelihaa, rahkaa. Lihat ja kalat pakastan, muut syön pikkuhiljaa. Pari kertaa on tullut huono kassi, yleensä aina superhyvät. Olen löytänyt monta kivaa uutta tuotetta, joita ei olosi muuten tullut kokeiltua. Esim. juuri mehuja ja Kotipizzan omavalintaista pizzaa, jota nyt ostelen usein ihan normaalihintaisenakin. Kuten joku totesi, kassien saaminen on nykyään ihan sekuntipeliä, käyttäjiä paljon.
Eihän tuota appia kukaan käyttäisi jos kassi maksaisi 5 euroa ja arvo olisi 5-10 euroa. Kyllä arvo on aina paljon enemmän.
Köyhä en ole. Mutta säästäväinen kyllä ja varmasti myös laiska. Aikaa säästyy kun joku kasaa valmiin yllätyskassin. Kaikki ruoka kelpaa mulle, enkä ole ikinä saanut ruokamyrkytystä mistään.
Valkoisia vehnäsämpylöitö, eineksiä ja soijajukurttia 🤮
Vierailija kirjoitti:
Minä ostelen noita tosi paljon. Tälläkin hetkellä syön aamupalaksi täytettyä valmisreissumiestä, joka resq kassissa oli. Päiväys parin päivää takaa, eli siltä päivältä kun kassin hain. Meidän kaupoissa kassi maksaa 2-7 euroa ja kyllä kassin arvo on usein 20-50 euroa. Viimeksi oli tosiaan valmisleipiä, pari pakettia savulohta, munia, jauhelihaa, rahkaa. Lihat ja kalat pakastan, muut syön pikkuhiljaa. Pari kertaa on tullut huono kassi, yleensä aina superhyvät. Olen löytänyt monta kivaa uutta tuotetta, joita ei olosi muuten tullut kokeiltua. Esim. juuri mehuja ja Kotipizzan omavalintaista pizzaa, jota nyt ostelen usein ihan normaalihintaisenakin. Kuten joku totesi, kassien saaminen on nykyään ihan sekuntipeliä, käyttäjiä paljon.
Eihän tuota appia kukaan käyttäisi jos kassi maksaisi 5 euroa ja arvo olisi 5-10 euroa. Kyllä arvo on aina paljon enemmän.
Köyhä en ole. Mutta säästäväinen kyllä ja varmasti myös laiska. Aikaa säästyy kun joku kasaa valmiin yllätyskassin. Kaikki ruoka kelpaa mulle, enkä ole ikinä saanut ruokamyrkytystä mistään.
Että oikein sUpErHyVäT😁
Ja pakastat viimeisen myyntipäivän lohta. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sellainen, jolle kaikki ruoka käy.
Mutta miksi? Tuskin monikaan nauttii siitä, jos vaikka yllättäen täytyy kypsentää viimeisiään vetävä pieni kalanpala, jota ei voi pakastaa koska sitä on jo aiemmin säilytetty pakasteena, ja kehittää sen ympärille joku ruoka. Seuraavalla kerralla voikin saada läjän kolmioleipiä ja pari mikroateriaa, joten kasseja ei selvästi ole suunnattu niille, jotka nauttii ruuanlaitosta.
Tiesithän, että sen kalanpalan voi pakastaa sitten uudestaan kypsänä, vaikka olisi tuoreena pakastettu. Ei ole pakko syödä heti.
No ei todella kannata tehdä tätä. Tietysti jos on makuaistin menettänyt mausteiden suurkuluttaja, ehkä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla valmiit yllätyskassit säästää aikaa, kun niiden sisältö voi olla ihan mitä tahansa? Ensin täytyy hakea kassi, katsoa mitä se sisältää ja sen jälkeen täydentää ruokakaappia puuttuvilla tuotteilla käymällä kaupassa ostoksilla
Silloin aikaa tietysti säästyisi, jos tietäisi etukäteen saako kassista esim. viikon lounaat ja kilon hedelmiä vai leipää, maitoa ja sulatejuustoa. Mutta kun sisältö voi olla mitä milloinkin, luulisi että tuollaiset kassit pikemminkin hidastaa kuin nopeuttaa ruokaostosten tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla valmiit yllätyskassit säästää aikaa, kun niiden sisältö voi olla ihan mitä tahansa? Ensin täytyy hakea kassi, katsoa mitä se sisältää ja sen jälkeen täydentää ruokakaappia puuttuvilla tuotteilla käymällä kaupassa ostoksilla
Silloin aikaa tietysti säästyisi, jos tietäisi etukäteen saako kassista esim. viikon lounaat ja kilon hedelmiä vai leipää, maitoa ja sulatejuustoa. Mutta kun sisältö voi olla mitä milloinkin, luulisi että tuollaiset kassit pikemminkin hidastaa kuin nopeuttaa ruokaostosten tekoa.
Onko miinustaja niin välinpitämätön ruokavalonsa suhteen, että hän voi elää vaikka viikon pelkillä roiskeläpillä syömättä mitään muuta? Vai miten ihmeessä aikaa säästyy sillä, että täytyy ensin tilata ja hakea kassillinen sekalaista ruokaa, katsoa mitä siinä on ja minkä verran ja käydä sen jälkeen tekemässä puuttuvat ostokset? Kyllähän siinä pääsisi vähemmällä, jos ostaisi kaiken tarvittavan kerralla, kun kerran kuitenkin joutuu käymään kaupassa ruokaostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa vaikka olen köyhä jos täällä olisi tollaisia. Jos saisin 5 eurolla kassillisen ylihintaisia eineksiä, niin kyllä kelpaisi.
Oletko tosissasi? 5 euron kassissa voi olla vaikka tasan 2 mikroateriaa, joiden normaalihinta on 5,49 €/kpl. Nekään ei välttämättä ole täyttäviä, vaan ne saattaa olla esim. maa-artisokkakeiton kaltaisia hienostelueineksiä, joita voi syödä 2 kerralla ilman että nälkä lähtee.
Niin, jos tietää ostavansa eineksiä eikä saakaan jotain ihan muuta.
Musta eineskassikin on kuolleena syntynyt idea, jos etukäteen ei tiedä, saako tuhteja aterioita joista isokin mies tulee kylläiseksi vai jotain kevyitä kasviskeittoja, joista pienikokoinen toimistotyötä tekevä nainenkin tulee lähinnä vihaiseksi. Syön eineksiä lähinnä työpaikalla silloin kun en jaksa tehdä eväitä ja silloin on tärkeää, että jaksaa päivän loppuun asti.
Sellainen ihminen, joka tykkää yllätyksistä.
Muita kysymyksiä?