Mulla ei ole suomenkielelle mitään käyttöä
Kommentit (22)
Selvä juttu. Miksi halusit jakaa tämän? Eikö sinulla ole kavereitakaan?
Jos suomen kielellä ei ole elämässäsi mitään käyttöä, miksi siinä tapauksessa kirjoitit viestisi suomeksi?
Ei sun ole pakko sitten käyttää suomen kieltä jos et halua. Mutta muilla on käyttöä sille ajattelussa, tekstissä ja puheessa. :)
On huomattu kyllä huono suomen kielen taitosi ja surkeat ketjujen aloituksesi. Näinhän se on.
Niin, vauvapalstailetkin vain tuollaisella heikolla epäkielellä. Milläs sitten kirjoittaisit mieluummin?
Näin pyhänä sitten käytät pöllöpalstalla kuitenkin.
Jaa. Minä taasen tein päätöksen, että seuraavan kuukauden aikana suostun kommunikoimaan ainoastaan suomenkielellä.
Juuri siitä on ollut puhetta, että esim työpaikoilla ulkomaalaisille työntekijöille ei pitäisi puhua muuta kuin suomea, koska muutoin heidän kielitaitonsa ei kehity. Usein kuitenkin käytetään sitä englantia ja mennään suosiolla siitä mistä aita on matalin. Tästä seuraa, että työntekjä puhuu ja ymmärtää yhtä huonosti suomea nyt sekä kahden vuoden päästä.
Tämä ei sitten tietty koske jotain ulkomailta Suomeen tulevia keikkalaisia. Kohta kun joku olisi tästäkin viisastellut ilman erillismainintaa, että miksi pitäisi puhua suomea jollekin britille, joka tulee firmaamme lyhyelle visiitille.
Sekin piti tulla suomen kielellä tänne julistamaan. Olisit julistanut sen edes bröken inglishiksi! Tai kurdiksi. Tai gettomasaksi. Tai arabiaksi.
Je ne parle pas finnois.
Ich spreche kein finnisch.
Io non parlo finlandese.
Ya ne govaryu po-finskii.
Wo pu shao fenlan-yu.
Yo no hablo finlandes.
Batkallim suwayyit alfinlandia bass.
Watashi wa finrando-go wa hanasemasen.
I dont speak finnish.
Jag talar inte finska.
En puhu suomea.
Vierailija kirjoitti:
On huomattu kyllä huono suomen kielen taitosi ja surkeat ketjujen aloituksesi. Näinhän se on.
Tack för smakprovet på standard "spaltfinska".
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään, koska et osaa sitä.
En niin, ja se on ihan hiton jees!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa?
Uudellamaalla
Ap
Vierailija kirjoitti:
Selvä juttu. Miksi halusit jakaa tämän? Eikö sinulla ole kavereitakaan?
Mulla on kavereita joita ei suomi kiinnosta senkään vertaa ja jotka ei osaa sitä. Eli aika ns no flyer kaveripiirissäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En niin, ja se on ihan hiton jees!
Ap
Tarvitsit kuitenkin suomenkieltä tuohon, kun luit suomenkielisen viestin, ja vastasit siihen suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomen kielellä ei ole elämässäsi mitään käyttöä, miksi siinä tapauksessa kirjoitit viestisi suomeksi?
Vauvapalstalla vieraskieliset viestit poistetaan heti. Oon kokeillu.
Ap
Sulla nyt juhlapäivä kun kirjoitit tänne suomenkielellä. Huomennako taas sönkkäät ruotsia tai muuta tänne.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun ole pakko sitten käyttää suomen kieltä jos et halua. Mutta muilla on käyttöä sille ajattelussa, tekstissä ja puheessa. :)
Joo onnea vaan elämääsi suomeksi
Ap
Suomeen tulevan varattoman ulkomaalaisen on hyvä osata suomea sen verran että saa sosiaaliedut.