Onko paikalla työsuhdeasioista tietävää tai palkanlaskijoita. Problem lomapäivistä.
Minut on lomautettu 3-päiväiselle työviikolle. Aiemmin tein töitä maanantaista perjantaihin, nyt maanantaista keskiviikkoon. Työsuhdetta ei siis ole muutettu osa-aikaiseksi vaan virallinen termi kuuluu että olen lomautettu tuotannostaloudellisista syistä. Työpaikassani olen ollut jo yli 10 vuotta ja tätä 3-päiväistä on kestänyt nyt viime syyskuusta lähtien. Olen kuukausipalkkainen työntekijä ja palkkaa tulee nyt siis 70 % aiempaan palkkaan verrattuna. Lomaa kertyi aiemmin 2,5 päivää per kuukausi.
Kukaan ei nyt tunnu tietävän, miten minulle kertyy vuosilomaa. Näin lukee ohjeissa, jota me nyt pähkäillään: "Lomautuksen aikana kertyy vuosilomaa, jonka pituutta määrättäessä lasketaan työssäolopäivien veroiset päivät lomautusajalta 30 työpäivää kerrallaan."
Eli mitä tässä tapauksessa tarkoittaa termi "työssäolopäivien veroiset"? Esimerkiksi tammikuussa olin työpaikalla kaikki maanantait, tiistait ja keskiviikot eli yhteensä 14 työpäivänä. Eikö tammikuulta silloin kertynyt yhtään lomapäivää? Helmikuussa työpäiviä tulee kertymään 12.
Osaisiko joku selventää?
Lisäksi en tiedä lasketaanko lomaraha käyttäen tuota 70 %:n palkkaa vai alkuperäistä koko kuukauden palkkaa.