Miten voi laakerinlehti maksaa melkein 300€ kilo
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99€ kilo, Ap on ihan sekaisin päästään.
https://www.tokmanni.fi/laakerinlehti-30-g-6436501005536
https://www.s-kaupat.fi/tuote/meira-laakerinlehti-4g/6414200125809 No pakkauskoosta riippuu kilohinta, tämä pieni pakkaus on kilohinnaltaan paljon kalliimpi, ei kai tämä nyt mikään uusi asia ole kenellekään?
Itse just käytin pikkupussukan viimeiset lehdet. Pussin parasta ennen -päiväys oli ollut 2015. Isommissa pakkauksissa mausteet olisivat vielä vanhempia.
Äidin jäämistöstä maustekaapista löytyi 80-luvun kokonaista kaardemummaa (2,00mk/5g) Nykyrahassa noin 160€/kg
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää toi hinta, ei huono!
Mä voin myydä 100e/kilo, 2. kodin pihassa on 8m korkea laakeripuu.
Onkohan samaa lajiketta kuin mausteena käytettävä laakeri? Entä pitääkö lehtien olla nuoria vai vanhoja, jotta niistä saa parhaimman mausteen?
Kai sä osaat laskea senkin, että kilon pakkaaminen 4g erissä vaatii mm. 250 pakkausta.
Joskus ostan ja käytän mutta mitään makua ei niistä tule joten turha mauste tuo laakerin lehti.
Mustapippuri ja maustepippuri ja suola sopii liharuokien sekä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan samaa lajiketta kuin mausteena käytettävä laakeri? Entä pitääkö lehtien olla nuoria vai vanhoja, jotta niistä saa parhaimman mausteen?
Tuota samaa lajiketta on Italiassa lähes joka torpan pihalla. Tuoreena voimakkaampi maku, toki kuivattunakin ihan muuta kuin kaupan myymät.
Eikö kilo laagerinlehtiä oo aikamoine PAALI lehti?? huhh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei laakerinlehtipussi (100 gr) maksa 30 euroa, vaan alle 5 euroa, joka tekee alle 50 e/kg.
Sata grammaa?! Kuka helvetti tarvitsee noin paljon laakerinlehtiä? Minulla on hyllyssä neljän gramman pussi ja siitäkin on riittänyt jo pitkään.
En tiedä kuka tarvitsee, mutta esim. Saksassa myydään sadan gramman pusseissa. Suomalaisen kannattaa tuoda laakerinlehtiä tulevaisuudessa ulkomailta jos kilohinta on 300 e. Saksassa kilohinta on 50 e paikkeilla. Itse käytän laakerinlehtiä kaaliruokiin ja jos teen lihapataa uunissa sinne myös muutama lehti. Itsellä kasvaa puutarhassa laakerilehtipuu, joten en osta. Netistä katsoin hinnan.
Jos kerran kahteen vuoteen ostaa 0,79€ pussin, niin ei paljon kannata Saksaan lähteä sitä hakemaan. Ei kannata liian isoja määriä ostella kaappiin vanhenemaan, ei ne mausteet ikuisuuksia säily.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-CM:stä saa 30 g purkissa 115 €/kg. Ei tule niin paljoa käytettyä, että kannattaisi ostaa, ostan lähes tuplasti kilohinnaltaa kalliimpaa 4 g pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa lajiketta on Italiassa lähes joka torpan pihalla. Tuoreena voimakkaampi maku, toki kuivattunakin ihan muuta kuin kaupan myymät.
Oletko kokeillut tehdä ruokaa noista italian pihapuskina kasvavista laakereista? Miltä maistuu?
Laakeripensaita käytetään Suomessa isoihin ruukkuihin istutettuina juhlatilojen koristeina. Mutta ei se silti välttämättä ole just se sama maustelaakerilaji/-lajike, jota ruokien mausteina käytetään.
Paljonko laakeripuun taimi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Lollero.
https://thegrowers-exchange.com/products/her-bay
19€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei laakerinlehtipussi (100 gr) maksa 30 euroa, vaan alle 5 euroa, joka tekee alle 50 e/kg.
Sata grammaa?! Kuka helvetti tarvitsee noin paljon laakerinlehtiä? Minulla on hyllyssä neljän gramman pussi ja siitäkin on riittänyt jo pitkään.
En tiedä kuka tarvitsee, mutta esim. Saksassa myydään sadan gramman pusseissa. Suomalaisen kannattaa tuoda laakerinlehtiä tulevaisuudessa ulkomailta jos kilohinta on 300 e. Saksassa kilohinta on 50 e paikkeilla. Itse käytän laakerinlehtiä kaaliruokiin ja jos teen lihapataa uunissa sinne myös muutama lehti. Itsellä kasvaa puutarhassa laakerilehtipuu, joten en osta. Netistä katsoin hinnan.
Jos kerran kahteen vuoteen ostaa 0,79€ pussin, niin ei paljon kannata Saksaan lähteä sitä hakemaan. Ei kannata liian isoja määriä ostella kaappiin vanhenemaan, ei ne mausteet ikuisuuksia säily.
No en kai tarkoittanut erityisesti "lähteä hakemaan", mutta jos sattumalta lomailee vaikka. Miksi ette käytä laakerinlehtiä enempää? Laakerinlehdillä on useita terveysvaikutuksia, vahvistaa mm. immuniteettiä, netistä löytää vastauksia jos kiinnostaa. Laakerinlehti kuuluu repäistä puoliksi kun käyttää, että maku pääsee ulos kuivasta lehdestä. Itse käytän varmaan kilon vuodessa, mutta puu kasvaa puutarhassa itsekseen. Laakeripuun oksia vaasissa terassilla pitää itikat kaukana kuten hyttyset.
Sahramin hinta on este leipomiselle. Muuten leipomisen pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut tehdä ruokaa noista italian pihapuskina kasvavista laakereista? Miltä maistuu?
Laakeripensaita käytetään Suomessa isoihin ruukkuihin istutettuina juhlatilojen koristeina. Mutta ei se silti välttämättä ole just se sama maustelaakerilaji/-lajike, jota ruokien mausteina käytetään.
Ei ole sama syötävä laakerinlehti, olet oikeassa. Rosmariiniakin on koristerosmariinina jota ei syödä, siis ei voi mausteena käyttää.
Pientähän tuo on kannabíkseen verrattuna, jonka yksittäinen gramma maksaa 10-20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore laakerinlehti tuoksuu hyvälle ja saa hyvän maun keittoihin ja liharuokiin. Viime keväänä ostin pienen ruukun, jossa oli laakeripuun alku n. 30 senttiä korkea. Istutin terrassille ja syksyllä jo vaihdoin isoon purkkiin, kun oli metrin kasvanut. Tuoksuu voimakkaasti, josta tuoksusta hyttyset eivät tykkää, pysyvät loitommalla. Se pikkuinen alku maksoi 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
11,99
https://www.plantagen.fi/laakeripuu-%C3%B8105-cm-vihrea-514872.html
luuserin pitää ruoka jonosta kannettua ruokaa maustaa eihän se muuten maistu. tarjonee tulevalle asiakkaalle lounaan luulee saavansa vanhasta vit... 20e normi 5e. kyllä ne vaan panee ja poistuu ei lounasta nautita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista koristelaakereista en tiedä.
Toki käytän pataruokiin mutta tosiaan vähemmän kuin kaupan kuivattua. Lehdetkin saattaa olla kämmenen kokoisia:) Hyvin aromaattinen maku, saa varoa samalla tavoin kuin tuoretta rosmariinia ettei maistu liikaa. Mutta sen lehden voi ottaa pois padasta kun maku on sopiva.
Ja se puu tuoksuu ihanalta iltaisin!