Mikä on synnytyksen hinta esimerkiksi Ranskassa, Saksassa, Virossa? Kertokaa te joilla tietoa
Nyt tuntuu siltä että Suomessa on kalleimmat elintarvikkeet ja eläminen sekä kovimmat verot.
Ja terveydenhuolto aivan surkea
Kommentit (35)
Viron kansallinen terveydenhuoltojärjestelmä kattaa sairaanhoidon, ja vakuutettu voi valita vapaasti, mille yleislääkärille hän menee. Potilaat osallistuvat kustannuksiin maksamalla poliklinikkakäynneistä käyntimaksun ja kustakin hoitopäivästä sairaalassa sairaalamaksun.
Vierailija kirjoitti:
Saksassakin voi tilata kätilön ilmaiseksi käymään muutamia kertoja ennen ja jälkeen synnytyksen. Koska transparenssi ja tiedottaminen ei ole saksalaisten vahvuus, informaatiota tästä edusta saa netistä googlaamalla, ennen puskaradiosta...
Minä tilasia saman kätilön, jolla olin synnytysvalmennuksessa. Gynekologi kyseli, että joko oon ottanut kätilön ja silloin tajusin, että sellanenkin mahdollisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassakin voi tilata kätilön ilmaiseksi käymään muutamia kertoja ennen ja jälkeen synnytyksen. Koska transparenssi ja tiedottaminen ei ole saksalaisten vahvuus, informaatiota tästä edusta saa netistä googlaamalla, ennen puskaradiosta...
Minä tilasia saman kätilön, jolla olin synnytysvalmennuksessa. Gynekologi kyseli, että joko oon ottanut kätilön ja silloin tajusin, että sellanenkin mahdollisuus on.
No näin. Mun gyne ei sanonut sanaakaan, mutta kätilön esitteitä lojui sentään odotushuoneessa. Luin nekin läpi aikaa tappaakseni, ja onnisti.
Olen virkanainen Saksassa ja näinollen yksityisesti vakuutettu Saksan valtion puolesta 70%:sti ja loput 30% maksan itse yksityistä sairasvakuutusta 240€/kk. Palkasta siis jää vastaavasti enemmän käteen, kun siitä ei pidätetä sairasvakuutus- tai työttömyys- ja eläkemaksuja.. Synnytyksen lasku sairaalasta siis tuli kotiin, jonka lähetin valtion sairaskassaan. Lasku teki jotain 1600€, mutta se oli 2,3 kertainen verrattuna normaalisti sairavakuutettuihin, sillä yksityispotilailta peritään samasta asiasta korkeammat taksat, mutta vastaavasti hoidosta vastaa johtava ylilääkäri tai ylilääkäri. Keisarileikkauksen hintalappu oli 15 vuotta sitten samalla 2,3 kertaisella taksalla ja ylilääkärin leikkaamaan 7000€. Eli valottaa samalla myös sitä, miksi Suomessa äitejä yritetään patistaa alatiesynnytykseen, kun se nyt vaan on halvempaa yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: Suomessa ei todellakaan ole suurimmat verot. Jos yhtään katsoo tuloverovertailuja niin huomaa, että Suomi on Euroopan keskitasoa. Vrt esim. Tanska.
Synnytyksestä osaan sanoa vain Saksasta. Jokaisen palkasta otetaan täällä sairasvakuutusmaksu, n. 7 prosenttia palkasta ei kuitenkaan enempää kuin jokin tietty määrä. Työttömille, toimeentulotuella eläville vakuutus maksetaan valtion puolesta. Jos esim. äiti on lasten kanssa kotona, hän on vakuutettu miehen kanssa ilman lisämaksuja. Samoin aina lapset ja esim. opiskelijat. Eli vaikkapa 4000 tienaavan henkilön palkasta menee verojen yhteydessä 280 euroa vakuutusmaksuja ja sillä samalla on vakuutettuna puoliso ja kolme nuorta aikuista lasta, jotka opiskelevat yliopstossa.
Sillä vakuutuksella on kaikki katettu. Mitään ylimääräisiä vakuutuksia ei yleensä tarvitse, kuten Suomessa. Hammaslääkäri, gynegologi jne. Ja synnytys ei maksa mitään. Sairaalapäivät voi joskus maksaa tyyliin 40 euroa päivä, mutta ei synnytyksen yhteydessä. Itselläni on useampia lapsia ja nautin sairaalan palveluista useamman päivän (aamiainen seisovan pöydän periaatteella) enkä koskaan joutunut maksamaan yhtään mitään.
Ei ole. Suomi on yksi euroopan kovimmista verottajista. en tiedä muita kuin Tanska ja Ranska joissa veroaste olisi kovempi. Kun ottaa vielä huomioon että palkkataso näissä molemmissa maissa on hurjasti korkeampi, ja hinnat halvempia niin sielläkin kansalaisilla on EUROISSA enemmän rahaa käytössään.
Tanskassa maksetaan veroa 40%, joten käytettävissä olevat tulot ovat ihan samaa luokkaa kuin meillä, vaikka palkka suurempi.
Vain 40%.? Minun veroprosentti Saksassa on kyllä selkeästi yli 40%.
Oletko sinkku tai lapseton? Saksan verotus perustuu 'perheen suojeluun'.
Totta, lapsettomat sinkut maksavat paljon, mutta ei se veroprosentti perheelliselläkään paljon alle 40 ole. Saksassa on 6 eri veroluokkaa. Lapsettomat on usein luokassa 1, joka on yksi kovimmista, mutta pahin on luokka 5, joka lähentelee 50 prosenttia.
Veroluokka 4 on sama kuin 1, jos on naimisissa ja puolisot tienaavat suunnilleen saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Olen virkanainen Saksassa ja näinollen yksityisesti vakuutettu Saksan valtion puolesta 70%:sti ja loput 30% maksan itse yksityistä sairasvakuutusta 240€/kk. Palkasta siis jää vastaavasti enemmän käteen, kun siitä ei pidätetä sairasvakuutus- tai työttömyys- ja eläkemaksuja.. Synnytyksen lasku sairaalasta siis tuli kotiin, jonka lähetin valtion sairaskassaan. Lasku teki jotain 1600€, mutta se oli 2,3 kertainen verrattuna normaalisti sairavakuutettuihin, sillä yksityispotilailta peritään samasta asiasta korkeammat taksat, mutta vastaavasti hoidosta vastaa johtava ylilääkäri tai ylilääkäri. Keisarileikkauksen hintalappu oli 15 vuotta sitten samalla 2,3 kertaisella taksalla ja ylilääkärin leikkaamaan 7000€. Eli valottaa samalla myös sitä, miksi Suomessa äitejä yritetään patistaa alatiesynnytykseen, kun se nyt vaan on halvempaa yhteiskunnalle.
Tajusinko oikein, että et joutunut tuota laskua itse maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko olla privatversichert. Sen edun voi vaihtaa freiwillig gesetzlich versichert, vaikka työnantaja jotain ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En joutunut, sillä valtio maksoi siitä 70% ja loput 30% mun yksityinen vakuutus. Haittapuolena tässä on vaan, että pitää hoitaa itse kirjanpito eli välittää laskut näille kahdelle taholle ja kun raha on tilillä, niin maksaa sairaalan ym. lääkäreiden laskut. Lakisääteisen kassan kautta vakuutetut pääsevät siinä suhteessa helpommalla, mutta eivät vastaavasti saa tietää homman hintalappua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko olla privatversichert. Sen edun voi vaihtaa freiwillig gesetzlich versichert, vaikka työnantaja jotain ehdottaa.
En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi? On hyviä lääkäreitä, jotka ottavat vastaanotolleen vain yksityispotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa Ranskan systeemistä?
Mun keskimmäinen syntyi Ranskassa ja muistaakseni koko raskausajan seurannasta synnytyksineen meni joku pieni omavastuuosuus, oiskohan ollut 100-200 euron luokkaa? Lapsi täyttää kohta 15 joten en kauhean tarkkaan muista. Palkasta menee noin 5-6% sairausvakuutusmaksuja (PUMA) ja lisäksi piti kuulua sairaskassaan (Mutuelle) jonka hintaa en muista enkö jaksa googlettaa.
Esikoinen syntyi USA:ssa ja kuopus Briteissä.
Briteissä kaikki oli kaikki oli ilmaista potilaalle k ja mielestäni hoito erinomaista. Mutta ilmeisesti taso vaihtelee paljon jo ihan Lontoon sisälläkin, saati sitten muualla maassa. Palkasta menevä . National insurance taitaa tällä hetkellä olla jotain 12% luokkaa.
Kreikassa n. 2000e sairaalaan (2 yötä), 1800e lääkärille ja 50e lääkärille joka käynnin yhteydessä raskauden ajan.
Kirpasi.
MaMa83 kirjoitti:
Kreikassa n. 2000e sairaalaan (2 yötä), 1800e lääkärille ja 50e lääkärille joka käynnin yhteydessä raskauden ajan.
Kirpasi.
Oho!
Vierailija kirjoitti:
Todelliset kustannukset: useita tuhansia euroja
Synnytyksen todellinen kustannus vaihtelee suuresti sen mukaan, millaista hoitoa ja millaisia toimenpiteitä synnytyksen aikana tarvitaan.
Jotakin suuntaa todellisista kustannuksista saa HUS-palveluhinnastosta. Sen esimerkkihintojen mukaan ongelmaton alatiesynnytys maksaa reilut 2 000 euroa, komplisoitunut sektio reilut 4 500 euroa.
Palveluhinnasto antaa suuntaa summista, jotka sairaanhoitopiiri laskuttaa synnyttäjän kotikunnalta. Hinnassa on mukana esimerkiksi henkilökunnan palkkakuluja sekä sairaalatilojen ja laitteiston käytöstä aiheutuvia kuluja.
– Jos olisimme yksityinen sairaala, esimerkiksi epiduraalipuudutteelle voisi laskea oman hinnan, jossa tärkein kustannus ensimmäisessä annoksessa olisi anestesialääkärin työ. Jatkoannokset olisivatkin sitten jo edullisempia, Koskinen kertoo.
Vertailun vuoksi: HUSin yksityissairaala Hyksin Oy tarjoaa Suomeen synnyttämään tuleville ulkomaalaisille äideille synnytyspakettia, jonka hinta on alatiesynnytyksessä 7 500 ja suunnitellussa sektiossa 9 500 euroa.
.
Suomessa sairaalassa synnyttävä, suomalaisen sairausvakuutuksen piirissä oleva synnyttäjä maksaa hoidostaan tavallisen sairaalavuorokauden hinnan. Potilasmaksu perustuu lakiin ja on enintään 38,10 euroa vuorokaudelta.https://www.is.fi/perhe/art-2000000985016.html
Enpä kauheasti valittaisi hinnoista vrt. todellisiin kustannuksiin.
Sairaalan hoitopäivämaksu on nykyään 49,60. Päiväkirurgiamaksu on 135,90.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa on systeemi jossa hoitajan voi tilata kotiin eikä maksa juuri mitään. Hoitaja tuo vaikka lääkkeitä jos tarvii.
Ok, tämä selittänee korkean synnytyskuolleisuuden.
Virossa on tasavero 20 %
Kaikista palkoista
Palkat pieniä
Niillä on korotuspaineita