Lentokoneen nousu jännittää joka kerta yhtä paljon
Nopeus nousee, moottoreissa kierrokset kasvaa ja meteli on huumaava. Asento penkissä on taaksepäin nojaava.
Pelkään joka kerta että kone lähtee tippumaan alaspäin
Kommentit (61)
Mua jännittää myös, etenkin loivat käännökset nousussa ja laskussa, kun tuntuu et kone on ihan liikaa vinossa.
Mulle auttoi kyllä lentoturmatutkinnan katsominen :D koneen asentoa saa korjattua ties millaisista sakkauksista ja vinouksista.
Myös se fakta, et lento-onnettomuudet on harvinaisia. Finnair ei oo myöskään koskaan ollut isossa onnettomuudessa.
En välttämättä uskaltais lentää jollain nepal airlines tai ethiopian airlines lennoilla.
Minulla sama, vaikka olen lentänyt kymmeniä, ellen satoja kertoja. Juuri tuo nousu pelottaa aina, sydän hakkaa niin että tuntuu tulevan rinnasta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää myös, etenkin loivat käännökset nousussa ja laskussa, kun tuntuu et kone on ihan liikaa vinossa.
Mulle auttoi kyllä lentoturmatutkinnan katsominen :D koneen asentoa saa korjattua ties millaisista sakkauksista ja vinouksista.
Myös se fakta, et lento-onnettomuudet on harvinaisia. Finnair ei oo myöskään koskaan ollut isossa onnettomuudessa.
En välttämättä uskaltais lentää jollain nepal airlines tai ethiopian airlines lennoilla.
Kyllä Finnairilla on ollut isojakin onnettomuuksia. Nimen muutos ei niitä poista.
Mulla tulee ripulit aina housuun nousussa ja laskussa.
Nousun jälkeiset minuutit onkin lennon vaarallisimmat.
Omaa lentopelkoani on myös auttanut Lentoturmatutkinnan katsominen. Olen oppinut ymmärtämään paremmin koneen tekniikkaa, lennon eri vaiheita, ja sitä että oikeasti tosi monta asiaa pitää mennä samanaikaan pieleen, jotta onnettomuus pääsisi tapahtumaan. Aiemmin tapahtuneista onnettomuuksista myös opitaan koko ajan, jottei sama toistuisi, joten onnettomuuksien todennäköisyydet pienenevät koko ajan. Lennän kyllä ainoastaan länsimaisilla yhtiöillä, niihin luotan paremmin.
Minua auttaa musiikin kuunteleminen kuulokkeilla. Ei kuule kaikkia koneen ääniä ja saa vähän ajatukset muualle.
Nousun aikana tulee aina yksi sellainen vaihe, jolloin tuntuu, että kone alkaa pudota, vaikka oikeasti nouseekin koko ajan. Olen lukenut tästä jonkun selityksen, se liittyy jotenkin koneen tekniikkaan, mutta en muista .mikä se on.
Mulla tai meillä oli ihan tuo sama tunne: kaverin autolla lähdettiin motarilla ohittamaan eikä vauhti juuri kiihtynyt. Muu ei auttanut kuin painettin selkä tiukasti selkänojaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt viimeksi 22 kuoli, sitä edellisellä kerralla 25.
Miksi pitää mennä lentokoneeseen tuohon ilmaa saastuttavaan pötkylään.
Vierailija kirjoitti:
Nousun jälkeiset minuutit onkin lennon vaarallisimmat.
Eikö se vaarallisin vaihe ollutkaan laskeutuminen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää mennä lentokoneeseen tuohon ilmaa saastuttavaan pötkylään.
Priorisoin omat hupireissut saastuttamattomuutta korkeammalle. Ei kai siihen muuta syytä ole.
Mitä jos se kone ei saa jostain syystä tarpeeksi ytyä niihin moottoreihin noustakseen ilmaan? Miten tää varmistetaan?
Minä menen aina silloin koneen vessaan lentoemännän kanssa. Nousee muukin kuin kone. Ei pelota niin paljon.
T. Ralph Fiennes
Sama. Minuakin nousu jännittää, ei suorastaan pelota mutta jännittää, mutta silti tykkään lentämisestä, siis siitä tunteesta, en nyt varsinaisesti lentokoneessa ahtaasti istumisesta vaan siitä pilvien yllä kiitämisestä, lintuperspektiivistä, vuorten yli lentämisestä erityisesti. Tsemppaan itseäni sillä, että nousu on se pakollinen paha ennen kuin pääsee fiilistelemään.
Myöskin oman jännityksensä ääneen sanominen helpottaa. Kanssaihmiset ovat yllättävän empaattisia ja samanlaisia jännittäjiä on joukossa paljon.
Nousu ja lasku ovatkin vaarallisimmat hetket matkalla
Vierailija kirjoitti:
Minä menen aina silloin koneen vessaan lentoemännän kanssa. Nousee muukin kuin kone. Ei pelota niin paljon.
T. Ralph Fiennes
Vieläkö sä sitä muistelet. Eikö siitä ole jo parikymmentä vuotta aikaa.
T. Lentoemäntä💋
Välillä tippuukin. Katso Lentoturmatutkintaa.