Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa pinnallisen ja syvän laskimotukoksen?

Vierailija
25.02.2023 |

Miten erottaa laskimotulehduksen/pinnallisen laskimotukoksen vakavammasta, syvästä laskimotukoksesta?

Pohkeessani alkoi yhtäkkiä äkillinen kipu ja verenpaineen tuntu(syke) kävellessä. Pohkeessa on myös punainen, kuumottava alue. Minulla on aina ollut näkyvät laskimosuonet ja luultavasti heikko laskimoverenkierto, mutta ei ole todettu mitään, eikä ole mitään tunnettuja riskitekijöitä. Sääreni kohdalla näkyvässä suonessa oli aiemmin riisinjyvän kokoinen pieni kipeä pahkura, nyt sitä ei näy enää.

Voiko tämä olla vakavampi laskimotukos? Ellei, miten lievempää kannattaa hoitaa? Auttaako aspiriini?

Olen nelikymppinen nainen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tullut veritulppaa ilman riskitekijöitä?

Vierailija
2/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö laskimotukosta epäillessä liikuttaa jalkaa, vai pyrkiä pitämään paikallaan ja tukisukkaa? Ohjeet on vähän ristiriitaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista Hirudoid forte

Vierailija
4/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveysneuvontaan.

Vierailija
5/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa numero mihin voi soittaa terveysasioissa. Sieltä tietävät paremmin kuin vauvapalstalla.

Vierailija
6/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnallinen tukos on pinnallinen ja syvä tukos on syvä.

Mutta miten ne erottaa?

Vierailija
7/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syvässä laskimotukoksessa kipeä kohta pohkeessa ja lisäksi jalka turposi. Kipu tuntui olevan syvällä jalassa. Oireet olivat niin lieviä, että odotin muutaman päivän ennen lääkäriin menoa ja sitten todettiin myös keuhkoveritulppa.

Omasta kokemuksestani sanoisin, että mieluummin lääkäriin varmuuden vuoksi, kuin jäädä odottelemaan ja arpomaan missä vika.

Vierailija
8/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli laskimotukos pohkeessa. Lääkäri puristeli pohjetta joka suunnalta ja sanoi että jos on syvä tukos niin se tuntuu puristellessa makkaramaisena möykkynä. Ei tuntunut kudoksissa mitään möykkyä, oli pinnallinen tukos. En kyllä tiedä pystyykö maallikko toteamaan tämän. Siis jos yrität itse tai kaverisi tunnustella.

Mun pinnallinen tukos alkoi oireilla niin että pohkeeseen tuli kipua nopeasti ja kävely oli hankalaa. Myös iho punoitti.

Vierailija
9/12 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö laskimotukosta epäillessä liikuttaa jalkaa, vai pyrkiä pitämään paikallaan ja tukisukkaa? Ohjeet on vähän ristiriitaisia.

No ei kumpaakaan, noilla se vaan lähtee pahimmillaan liikkeelle! Vaan ottaa yhteyttä päivystykseen ja noudattaa sieltä tulleita ohjeita.

Vierailija
10/12 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hyvää lääkäriä ihan vain  varmuuden vuoksi. Se ei ole leikin asia, olipa sitten kyseessä pinnallinen tai syvä laskimotukos.

Vierailija
11/12 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi.

Vierailija
12/12 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti terveyskeskukseen, ihan sama kumpi kyseessä. Se hoidetaan pois verenohennusnapapiikeillä.

Itselläni oli vuosi sitten. Vasta jalan turpoaminen herätti minut. Pääsin heti terveyskeskuksessa ultraan ja sen jäljeen alkoi verenohennuslääkitys heti. Lääkäri puhui vain veritulpasta ja omakannassa toisessa kohtaa lukee, että syvä laskimotukos ja toisessa kohtaa, että pinnallinen. En tiedä kumpi sitten oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi