Kysymys miehille! Apua tarvitaan
Onko autoissa jotain työkalua mukana millä saa öljyt vaihdettua? Öljyn saa varmaan kaulasta mutta miten se vaihdetaan sinne?
Kommentit (24)
Avaat sen päällimmäisen korkin ja imurilla se imetään pois helposti siitä yläkautta niinkuin aina.
Vierailija kirjoitti:
Avaat sen päällimmäisen korkin ja imurilla se imetään pois helposti siitä yläkautta niinkuin aina.
Käykö ihan tavallinen koti imuri vai täytyykö olla joku erikoismalli?
Ei ole mukana. Tarvitset lenkkiavaimen öljypropun avaamiseen auton pohjasta tai sitten pumpun, jolla öljyt imetään öljytikun reiästä. Myös öljynsuodatin pitää vaihtaa samalla ja sekin saattaa vaatia oman erikoistyökalunsa, jos on vähänkään tiukemmassa.
Ei ole. Ei nykyään ole välttämättä edes renkaan vaihtoon työkaluja mukana.
Öljypohjasta proppu auki, öljyt tulee ulos. Kun kaikki on tullut, proppu kiinni, venttilikannen korkki auki ja uudet öljyt sisään. Tarkista öljyn määrä öljytikusta, että sitä on riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mukana. Tarvitset lenkkiavaimen öljypropun avaamiseen auton pohjasta tai sitten pumpun, jolla öljyt imetään öljytikun reiästä. Myös öljynsuodatin pitää vaihtaa samalla ja sekin saattaa vaatia oman erikoistyökalunsa, jos on vähänkään tiukemmassa.
Ei öljynsuodatinta tarvitse vaihtaa joka kerran. Itse teen sen vain joka toisella kerralla, kun vaihdan öljyt kymppitonnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei öljynsuodatinta tarvitse vaihtaa joka kerran. Itse teen sen vain joka toisella kerralla, kun vaihdan öljyt kymppitonnin välein.
Eikä kaikissa ole öljypohjan proppu lenkkiavailla avattava. Esim. Relluissa on neliöavaimella avattava proppu.
Vierailija kirjoitti:
Öljypohjasta proppu auki, öljyt tulee ulos. Kun kaikki on tullut, proppu kiinni, venttilikannen korkki auki ja uudet öljyt sisään. Tarkista öljyn määrä öljytikusta, että sitä on riittävästi.
Miltä tämä "proppu" näyttää?
Kiitos miehet vastauksista! Kuulostaa kyllä niin hankalalta että taidan viedä auton suosiolla korjaamolle. Saavat siellä vaihtaa
Noita öjynvaihtoimureita joka kytketään auton akkuun johdoilla on tosiaan myynnissä noin parilla kympillä alan liikkeissä esim Biltemassa ja Motonetissa.
Ohut letku laitetaan irtotetun öljytikun reiästä sisään ja pumppu imee öljyn moottorista tyhjään kanisteriin.
Kätevää ja siistiä. Muista lisätä vain sitten uudet öljyt moottoriin, sitä öljynsuodatintakaan ei tosiaan tarvitse vaihtaa joka kerta.
17 mm tai 19 mm kiintoavain muistaakseni. Onkohan tää porvoo airlines taas? Se prikka prounalta on syytä vaihtaa jos on vähääkään kuluneen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos miehet vastauksista! Kuulostaa kyllä niin hankalalta että taidan viedä auton suosiolla korjaamolle. Saavat siellä vaihtaa
Näin sun kannattaa tehdä jos et ole aikaisemmin operaatiota tehnyt.
Mikä tahansa öljy ei kelpaa. Jos laittaa väärää, niin saattaa koko moottori särkyä. Öljynsuodatin irtoaa yleensä pantamaisella erikoistyökalulla ja uuden tiiviste pitää voidella öljyllä, tai se vuotaa. Öljypropun tiiviste pitää myös vaihtaa joka kerta, koska se vanha ei enää pidä, vaan vuotaisi öljyä. Itse osaisin öljyt vaihtaa ja olen sen tehnyt kymmeniä kertoja, mutta kun ikää tulee niin alkaa laiskottamaan ja mielellään maksaa 30€ siitä vaihtamisesta ammattilaiselle. Hörppii vain itse sillä aikaa kahvia ja lukee päivän lehden. Sama juttu alkaa olemaan renkaiden kanssa.
Yhden ainoan kerran on tullut ongelma öljyn lisäämisen kanssa. Ostettiin käytetty pikkufordi ja siihen piti lisätä öljyä. Ei ollut korkkia ei mitään siinä moottorin päällä. Siitä piti nostaa ilmanputsari sivuun ja siitä öljyt sisään. Ainoa auto missä olen nähnyt sellaisen ratkaisun.
Ooo miten miehisiä neuvoja yksinkertaiseen asiaan. Terv. Osaava nainen. 👠👠😄
Prisman pihaan kesällä lyhyessä hameessa, konepelti auki ja pyllistys. Ja äkkiä paikalle pöllähtää miehiä neidon avuksi vaihtamaan "öljyt".
Googlaa "tee itse öljynvaihto". Katso auton huoltokirjasta öljyn luokitusvaatimukset (se on minimi, parempaa öljyä saa laittaa).
*kaupasta