Mitä palauttaisitte ns. "vanhoista hyvistä ajoista" tähän päivään, jos voisitte?
Itse toisin takaisin vaatetyylejä, kenkiä ja laukkuja. Ja sen että ne tehtäisiin edelleen kestävällä tavalla ja eettisesti.
Toiseksi toisin takaisin yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta, mitä oli varsinkin ennen somea ja älypuhelimia.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot. Siis kirjastot, jotka oli oikeasti tarkoitettu kirjoille ja lukemiseen.
Sama! Kaipaan kirjaston hiljaista, harrasta, vakavaa mutta samalla intensiivistä tunnelmaa. Nyt kirjastot ovat yhtä älämölöä ja möykkää. Oma lähikirjastoni on valitettavasti Koivukylän kirjasto Citymarketia vastapäätä samassa kauppakeskuksessa. On ihan kirjaston irvikuva, varsinaisen kirjastotoiminnan sijaan siellä harrastetaan kaiken maailman riekkumiskursseja ja tapahtumia. Päädyinkin hankkimaan Elisa Kirjan ja luen tabletilla/kännykällä kirjoja, kun en yksinkertaisesti halua mennä kirjaston melusaasteeseen. Eikä siinä, ei lähikirjastot juuri parempia ole mutta tuo Koivykylän kirjasto ansaitsee kyllä kunniamaininnan Suomen yhtenä huonoimmista kirjastoista.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoiset naiset.Ajalta ennenkuin joku keksi tunteisiin syömiset ja ferritiinit tms.
Mihinkä tarvitset monikossa normaali painoisia naisia. Jos saat yhden normaalipainoisen niin miksi muidenkin pitäisi samanlaisia olla.
Monet miehet lihoo vasta +50 jälkeen kuten puolisonikin. Yhtäkään normaalipainoista kuuskymppistä miestä en tunne.
Isojen kauppojen aukiolot vähemmälle, pienet kaupat ja kioskit takaisin.
Pienemmät koulut ja hoivakodit yms takaisin.
Erityisluokat, luokkahuoneet, koulukirjat... Koulu sellaiseksi kuin se oli ysärin lopulla.
Haluaisin, että vaattee kaavotettaisi ihmisen vartalon mukaan eikä paperinukelle.
Ompelen itse paljon ja huvikseni ratkoin yhdet naisten housut.
Kaavat oli kääntyneet siten, että etupuoli oli takana ja takapuoli edessä.
Nyt tiedän, miksi esim telkussa kaikilla naisilla on housuissa "munapussi" ja sitten miesten housut on tehty kahdesta kappaleesta ilman keskisaumaa.
Ei niihin normivehkeet mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen ateisti/agnostikko, mutta paradoksaalisesti kaipaan sitä, että kristinusko olisi näkyvämpi osa yhteiskuntaa ja kulttuuriamme. Minulla on lapsuudesta tosi monia hyviä muistoja ja kokemuksia mm. TV:stä ja koulusta, kirkon päiväkerhoista jne. kristinuskosta. Onko esim. enää sunnuntaisin TV:ssä jumalanpalveluksia tai hartausohjelmia? Muistan, miten mummo katsoi niitä ja niistä tuli ihanan rauhallinen ja levollinen sunnuntaiolo? Tai miten koulussa vietettiin pääsiäisviikkoa, joulukuvaelmia jne. Kerran viikossa perjantaisin kirkon työntekijän pitämä aamunavaus koulun jumppasalissa, jossa siinäkin oli jännän harras tunnelma.
Minusta tuo on kaikki kulttuurista pääomaa ja rikkautta, ja on tosi sääli jos sitä ei jatkossa enää ole. Minusta kristinuskoa ja sen suomalaiseen kulttuuriin muokattuja perinteitä voi arvostaa, vaikka ei niihin uskokaan. Itse pidän ihan hölynpölynä, mutta kauniina sellaisina, esim. juuri pääsiäisen tai joulun tarinat. Lisäksi kun Suomeen muuttaa yhä globaalimpaa porukkaa, olisi kiva jos täällä pidettäisiin kulttuurista luopumisen sijaan entistä tiukemmin omista luterilais-kristillisistä perinteistä kiinni, ja muualta tulijat saisi sopeutua ja lähteä muualle.
Tavoittaako joku muu tuon saman kokemukseni hyvistä kristinusko-muistoista aiemmilta vuosikymmeniltä? Esim. meidän koululuokka kävi enkeliksi pukeutuneena laulamassa uskonnollisia joululauluja vanhainkodeissa enenn joulua. Ei enää menisi läpi ja se on sääli.
Kyllä messuja tulee tv:stä vieläkin, srk:t myös lähettävät YouTubesta suorana. Kyllä kristillinen kulttuuri on voimissaan, koululaiset käyvät kirkossa jouluisin ja keväisin, koulusta riippuen. On kauneimmat joululaulut ja partiot jne. tapahtumat ja aktiviteetit. Toisaalta on tullut kristillisiä peruskouluja eli perusperuskoulussa ei välttämättä kristillinen opetus ole enää niin merkittävä kuin ennen.
Minä en kaipaa yhtään mitään. Kyllä tietokone helpottaa elämää paljon ja vähiten kaipaan yhteisöllisyyttä. Ei se niin ruusuista ollut ja välillä ihan helvettiä kun oli liian montaa lusikkaa sopassa.
Palauttaisin N**kerinsuukot alkuperäisessä kaislahame-rasiassaan.
Vierailija kirjoitti:
Spontaanin kyläilyn. Mentiin vaan käymään lähinaapurissa. Luuta oli oven edessä, siitä tiedettiin, jos väki ei ollut kotona. Jos olivat kotona, kysyttiin, sopiiko tulla. Jos ei sopinut, ei siitä loukkaannuttu. Tämä siis maaseudulla.
Nyt säädetään puhelimen ja kalenterin kanssa. No jos parin viikon päästä multa löytyisi aikaa kohdata sinut
Tätä spontaania kyläilyä oli anoppilassa ihan tarpeeksi. Ensimmäisen kerran vkl'n aamuna ihmettelin vaimon pyyntöä, laita päivävaatteet päälle. Olin tottunut vapaa päivinä olemaan yövaatteissa aamupalan yli. No eikö sieltä talvisen sunnuntaiaamuna yhdeksältä paukannut naapuri. Näin teillä valot ja aattelin piipahtaa katsomaan. Sitten alkoi passaaminen, kahvitus ja kuulumisten kysely. Näitä spontaaneja vierailuja oli ihan milloin tahansa älyttömiin aikoihin, la-iltana kahdeksalta saunassa ollessamme, lauantaisiivouksen aikana, näki kyllä kun matot roikkui kuistilla, iltapäivällä kun olimme ylhäällä ja vieras ihmetteli kun tulimme hikisinä alas, ettekai te päivällä nuku.
Ai tätä kerrostalon ihanuutta, ketään ei pyri (eikä tule) kylään ilman etukäteis-sopimista.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että vaattee kaavotettaisi ihmisen vartalon mukaan eikä paperinukelle.
Ompelen itse paljon ja huvikseni ratkoin yhdet naisten housut.
Kaavat oli kääntyneet siten, että etupuoli oli takana ja takapuoli edessä.
Nyt tiedän, miksi esim telkussa kaikilla naisilla on housuissa "munapussi" ja sitten miesten housut on tehty kahdesta kappaleesta ilman keskisaumaa.
Ei niihin normivehkeet mahdu.
Ihmetyttää nämä vaate mallit kun suurimmalla osalla ei kroppa ole todellakaan luinen tikku ylhäältä alas asti. Mitenkä kannattavaa on suunnitella vaatteita vain hyvin harvoille. Onko se todella vaikeeta suunnitella hyvin istuvia vaatteita muulle kroppa mallille kuin kukkakeppi vartalolle.
4-1-8 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spontaanin kyläilyn. Mentiin vaan käymään lähinaapurissa. Luuta oli oven edessä, siitä tiedettiin, jos väki ei ollut kotona. Jos olivat kotona, kysyttiin, sopiiko tulla. Jos ei sopinut, ei siitä loukkaannuttu. Tämä siis maaseudulla.
Nyt säädetään puhelimen ja kalenterin kanssa. No jos parin viikon päästä multa löytyisi aikaa kohdata sinutTätä spontaania kyläilyä oli anoppilassa ihan tarpeeksi. Ensimmäisen kerran vkl'n aamuna ihmettelin vaimon pyyntöä, laita päivävaatteet päälle. Olin tottunut vapaa päivinä olemaan yövaatteissa aamupalan yli. No eikö sieltä talvisen sunnuntaiaamuna yhdeksältä paukannut naapuri. Näin teillä valot ja aattelin piipahtaa katsomaan. Sitten alkoi passaaminen, kahvitus ja kuulumisten kysely. Näitä spontaaneja vierailuja oli ihan milloin tahansa älyttömiin aikoihin, la-iltana kahdeksalta saunassa ollessamme, lauantaisiivouksen aikana, näki kyllä kun matot roikkui kuistilla, iltapäivällä kun olimme ylhäällä ja vieras ihmetteli kun tulimme hikisinä alas, ettekai te päivällä nuku.
Ai tätä kerrostalon ihanuutta, ketään ei pyri (eikä tule) kylään ilman etukäteis-sopimista.[/quote
Sitä varten on suu, että voipi sanoa, jos ei sovi tulla kylään. Olidi varmaan pitänyt kirjoittaa TERVE spontaani kyläily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeärangaistus olisi mielestäni ihan oikein tietyille ihmisille. Lainvoimaisen tuomion yhteydessä siis julkiselle paikalle pariksi päiväksi muiden pilkattavaksi. Estäisi rikosten uusimista varmaan paljon tehokkaammin kuin nykyinen pellejärjestelmä.
Haluaisin, että sinut laitetaan torin keskellä sijaitsevaan jalkapuuhun häpeämään ja me muut heitellään sinua mädillä tomaateilla ja kaalilla xD
Juuri tätä hain. Itse vain en ole esimerkiksi murhannut ketään tai ole pedari tai muutakaan mistä kyseisen rangaistuksen voisi langettaa.
Seksiä takaisin yksityisasiaksi ja parisuhteisiin, ei työuraksi.
Häveliästä pukeutumista ja huomaavaisia käytöstapoja. Jatkuva itsekorostus ja "minulla on oikeus" on tympeää.
Pyllyjä oli vain yksi, sukupuolia kaksi ja ihmiset eivät olleet herkkähipiäisiä loukkaantujia.
Sellasta huolettomuutta. Maailmaa näkee tietysti eri silmin lapsena kuin aikuisena. Oma lapsuus kasarilla ja ysärillä oli turvallista. Esim ei ollut tietoakaan punkeista, maassa vaan möyrittiin ja makoiltiin. Toista se on tänä päivänä missä mökillä pitää kulkea kumpparit jalassa, koska mökki sijaitsee punkkialueella ja siellä on useampi saanutkin punkin pureman. Lapsena sain tulla ja mennä miten huvittaa, nyt hirvee ristikuulustelu mihin lapset menevät ja kännykän kautta tsekataan koko ajan missä muksut on.
Tärkein tietysti niin lasten kuin aikuistenkin yhteinen tekeminen - ilman älylaitteita. Menet minne tahansa nykyään niin kaikilla vauvoista vaariin on puhelin kourassa. Ennen sitä aina puuhasteltiin yhdessä jotain kaiken ikäiset.
Itse haluaisin Kerman Saven tehtaan takaisin.
Kännyköistä en luopuisi, niistä on niin paljon hyötyä. Sen verran ikäviä tilanteita ja paljon harmia on sattunut, kun ainoa tapa saada ketään kiinni, kun käytössä oli lankapuhelimet. Ja kun ei ollut edes sitä kallista lankapuhelinta, niin mitenpä ilmoitit töihin, että yöllä iski vatsatauti?
Vanhemmille ja opettajille oikeuden lapsen fyysiseen kurittamiseen. Kaikkiin ei vaan puhe tehoa.
Toimivat pohjaratkaisut asuntoihin.
Töitä sai reippaasti hakemalla, ja samassa työpaikassa saattoi olla eläkeikään asti. Ei kiitos tempputyöllistämiselle ja cv-kursseille.
Se, että homous olisi rankaistavaa ja mielisairaus Suomessa.
Kyllä mulla pimeässä se telkku just häikäseekin.