Lähihoitajista tehdään tahallaan huonoja
Antamalla huonoa opetusta. Kukaan ei välitä oikeasti.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ja tiedän aivan ihania ja hyvin työnsä hoitavia lähihoitajia joilla on tunneälyä ja sydän paikallaan. Omaiseni on sairauden vuoksi tarvinnut lähihoitajien apua paljonkin.
Aina se "tunneäly ja sydän". Eli sellaisia yksinkertaisia, mutta hyväntahtoisia. Kunnon loukkaus. Itse olen lähihoitaja, mutta myös sairaanhoitajan ja TTM.
Pahoittelut mutta tulkitsit väärin. Sanoinhan mm. että työt ovat hoituneet oikein hyvin. Monella on myös jokin toinen ammatti taustalla, osaamista voi olla vaikka mitä. Äly voi tulla esiin katseesta ja käytöksestä monin tavoin mutta varmaan on turha kirjoittaa sellaista tänne ja miksi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ja tiedän aivan ihania ja hyvin työnsä hoitavia lähihoitajia joilla on tunneälyä ja sydän paikallaan. Omaiseni on sairauden vuoksi tarvinnut lähihoitajien apua paljonkin.
Aina se "tunneäly ja sydän". Eli sellaisia yksinkertaisia, mutta hyväntahtoisia. Kunnon loukkaus. Itse olen lähihoitaja, mutta myös sairaanhoitajan ja TTM.
Pahoittelut mutta tulkitsit väärin. Sanoinhan mm. että työt ovat hoituneet oikein hyvin. Monella on myös jokin toinen ammatti taustalla, osaamista voi olla vaikka mitä. Äly voi tulla esiin katseesta ja käytöksestä monin tavoin mutta varmaan on turha kirjoittaa sellaista tänne ja miksi yleistää.
Lisäksi tunneälykkäät antavat itsestään helpommin älykkään vaikutelman kuin joku jolla on hyvä lukupää mutta ei muuta annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen urheiluhieroja ja halusin kouluttautua lisää jollain lyhyellä koulutuksella valitsin lähihoitajan ja pakko sanoa etten helpompaa koulua ole ikänä käynyt, vähän jopa pelottaa millainen taso on valmistuneilla 19 vuotiailla lähihoitaja nuorilla koska valmistuin itse vitosen keskiarvolla näkemättä yhtään vaivaa.
Minun aikaani ikäraja oli 17, opetus oli tarkkaa ja esim poissaoloja kytättiin. Harjoitteluita oli useita: päiväkoti kuukausi, kotihoito kuukausi, vuodeosasto kaksi kuukautta ja sitten omien suuntaavien opintojen harjoittelut 2 x 1,5 kk. Harjoitteluihin ei päässyt ellei lääkelaskut ollut saatu läpi yms. Opettajat oli tiukkoja ja jos ei asiat onnistuneet, sanottiin että et ehkä sovi alalle.
En väitä että koulu olisi ollut mahdoton, mutta se oli aika tarkka monessa jutussa. Tämä 1998-2001. Ehkä nykypäivänä voisi miettiä paluuta vanhaan. Osa nimittäin pääsee koulun läpi ilman että edes tekevät harjoitteluita, mm. oppisopimuksella. Ihan käsittämätöntä. Sitten ei osata mitata verenpainetta.
Eikö oppisopimus ole harjoittelua?
On, mutta jos suoritat oppisopimuksen päiväkodissa, niin eihän sinulla ole mitään käsitystä miten esim sairaalan vuodeosastolla toimitaan. Ja nimike on kuitenkin lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida suurin ongelma olla opetuksessa. Meillä päivystyksessä intoksikaatiopotilaille oli lempinimenä lähihoitajaopiskelija. Syyn voitte arvata.
Tuohan on hirveän surullista.
Se myös selittänee hingun tilata heitä massoittain ulkomailta. Mutta tekemällä tätä myös tehdään, nuorten ihmisten eksyttämistä ja ulostyöntämistä. Jos tuota ei oleta vakavasti (mitä nuoret saavat tehdäkseen, mitä työtä on tarjolla ja millä ehdoilla) , tässä kytee kyllä aikapommi. Osa nykyisestä itsetuhosta on silkkaa epätoivoa tulevaisuudennnäkymien suhteen. Jos on vähänkin risat taustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen urheiluhieroja ja halusin kouluttautua lisää jollain lyhyellä koulutuksella valitsin lähihoitajan ja pakko sanoa etten helpompaa koulua ole ikänä käynyt, vähän jopa pelottaa millainen taso on valmistuneilla 19 vuotiailla lähihoitaja nuorilla koska valmistuin itse vitosen keskiarvolla näkemättä yhtään vaivaa.
Minun aikaani ikäraja oli 17, opetus oli tarkkaa ja esim poissaoloja kytättiin. Harjoitteluita oli useita: päiväkoti kuukausi, kotihoito kuukausi, vuodeosasto kaksi kuukautta ja sitten omien suuntaavien opintojen harjoittelut 2 x 1,5 kk. Harjoitteluihin ei päässyt ellei lääkelaskut ollut saatu läpi yms. Opettajat oli tiukkoja ja jos ei asiat onnistuneet, sanottiin että et ehkä sovi alalle.
En väitä että koulu olisi ollut mahdoton, mutta se oli aika tarkka monessa jutussa. Tämä 1998-2001. Ehkä nykypäivänä voisi miettiä paluuta vanhaan. Osa nimittäin pääsee koulun läpi ilman että edes tekevät harjoitteluita, mm. oppisopimuksella. Ihan käsittämätöntä. Sitten ei osata mitata verenpainetta.
On, mutta jos suoritat oppisopimuksen päiväkodissa, niin eihän sinulla ole mitään käsitystä miten esim sairaalan vuodeosastolla toimitaan. Ja nimike on kuitenkin lähihoitaja.
No lähihoitajana sairaalan vuodeosastolla toimiminen ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa.. eihän ne monessa paikassa saa edes jakaa siellä lääkkeitä.
Ja olen valmistunut lähihoitajaksi päiväopetuksesta, olematta päivääkään harkassa sairaalan vuodeosastolla. Siihen aikaan ei lähäriopiskelijat edes päässeet sairaalaan. 5 vko olin vanhainkodissa ja ammatillisesti se oli täysin turha harkka. Suuntauduin lapsiin ja nuoriin ja niihin liittyi loput harkat 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ainakin kollegat ovat aivan normaaliälyisiä ja hyvän kompetenssin omaavia, useat muilta aloiltakin hyvän näköalan työelämään nähneinä. Mistä lie joillain tämä nykyajan tarve todistella älyään ja asemaansa tittelin/koulutuksen kautta. Sitten työttömänä nyrpistellään eikä kelpaa kun mieluummin se akateeminen "asiantuntijatyö" joka nyt voi olla mitä vain. Näitäkin on nähty ja nähdään joskus siellä organisaation johtoryhmissä/väliportaissa ja päätökset sen mukaisia.
Lähihoitajien pahin ongelma on se, ettei nimineulassa lue lähihoitaja, vaan jotain muuta.
Menee luotto osaamiseen lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytäntö opettaa. On paljon muitakin aloja jolla ei niin älykäs tarvitse olla ja se on ihan ok.
Mutta jos yksinkertaisia ihmisiä ympärillä jotka eivät ymmärrä tämän päälle. Heidän mielestä vasta-valmistunut ei saa kysellä mitään.
Miksei saisi kysellä? Lääkäriopiskelijatkin kyselevät. Olisi ihan mieletöntä jos oppimisenhalusta rangaistaisiin. Kaikki kehittyminen perustuu kyselemiseen, toki myös oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajien pahin ongelma on se, ettei nimineulassa lue lähihoitaja, vaan jotain muuta.
Menee luotto osaamiseen lopullisesti.
Tuo ei aukea.
Kirjoitin edellä että äly voi tulla esiin katseesta ja käytöksestä monin tavoin. Jatkan siitä.
Lähihoitajien koulutuksesta en osaa sanoa mitään koska en ole itse sitä käynyt enkä ole alalla muutenkaan.
Olen totta puhuen aivan ihastunut siihen mitä muuankin tuntemani lähihoitaja ilmensi olemuksellaan. Vaikea määritellä, mutta hänen läsnäolonsa oli hyvin voimakas, voisi karismaksikin nimittää. Varmasti hän antaisi samanlaisen vaikutelman lähes missä tahansa muussakin ammatissa.
Puhun menneessä muodossa koska en enää liiku siellä mistä häntä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähihoitajana sairaalan vuodeosastolla toimiminen ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa.. eihän ne monessa paikassa saa edes jakaa siellä lääkkeitä.
Ja olen valmistunut lähihoitajaksi päiväopetuksesta, olematta päivääkään harkassa sairaalan vuodeosastolla. Siihen aikaan ei lähäriopiskelijat edes päässeet sairaalaan. 5 vko olin vanhainkodissa ja ammatillisesti se oli täysin turha harkka. Suuntauduin lapsiin ja nuoriin ja niihin liittyi loput harkat 👍
Tässä huomaa miten erilaisia koulutukset on. Minä olin vuodeosastolla 8 viikkoa ja jaoin lääkkeitä ja hoidin haavoja. Muutakin kuin sitä perseenpesua. Nykyään lh erikoissairaanhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakoulutus on ihan yhtä kuraa. Vaihdoin alaa heti valmistumisen jälkeen, koska en osannut mitään. Vastavalmistunut kaveri harkitsee alanvaihtoa samasta syystä.
Sama se on kaikilla jotka valmistuu amk:sta eli sosionomeilla,toimintaterapeuteilla jne. Itsekin keskeytin jalkaterapia opinnot koska opintojen laatu oli sellaista että aloin epäillä miten pärjäisin työelämässä. Minulla on jo kuitenkin sosionomin paperit ja koen kyllä jotenkuten hallitsevan sosiaalikentän mutta esim koulukaverini ei tiennyt yhtään mitään lastensuojelusta kun valmistui ja silti hänet oltaisiin otettu töihin... Minulle on tullut se käsitys että amk:ssa tärkeintä on saada opiskelijat ulos ja rahaa eikä osaamisella niinkään väliä.
Täytyisi palauttaa vanhat nimikkeet takaisin: perushoitaja, mielisairaanhoitaja, lastenhoitaja, vajaamielishoitaja.. ja näiden mukaan se koulutus.
Mutta jos yksinkertaisia ihmisiä ympärillä jotka eivät ymmärrä tämän päälle. Heidän mielestä vasta-valmistunut ei saa kysellä mitään.