Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko laskettelu ns. yleissivistykseen tai perusosaamiseen, mikä pitäisi lapselle kyetä tarjoamaan?

Vierailija
24.02.2023 |

Nyt hiihtolomalla tuntuu, että lasten kaikki kaverit ovat Lapissa tai vähintään lähirinteissä kaiket päivät. Poikaa erityisesti on kysytty mukaan, mutta ei kehtaa mennä kun ei osaa. On 15v. Rahaa olisi nyt sen verran, että se olisi mahdollista, mutta teini kokee ettei enää kehtaa mennä aloittelijana sinne nolaamaan itseään kun muut laskevat parkkia sun muuta ja ovat aloittaneet pikkulapsena. Jää mieluummin porukasta pois :(

Harmittaa ettei lasten ollessa ihan pieniä pystytty taloudellisista syistä tarjoamaan tämmöistä mahdollisuutta. Ja sitten ei vain kouluiässä enää tullut mieleen. Kallista tuo on, mutta kyllä kai sitä jonkun kerran kauteen olisi kuitenkin pystytty harrastamaan, mutta ei vain enää tullut mentyä. Nyt tuntuu, että lapset on jääneet jostain vähintäänkin yleissivistävästä paitsi kun eivät tiedä lajista mitään, eivät osaa laskea tai toimia edes hississä. Kynnys aloittaa on kai liian korkea jo, harmittaa älyttömästi :(

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä elämässä on sillä, että "osaa käyttäytyä rinteessä"? Ei hyvää päivää mitä juntteja tällä palstalla on.

Siellä rinteessä oppii kyllä täyspäinen ihminen käyttäytymään, jos haluaa. Aikuisena opettelussa voi toki tuottaa haastetta se, jos jännittää liikaa, nuorena ei kaatuminen pelota niin paljoa. 

Eiköhän täyspäinen ihminen elä todella hyvän elämän ilman tuota junttiharrastusta?

Vierailija
242/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä elämässä on sillä, että "osaa käyttäytyä rinteessä"? Ei hyvää päivää mitä juntteja tällä palstalla on.

Siellä rinteessä oppii kyllä täyspäinen ihminen käyttäytymään, jos haluaa. Aikuisena opettelussa voi toki tuottaa haastetta se, jos jännittää liikaa, nuorena ei kaatuminen pelota niin paljoa. 

Eiköhän täyspäinen ihminen elä todella hyvän elämän ilman tuota junttiharrastusta?

Voi elää, mutta jos haluaa jostain syystä, vaikkapa kavereitten takia, kokeilla tuota "junttiharrastusta", se on täysin vaikkei lapsesta saakka olisikaan harrastanut.

Pidän kyllä aika junttina käytöksenä haukkua mitään harrastuksia tuohon tyyliin. 

Mutta minä pidän vielä juntimpana sitä, että tämä "pitäisi" osaa, jos sinun säälittävässä jenkkikuplassa semmoista harrastetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ymmärtää, miksi on ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa edellistä sukupolvea tyhmempi porukka, jos sivistys haetaan laskettelurinteistä. :D Noh, mikään ei yllätä.

Vierailija
244/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elää, mutta jos haluaa jostain syystä, vaikkapa kavereitten takia, kokeilla tuota "junttiharrastusta", se on täysin vaikkei lapsesta saakka olisikaan harrastanut.

Pidän kyllä aika junttina käytöksenä haukkua mitään harrastuksia tuohon tyyliin. <

Ainakaan lukutaito ei kuulu vahvuuksiisi.

Vierailija
245/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisessa mielessä kyllä kuuluu. Laskettelu jostain syystä erottelee hyvin keskiluokan työväenluokasta ja jokainen varmasti ymmärtää kumpaan kaveriporukkaan lapsi on hyvä saada. 

No ei kyllä ymmärrä. Minusta lapsen kuuluu saada sellaisia ystäviä, jonka kanssa hän viihtyy ja ketkä ovat hälle hyviä. Ei siihen liity keskiluokka/ työväenluokka millään lailla. Mä tosin olen sitä mieltä, että lapsi saa työkseenkin tehdä mitä haluaa, kunhan vain aidosti nauttii alasta. Täytyy sanoa, etten ymmärrä tällaisten ihmisten logiikkaa. Muistan kyllä omasta lapsuudesta, että joillain perheellä tällaista oli. Harmi vaan, että heillä koulutus itsellä oli yleensä opistotaso, mutta tulot korkeat. 

T: ylempää keskiluokkaa, ylempi korkeakoulututkinto. Lasketteluakin on tullut harrastettua. 

Vierailija
246/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkerot eivät harrasta enää pihapelejä, läskit vyöryvät läskien vanhempiensa kanssa rinnettä alas.

Tämä on urheilua!

Vierailija
247/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu-koulustakin mennään laskettelemaan ekaluokasta lähtien

No ei todellakaan mennä. Millä koululla on varaa kustantaa oppilaille välineet, matkat ja liput? Ja kuka heitä valvoisi?

Found The Persu. Teille pitäisi aina olla kaikki valmiina, ilmaista ja vielä pitäisi kotoa tulla hakemaan tai muu on valkoisiin kohdistuvaa "rasismia".

Vierailija
248/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä junttilajia pitäisi kustantaa kenellekään, on olemassa aitoakin liikuntaa koulussa. Antaa noiden junttien lasketella missä huvittaa, ketä semmoinen kiinnostaa edes? No toki naapuria ja siskon miestä, säälittävää sekin...

Vierailija
249/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme muutaman kerran kokeilemassa.

Vierailija
250/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se mun mielestä mitään yleissivistystä ainakaan ole tai muutenkaan millään tavalla pakollista edes oppia, mutta... Nyt sulla olis oivallinen kasvatustilanne käsillä, koskaan ei ole myöhäistä aloittaa opettelemaan joku taito, itsetunnon olis hyvä kestää tilanteita jossa ei itse ole mikään mestari, ikinä ei ole hyvä jäävätä itseään sosiaalisista tilanteista jonkun typerän tekosyyn nojalla. Jos ei oikeasti itse edes halua niin se on sitten eri asia, mutta jos kyse on siitä ettei kehtaa vaikka haluaisi niin yritä puhua sinne mäkeen vaan. Itse opettelin 25-vuotiaana kun mentiin työporukalla viikonlopuksi laskettelu paikkaan, en ollut ikinä ennen lasketellut, valitsin lumilaudan enkä ole ikinä katunut, nykyään käyn pari kertaa talvessa vähintään pitkän viikonlopun jossain laskemassa ja kivaa on. 

Ps. Mulla meni se koko viikonloppu kaatuillessa, eli ei välttämättä pysy aluksi edes pystyssä, mutta ylös vaan ja uutta yritystä.

Vierailija
251/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se mun mielestä mitään yleissivistystä ainakaan ole tai muutenkaan millään tavalla pakollista edes oppia, mutta... Nyt sulla olis oivallinen kasvatustilanne käsillä, koskaan ei ole myöhäistä aloittaa opettelemaan joku taito, itsetunnon olis hyvä kestää tilanteita jossa ei itse ole mikään mestari, ikinä ei ole hyvä jäävätä itseään sosiaalisista tilanteista jonkun typerän tekosyyn nojalla. Jos ei oikeasti itse edes halua niin se on sitten eri asia, mutta jos kyse on siitä ettei kehtaa vaikka haluaisi niin yritä puhua sinne mäkeen vaan. Itse opettelin 25-vuotiaana kun mentiin työporukalla viikonlopuksi laskettelu paikkaan, en ollut ikinä ennen lasketellut, valitsin lumilaudan enkä ole ikinä katunut, nykyään käyn pari kertaa talvessa vähintään pitkän viikonlopun jossain laskemassa ja kivaa on. 

Ps. Mulla meni se koko viikonloppu kaatuillessa, eli ei välttämättä pysy aluksi edes pystyssä, mutta ylös vaan ja uutta yritystä

Tässäpä se, jokainen harrastakoon mitä haluaa tai lompakko kestää! Myös ilmaisia liikuntamahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, myös käntylle laskettelumummolle, jonka elämän sisältö on muiden yhtä tyhmien mielipide itsestään.

Vierailija
252/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa tää yksinäinen reppana täällä, jolla on hirveät angstit laskettelua kohtaan 😂

Onko nyt käynyt niin, että luuli olevansa lumilautailun legenda syntyessään, eikä pysynytkään pystyssä ja nyt on täynnä pyhää vihaa?

"Juntti laji", "ei oo urheilua", "öyh öyh" 🤣

Kyllä, mua huvittaa kans tuo! Ei ole angsteiltaan päässyt vielä meidän jenkkimäiseen "älyrinkiin", jossa naiset ei käy kakalla ja kaikki osaa lasketella!

Ihan epistä! 

Vierailija
253/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laskettelu ei yksiselitteisesti ole urheilua, alppihiihto on.

Vierailija
254/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä monien lajien mahdollisuutta ei yksinäinen laskettelijamummo ymmärrä, vähän naurattaa! Toki kuplassa on "sosiaalisuutta" ja varmasti ankkahuulilla viisikymppiset laittavat kuvia aftesskissä.

Aitoa elämää!

Vierailija
255/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena ihan oikea juntti, duunariperheen lapsi maalta pohjoisesta. Mitään kivaa tai keskiluokkaista en harrastanut, hiihdin vaan kun oli niin tylsää. Kun koulun kanssa pääsin laskettelurinteeseen ekan kerran joskus 14-vuotiaana, osasin heti lasketella kuin olisin tehnyt sitä aina.

Omat lapseni on marinoitu klassisella musiikilla ja muilla keskiluokkaisilla harrastuksilla. Olen vienyt heitä rinteeseenkin, mutta eivät he siellä kovinkaan paljon osaa tai nauti, koska heiltä puuttuu hiihtotaito ja lumen taju. Sen sijaan he osaavat kyllä paljon muuta, mitä minä en osannut.

Vierailija
256/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkerot eivät harrasta enää pihapelejä, läskit vyöryvät läskien vanhempiensa kanssa rinnettä alas.

Tämä on urheilua!

Ei laskettelijat kyllä keskimäärin ole sieltä lihavimmasta päästä. Läskit pysyy kotona lähellä sohvaa ja jääkaappia. Toki murtsikkaladulla näkee vielä hoikempaa porukkaa. 

Vierailija
257/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei osaisi heti lasketella? Jopa vähän lahjakkampikin osaa

Vierailija
258/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on urheilua!

Ei laskettelijat kyllä keskimäärin ole sieltä lihavimmasta päästä. Läskit pysyy kotona lähellä sohvaa ja jääkaappia. Toki murtsikkaladulla näkee vielä hoikempaa porukkaa. 

Aika harvalla taitaa olla laskettelurinne niin lähellä, että oikeasti laskeminen kävisi säännöllisestä liikunnasta. Se, että käy hiihtolomaviikolla Lapissa, ei vielä kuntoon tai elopainoon vaikuta sen enempää kuin että käy kinkunsulatusjumpassa joulun välipäivinä.

Vierailija
259/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei osaisi heti lasketella? Jopa vähän lahjakkampikin osaa

Lahjattomampikin mummo :)

Vierailija
260/301 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on urheilua!

Aika harvalla taitaa olla laskettelurinne niin lähellä, että oikeasti laskeminen kävisi säännöllisestä liikunnasta. Se, että käy hiihtolomaviikolla Lapissa, ei vielä kuntoon tai elopainoon vaikuta sen enempää kuin että käy kinkunsulatusjumpassa joulun välipäivinä.

Tämä on se, mitä ei tyhmä mummo ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi