Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verottaja ja fifo-periaate sijoittamisessa

Vierailija
23.02.2023 |

Mokasin ja ostin 40 000 eurolla Nordeaa tarkoituksena siepata osingot (n. 2300€) ja sitten myydä osake pois. Minulla vain sattui olemaan samalla tilillä perintönä vuonna 2019 saatuja Nordean osakkeita, jotka ovat nousseet sieltä 100%. (Niiden arvo on nyt 100 000 euroa.)
Olen tietoinen verottajan first in - first out -periaatteesta, jonka mukaan jos nyt myyn nuo uudemmat Nordean osakkeet samalta tililtä, niin siinä menisi 20 000 eurosta 30-34% veroa! 😩 Mutta vain unohdin sen, aarght, in the heat of the moment.
Luulin, ettei mitään voisi tehdä, kunnes valitin asiasta lasteni isälle (paras ystäväni). Hän sanoi, että eikös niitä (sitä uutta pottia) voisi siirtää ensin eri tilille..? Ja siis heureka! Soitin pankkiin, jossa minulla on oma pankkineuvoja, ja hänelle suora numero (näin palvelee OP!) ja kysyin, että voivatko auttaa? Hän sanoi, että kyllä sen pitäisi onnistua! Jipiii, se hyödyttää minua siis noin 7000 euron verran, jos korjaus onnistuu! Olin tietenkjin alunperin tyhmä, kun en muistanut heti avata ensin uutta ao-tiliä, mutta halusin iskeä heti kiinni kun ilmoitus mahti-osingoista tuli, jos kurssi ampaisisi kattoon. Se ei ampaissut, mutta on ostohetkestä noussut 5,7% eli 0,63 euroa. Osinko on 0,80 euroa per osake.
Eli, tiedoksi muillekin hätäisille: asian pitäisi pystyä korjaamaan pankin kanssa, varsinkin jos keissi on näin selkeä, eli perintöosakkeet vs itseosetetut samalla tilillä.
Toiselta tililtähän myydessä verotetaan tietenkin niiden aidon ostoarvon mukaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä tilin avasit? Arvo-osuustilin vai osakesäästötilin? Tää jäi nyt vähän hämäräksi, että mikä tili sulla alunperin oli.

Vierailija
2/5 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä tilin avasit? Arvo-osuustilin vai osakesäästötilin? Tää jäi nyt vähän hämäräksi, että mikä tili sulla alunperin oli.

Mulla on arvo-osuustili ja sinne ostin Nordeaa. Samalle vain, jossa sitä jo oli perintönä. Niille uusille olisi ollut syytä avata ensin uusi ao-tili., jonne ostaa ne, koska kun ne myy eri tililtä, kuin perintönä saadut arvossaan 100% nousseet, niin ei mene myyntivoittoveroa, koska niiden arvo ei ole noussut ostohetkestä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteet eivät kuulu sijoittamiseen.

Vierailija
4/5 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteet eivät kuulu sijoittamiseen.

Niitähän tässä *kiertetäänkin*.

ap

Vierailija
5/5 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistattehan, että osakesäästötilejä ei saa olla enempää kuin yksi. Arvo-osuustilejä voi olla useampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi