Miksi ulkoillessa tulee heikko olo ja banaanien, salmiakin ja mustikoiden nälkä?
Äsken kävi niin ja joskus aikaisemminkin. Hyvä kun sai käveltyä suoraan. Nyt sisällä, kädet tärisee ja otsikon herkkuja kuluu. 🍌Kauhee "nälkä" mutta juuri jonkin hedelmän. Mitään mättöä ei tee mieli.
Kommentit (10)
Kävisin tarkistamassa sokerit ja verrenpaineet. Mutta ennen kaikkea noi sokeriarvot.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin tarkistamassa sokerit ja verrenpaineet. Mutta ennen kaikkea noi sokeriarvot.
Nuo on kyllä ihan tyypilliset hypoglykemian oireet. Liikkuessa ne sokerit helposti laskee alas diabeetikoilla.
Joku puutostila? Mene verikokeeseen.
Ykköstyypin diabetes, hakeudu tutkimuksiin.
Nestearvot pielessä? Verenpaineet?
Itse himoan tiettyjä suola- ja kaliumrikkaita asioita, joita olen tottunut nauttimaan muutenkin, jos tulee liikuttua liikaa syömisiin nähden. Katsoisin maistuuko suola makealta (=natriumin puute) vai suolaiselta ja miltä se banaani tuntuu.
Liikunnalla voi olla se vaikutus, että tekee mieli syödä terveellisemmin ja ravinteikkaammin. Mutta liian vähäinen syöminen, tottumukset tai muut seikat voivat vaikuttaa siihen, että tekee mieli jotain muuta kuin keholle sillä hetkellä optimaalista ravintoa. Salmiakilla ei paljoa paikkailla vitamiinivajeita, joskin verenpaineongelmaisille sillä voi olla vaikutusta.
Mulla tipahtelee verensokeri juuri noin liikunnan aikana joskus ilman mitään järkevää syytä vähäksi aikaa, menee kyllä ohi eikä tarvi syödä mitään. Olen tietääkseni ihan terve.
Kannattaisi syödä kunnon välipala ennen liikkumaan lähtöä. Pelkällä hedelmällä ei pitkästi jaksa.
Diabetes? Verensokerit kun laskee liian alas, alkaa tehdä mieli makeaa ja tulee vapinaa.