Voiko voin ja sokerin vaahdottaa ilman sähkövatkainta?
Kommentit (35)
Minä vaahdotan aina käsin. Ei kiinnosta sähkövempaimet ja suristimet.
Terveisin Riitta-Liisa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerman vatkaus käsin on helppoa, sehän on nestettä, mutta oikeastiko joku saa voista ja sokerista käsin VAAHTOA? Montako tuntia siihen menee?
Et sitten ole kakkureseptejä edes lukenut!
Kun riittävän pitkän aikaa jaksaa, niin siitä sokeri-voiseoksesta tulee sellaista ilmavaa vaahdon kaltaista höttöä...
Niin, tätähän juuri kysyin, että kauanko siihen menee, että käsipelillä saa samanlaista vaahtoa kuin vatkaimella (ei siis pelkkää sekoitusta, vaan kuohkeaa vaahtoa).
Jos voi on pehmeää, onnistuu varmaan helpommin. Kova saattaa olla aika hankala.
Entisajan kuiva- ja sokerikakut olivat huimasti työläämpiä ja kalliimpia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerman vatkaus käsin on helppoa, sehän on nestettä, mutta oikeastiko joku saa voista ja sokerista käsin VAAHTOA? Montako tuntia siihen menee?
Vinkkinä, voi kannattaa sulattaa ennen vatkaamista :)
No, ei kyllä missään kakkuohjeessa sanota, että vatkaa 175 g sulatettua voita ja niin ja niin monta dl sokeria vaahdoksi.
Kyllä se voi laitetaan ihan könttinä sinne kulhoon sokerin kanssa. Toki voin on hyvä olla huoneenlämpöistä eikä suoraan jääkaapista otettua.
Olen kuullut että joku oli joskus yrittänyt sulatettua voita ja sokeri vaahdoksi vatkata. Ei kuulemma onnistunut.
Meillä äiti leipoi melkein joka lauantaina kakun, johon piti vaahdottaa sokeri ja munat tai sokeri ja voi reseptistä riippuen. Niin kauan kuin meillä ei ollut sähkövatkainta, se vaahdottaminen oli minun tehtäväni, kun tulin puolilta päivin koulusta kotiin. Aivan, olen niin antiikkinen, että olen käynyt koulua myös lauantaina. Mutta täytyy myöntää, että hyviä kahvikakkuja opin tekemään jo varsin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole huomannut lopputuloksessa mitään eroa sillä, "vaahdotetaanko" voi ja sokeri vai sekoitetaanko ne vain hyvin yhteen.
Munat ja sokeri onkin sitten sellainen yhdistelmä, jota en itse saisi käsin vaahdotettua.
Valkuaiset vaahdotetaanosan sokerin kera ja loput sokerit ja keltuaiset voi lisätä sellaisenaan valkuaisvaahtoon. Helppoa ja nopeaa.Leipomisessa on paljon pieniä kikkoja, jotka auttavat onnistumaan.
Kannattaa laittaa vatkausastia lämpimään veteen altaaseen, ja vatkata siinä. Puuhaarukalla minäkin.
No se voi viipaloidaan ohuiksi "siivuiksi" ja annetaan pehmeitä huoneenlämmössä. Nykyään voi käyttää mikroa, kunhan ei tee vahingossa voisulaa. Puuhaarukalla vatkataan. Ei siitä tietenkään yhtä kuohkeaa tule, mutta aina on kuivakakut onnistuneet erinomaisesti.
Meillä äiti aina laittoi meidät lapset vispaamaan kerman. Kyllä siinä kehittyi, vaikka edelleen äidillä on parempi tekniikka. Olin aikuisena hämmentynyt, kun tajusin ettei ystävä osannut vispata käsin. Pitää muuten paikkansa vanha käsitys, ettei ukkosella kannata vispata kermaa. Tiedä mikä siinä on takana, mutta kestää vielä tavallista pidempään.
Päättelen vastauksista, että vaahdottaa näitä ei voi käsin (eli se mitä kysyttiin), mutta toki vatkaamalla saa aikaan aivan tarkoitukseensa toimivan sössön.
Olen tehnyt kermavaahtoa joskus haarukalla. Onnistuu, mutta se jo tuntuu jossain.
Vierailija kirjoitti:
Päättelen vastauksista, että vaahdottaa näitä ei voi käsin (eli se mitä kysyttiin), mutta toki vatkaamalla saa aikaan aivan tarkoitukseensa toimivan sössön.
Tottakai voi vaahdottaa. Vaatii huoneenlämpöisen rasvan ja vispilän, ja vähän käsivoimia ja kärsivällisyyttä. Oli joskus 50v sitten ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmittää, et saa sulaneesta voista sellaista kun pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Et siis huomannut että monet sanoivat vatkaavansa puuhaarukalla tai kauhalla,