Miten teillä on toimittu kun olette jääneet vanhempainvapaalle?
Onko mies myös säästänyt rahaa tulojen laskuun, vai vain te? Onko kulut menneet edelleen 50/50 vai onko mies maksanut enemmän? Kertokaahan järjestelyistänne? 😊👍
Kommentit (39)
Yhteiset rahat. Ellei olisi, niin jäädessäni vanhempainvapaalle puoliso saisi maksaa enemmän yhteisistä menoista, sekä korvata myös yhteisen lapsen hoidosta aiheutuvaa ansionmenetystä minulle.
Yhteiset rahat ollut aina. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta.
Pakolliset kulut maksettiin siten että molemmille jäi suhteessa saman verran omiin juttuihin, kuin ennen vanhempainvapaata. Toisin sanoen mies maksoi isoimman osan yhteisistä menoista. Osat vaihtuivat kun mies jäi vanhempainvapaalle, silloin taas minä maksoin isoimman osan. 50/50 vanhempainvapaiden aikana on pelkkää taloudellista väkivaltaa, jos lapsi on yhteistuumin hankittu.
Minä maksoin silti kaiken (2011)
Puolisoni ei maksanut mitään.
Ei viitsinyt kamalasti töitäkään tehdä, mutta silti tyttären hoitoon ei riittänyt aikaa.
piti kuulemma kiriä vähäsen kun menetti 9kk "elämästään" raskausaikana.
Vanhempainvapaan jälkeen otin eron ja potkin sen ulos.
M42 (tuolloin 32)
Meillä on aina ollut yhteinen taloustili, johon on laitettu tietty prosenttimäärä omista nettotuloista yhteiseen käyttöön. Siitä on maksettu kaikki yhteiset kulut.
Vanhempainvapaalla noudatimme/noudatamme samaa jakoa ja sovimme, että jos puolisosta tuntuu, että yhteistä rahaa on liian vähän, niin hän pistää enemmän omiaan - tarkoitus siis, että elintaso määrittyy pienituloisemman mukaan ja töissäkäyvä panostaa, jos kokee elintason jotenkin liian matalaksi. Vanhempainvapaalla yhteisen rahan määrä ei ole kuitenkaan merkittävästi tippunut (en ole niin hyvätuloisessa työssä ollut). Hoitovapaa ei ole näillä näkymin suunnitteilla, mutta jos olisi, pitäisi sopia joku eri systeemi, kun hoitoraha on niin pieni.
Mies maksoi suurimmanosan menoista. On todella hyväpalkkainen. Olin kotona kummankin lapsen jälkeen Silloin ei ollut kotihoidontukea. Yhteiset rahat.
Ei tarvinnut säästää rahaa vapaata varten erikseen. koska yhteen lasketut kuukausituloMME edelleen riittävät menoihin, vaikka olen hoitovapaalla. Toki säästäminen minusta kuuluu asiaan aina, oli elämäntilanne mikä tahansa. En olisi tehnyt lapsia tilanteeseen, jossa minä kituuttaisin tukien varassa ja mies säästää palkkatulojaan. Tai että minä käyttäisin aiemmin kartuttamat säästöni itseni ja lastemme elättämiseen, kun mies kerryttää säästöjä ja eläkettä. Oispa nurinkurista. Kyllä meillä on sama elintaso lasten saamisen jälkeenkin. Laitamme tulot yhteiselle tilille. Molemmille jätetään kuukausittain sama summa rahaa, jonka voi käyttää omiin humputuksiin tai olla käyttämättä. Nämä asiat on sovittu ja keskusteltu kauan ennen lapsia. (Puolestani myös mies voisi olla hoitovapaalla ja minä laittaisin palkkani yhteiseen elämiseen.)
Varmaan moni mies toivoo, että menot maksetaan puoliksi edelleen myös vanhempainvapaan aikana, siis olettaen, että nainen on vanhempainvapaalla.
Minä olin puoli vuotta ja mies puoli vuotta
Yhdessä maksettiin kaikki
Meillä mummo otti hoitoon ja sai koti hoidon tuen
Minä olin vapailla 9kk ja mies maksoi enemmän ja mies oli toista vuotta vapailla ja minä maksoin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vapailla 9kk ja mies maksoi enemmän ja mies oli toista vuotta vapailla ja minä maksoin enemmän.
Sen unohdin sanoa ettei raha-asioissa pidä luottaa kuin itseensä.
Maksan itse omat kuluni, en ole koskaan ajatellut puolisoa pankkina. Yhteisiä kuluja on niin vähän, ettei niitä varten ole tarvinnut erikseen säästää. Vanhempainvapaallahan Kela maksaa aika avokätisesti päivärahaa, joten ei se lapsen kanssa kotona oleva ole tuloton, sillä myös verotus kevenee.
Mies maksoi enemmän, koska minä synnytin lapsen ja siitä ei makseta rahaa. Tavallaan siis yhteiset rahat.
Meillä mies maksoi asumiskustannukset. Eihän itselläni ollut kunnollisia tuloja kun olin vanhempainvapaalla.
Meillä on aina ollut erilliset tilit, mutta ei laskettu kumpi maksaa ja mitä. Molemmilla myös rahaa säästössä useamman kuukauden nettopalkan verran, miehelläni paremmin koska hän on ollut pidempään työelämässä kuin minä. Ollaan keskituloisia.
Yleisesti mies on maksanut asumiseen liittyvät kulut, minä vakuutukset ja kauppareissut.
Äitiyslomani aikana mies maksoi enemmän, koska hän hoiti enemmän myös kauppareissuja kuin normaalisti. Nyt mies on hoitovapaalla, joten minä maksan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin silti kaiken (2011)
Puolisoni ei maksanut mitään.Ei viitsinyt kamalasti töitäkään tehdä, mutta silti tyttären hoitoon ei riittänyt aikaa.
piti kuulemma kiriä vähäsen kun menetti 9kk "elämästään" raskausaikana.Vanhempainvapaan jälkeen otin eron ja potkin sen ulos.
M42 (tuolloin 32)
Miksi ihmeessä teit sen kanssa lapsia? Sinun toiveesta?
Meillä on ihan hyvät tulot molemmilla
Maksetaan yhdessä kaikki
Eri tilit mutta yhteiset rahat ovat olleet siitä asti, kun tulin esikoisen kanssa kotiin yli 30 vuotta sitten.