Ihmiset jotka pitävät kulisseja. Miksi?
Siis vaikkapa sosiaalisessa mediassa annetaan omasta tilanteesta todellisuudesta vieraantunut tilanne. Onko se itselle uskottelua? Vai onko nämä ihmiset todellakin niin pahasti vieraantunut siitä todellisuudesta?
Ihan yksinkertaisesti: miksi jotkut jaksavat pitää kulisseja?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Koska mun ja mun perheen asiat ja lasten sairaudet ja vaikeudet ei kuulu sulle lainkaan. Siksi en puhu niistä. Puhun vain muusta.
Et ymmärtänyt kysymystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mun ja mun perheen asiat ja lasten sairaudet ja vaikeudet ei kuulu sulle lainkaan. Siksi en puhu niistä. Puhun vain muusta.
Et ymmärtänyt kysymystä
Määrittele kulissit. Jos esittelisin leipomuksiani somessa, niin olisiko se kulissien ylläpitoa, jos en esittelisi niitä epäonnistuneita yritelmiä vaan pelkästään kivannäköisiä ja herkullisia juttuja?
-eri
Vierailija kirjoitti:
No tuo ei kuulu muille -ajattelu ei kyllä sovi tähän, kun nimenomaan jotkut hehkuttavat asioita tyyliin "olipa taas ihanaa tehdä sitä ja tätä", "olipa ihana matkustella" ja tosiasiassa pieni osa tietää mikä show siellä takana on rahanlainauksineen, perheriitoineen, tms. Täysin eri todellisuus kuin se mikä on jostain syystä heidän pakko värittää muille tutuille.
Miksi? Eläisi todellista elämää ja tekisi elämästään ja parisuhteestaan niin ihanaa, ettei muistaisi koko somea.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo ei kuulu muille -ajattelu ei kyllä sovi tähän, kun nimenomaan jotkut hehkuttavat asioita tyyliin "olipa taas ihanaa tehdä sitä ja tätä", "olipa ihana matkustella" ja tosiasiassa pieni osa tietää mikä show siellä takana on rahanlainauksineen, perheriitoineen, tms. Täysin eri todellisuus kuin se mikä on jostain syystä heidän pakko värittää muille tutuille.
Miksi? Eläisi todellista elämää ja tekisi elämästään ja parisuhteestaan niin ihanaa, ettei muistaisi koko somea.......
Eli ongelma on vaan se, ettei sitä elämää saisi jakaa somessa. Ei kenekään elämä ole niin ihanaa, ettei siinä olisi mitään ongelmia.
Koska moni todistelee muille että elää sellaista elämää jota ''kuuluu'' elää. Kyse on pohjimmiltaan itsetunnosta, sekä itsetuntemuksen puutteesta.
Pahin kulissi-ihminen jonka olen tuntenut on syvästi itsetuntovaurioinen. Siitä siinä on kysymys, uskoisin. Hänelle oli aina hyvin keskeisellä sijalla ajatuksissa se, miltä jokin asia näyttää ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eläisi todellista elämää ja tekisi elämästään ja parisuhteestaan niin ihanaa, ettei muistaisi koko somea.......Eli ongelma on vaan se, ettei sitä elämää saisi jakaa somessa. Ei kenekään elämä ole niin ihanaa, ettei siinä olisi mitään ongelmia.
Ei, vaan se, että todistelee muille pelkästään jotain ihan muuta kuin mitä on todellisuudessa.
Tulee mieleen tuttava, joka postaa kaikki julkaisunsa ihanan positiiviseen sävyyn ja kaikki on ihanaa, vaikka on läheisimmilleen ihanan negatiivinen ja kaikki on aina huonosti. Toki välillä on myös ihanaa, mut silloin muillakin perheenjäsenillä on oltava ihanaa. Vaikuttaako tosi kivalta reissulta, kun yksi määrää tahdin ja kaikkien mielialan? Muut on varpaillaan koko ajan, ettei se kohta taas vaan räjähdä..
Jos nyt ajatellaan aikaa ennen somea ja kun valokuvia otettiin vielä filmille (ja kuvien kehittäminen maksoi), niin eivät ihmiset silloinkaan ottaneet valokuvia likaisista vaatteistaan, ostkuisista keittiöistään tai toisistaan, kun nämä nenä punaisena makasivat flunssassa sängyn pohjalla. Valokuvia otettiin lähinnä vain juhlista, lomareissuilta sekä elämän sellaisista hetkistä, jotka olivat hyviä. Miksi näin? Ehkä hyvien muistojen taltioiminen on katsottu tarpeellisemmaksi kuin huonojen hetkien taltioiminen. Niitä on ollut vuosienkin päästä mukavampi katsella ja muistella. Itse, läheisten ja ystävien kanssa.
Sosiaalinen media ei ole muuttanut asiaa. Halutaan edelleen kertoa ja kuvata hyvistä hetkistä. Kulissiksi asia muuttuu, jos kerrotaan tai kuvataan jotain, mikä ei pidä paikkaansa. Laitetaan kuvia ulkomaankohteista, vaikka ei olla itse oltukaan koskaan siellä. Tai kerrotaan, miten hyviä numeroita lapsi saa koulussa, vaikka todellisuudessa lapsen todistus on vitosia täynnä. Sen sijaan lomareissu perheen kanssa voi olla oikein ihana, vaikka parisuhde ei olisikaan kunnossa. Riittää, että lomareissulla puoliso ymmärsi (pitkästä aikaa) olla hastamatta riitaa. Eli tämä ei ole mun mielestä mitään kulissia.