olen kyllästynyt lasten sairasteluun!
3- ja 1,5v. lapseni sairastelevat mielestäni tosi paljon, n. 8 kertaa vuodessa. Yleensä se on reilun viikon kestävä sinänsä harmiton kuumeeton nuha, mutta se rajoittaa elämäämme valtavasti. Lapset kärsii, syövät huonosti, emme käy silloin ulkona, kerhossa tai kylässä, ja muutenkin mieli on silloin maassa, kun murehtii kaikenlaista.
Haluaisin tietää, miten usein ja mitä teidän lapset sairastavat. Ennen kaikkea haluaisin selvittää, onko mitään yhteyttä vaatetuksen ja sairastelutiheyden välillä. Tuttavien lapset sairastavat vähemmän, vaikka heillä on paljon vähemmän vaatetta päällä kuin meidän lapsilla. Olen miettinyt, ovatko he karaistuneempia vai muuten vain terveempiä. Minä tekisin kaikkeni vähentääkseni lasteni sairastelua, tuskin siitä nyt täysin eroon pääsee, vai onko sellaisia tapauksia? Siispä: mitä lapsillanne on päällä, kun he ovat kotona, saavatko he olla alasti, paljain jaloin? (meidän lapsilla on AINA vähintään yhdet sukat jalassa, housut ja pitkähihainen paita, lämpötila ainakin 23). Entä jos ulkona on esim. nollakeli, heikko tuuli (meillä: puuvillakerros, villahaalarit, talvihaalarit)?
Jokainen flunssa aiheuttaa kotonamme valtavaa stressiä, ja jos voisin toivoa Joulupukilta lahjaa, niin pyytäisin lapsilleni terveempää ja iloisempaa lapsuutta. Onnistuuko?
Kommentit (22)
meidän kokemus on se, että käsienpesu on paras tapa ehkäistä flunssia. Kun taapero aloitti päiväkodissa, oli hän flunssassa kerran kuussa -pestiin käsiä tai ei. Yleensä lapset sairastavat eniten ikävuosina 1-2v.
Nyt olen kuitenkin huomannut (lapsi 5v.) että vähemmällä olemme päässeet tuon käsienpesun takia. Käsiä pestään siis aina ennen aamuin illoin, ennen ruokailua ja ulkoa tultaessa. Myös kyläilyreissun jälkeen ihan ensimmäisenä, samoin hoidosta tultua. Desinfiointiaine on käytössä vain, jos on jotakin erityistä virusta liikkeellä.
Käsienpesu on myös juuri tutkitusti todistettu olevan paras keino ehkäistä virustartuntoja päiväkodeissa (väitöstutkimus), joten meilläkin päiväkodissa pestään käsiä usein. Mites teillä? Pyyhitäänkö kädet pyyhkeeseen vai paperiin (pitäisi pyyhkiä paperiin), käytetäänkö virusaikana desinifioivia pesuaineita?
Hei!
Tässä linkki, johon poimittu tietoa seuraavista lähteistä Kansanterveyslaitos: www.ktl.fi
Influenssatietoa: www.ktl.fi/flu ja asiantuntija: dosentti, erikoislääkäri Marjaana Kleemola, Hengitystieviruslaboratorio, Kansanterveyslaitos
http://www.aikakaus.fi/al_koulussa/artikkelipankki/flunssa.htm