Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen kyllästynyt lasten sairasteluun!

21.11.2006 |

3- ja 1,5v. lapseni sairastelevat mielestäni tosi paljon, n. 8 kertaa vuodessa. Yleensä se on reilun viikon kestävä sinänsä harmiton kuumeeton nuha, mutta se rajoittaa elämäämme valtavasti. Lapset kärsii, syövät huonosti, emme käy silloin ulkona, kerhossa tai kylässä, ja muutenkin mieli on silloin maassa, kun murehtii kaikenlaista.

Haluaisin tietää, miten usein ja mitä teidän lapset sairastavat. Ennen kaikkea haluaisin selvittää, onko mitään yhteyttä vaatetuksen ja sairastelutiheyden välillä. Tuttavien lapset sairastavat vähemmän, vaikka heillä on paljon vähemmän vaatetta päällä kuin meidän lapsilla. Olen miettinyt, ovatko he karaistuneempia vai muuten vain terveempiä. Minä tekisin kaikkeni vähentääkseni lasteni sairastelua, tuskin siitä nyt täysin eroon pääsee, vai onko sellaisia tapauksia? Siispä: mitä lapsillanne on päällä, kun he ovat kotona, saavatko he olla alasti, paljain jaloin? (meidän lapsilla on AINA vähintään yhdet sukat jalassa, housut ja pitkähihainen paita, lämpötila ainakin 23). Entä jos ulkona on esim. nollakeli, heikko tuuli (meillä: puuvillakerros, villahaalarit, talvihaalarit)?

Jokainen flunssa aiheuttaa kotonamme valtavaa stressiä, ja jos voisin toivoa Joulupukilta lahjaa, niin pyytäisin lapsilleni terveempää ja iloisempaa lapsuutta. Onnistuuko?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä onko vaatetuksella kuinka paljon merkitystä. Meillä taapero menee aika kevyessä varustuksessa. Iltaisin kotona usein ilman vaippaa ja sukkia, pelkässä paidassa. Toppahaalari meillä on tainnut olla käytössä vasta kerran. Muuten ulkoillaan niin, että sukkisten ja bodyn päällä on villahaalari, ja sitten välikausihaalari. Siitä olen yrittänyt pitää huolen että pää, kädet ja jalat on hyvin suojassa. Meillä muksu on ollut terve, kunnes mentiin päiväkotiin. Nyt tuntuu että nuhaa ja yskää on taukoamatta. Joskus päiväkodistakin kyselin että onko vaatetus riittävää, ja olivat sitä mieltä että aktiiviselle ja paljon liikkuvalle on ollut hyvä varustus.

Itseänikin hieman stressaa tuo jatkuva niiskutus. Ollaan käytetty mm RelaDropseja, joiden joku tohtori väitti lisäävän vastustuskykyä. No, tiedä siitä sitten. Mutta kevyempi vaatetus on ollut ainakin siinä mielessä hyvä, että liikkuminen ulkon on helpompaa, ja toisaalta sisällä vaippapylly saa hieman ilmakylpyä. Varmaan vaatteet kannattaa valita siltä kannalta, mikä on lapselle mukavinta ja missä viihtyy.

Vierailija
2/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastelu on toki tylsää, mutta käsittääkseni vähintään normaalia lapsiperheissä, pieni lapsihan saa vastustuskykynsä sairastumisen kautta. Toki toiset sairastavat enemmän ja toiset vähemmän, mutta asiaan taitaa olla aika vaikea vaikuttaa, jos ei halua täysin linnoittautua kotiinsa flunssa-aikana.

Eli kehottaisinkin sinua stressaamaan asiasta vähemmän. Kyllä vähän nuhaisen lapsen voi uloskin viedä. Varmasti se ruokakin maistuu paremmin kunnon ulkoilun jälkeen. Ja miksei vaikka kerhoonkin voi mennä. Ainakin meillä on hoidosta ohje, ettei pelkkä nuha ole este hoitoon tulolle, jos yleiskunto on hyvä. Ja ainakaan ylipukemalla lapsia et varmasti flunssia vältä. Lasten vaatetus riippuu tietenkin iästä, lapsi joka ei vielä liiku tarvitsee kohtuullisen lämpimät vaatteet, mutta kovasti touhaava 3-vuotias pärjää kyllä vähän kevyemminkin pukeutuneena. Meillä lapsilla ei todellakaan ole noin paljon päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jossain tutkimuksessa oli muistaakseni keskimääräinen leikki-ikäisen sairastelumäärä 8 tai 10 kertaa vuodessa. Eli siinä mielessä tuo on normaalia. Meillä ei olla jostain syystä paljoa sairasteltu. Kunnon nuhatauti (ilman kuumetta kuitenkin) on ollut vuoden ikäisellä pojalla ehkä 2-3 kertaa. Ehkäpä tuo on aikalailla yksilöllistä, miten sairastelee. Kuulin vinkin, että maitona kannattais tarjota maitohappobakteerilla terästettyä maitoa (olikohan Gefilus?). Ehkä pientä vaikutusta. Meilläkin on pojalla aina päällä pitkähihainen ja sukat pitken housujen lisäksi. Lisäksi vaihtelen paitaa usein, kun poika innossaan kuolaa aina rintamuksen märäksi. Ei kai liian vähäisellä pukemisellakaan mitään voita, mutta liikakin on liikaa. Mä oon nuhassakin laittanut pojan ulos nukkumaan, jos ei oo kovin kylmää/ tai jos ei oo kuumetta/ tai jos flunssa ei oo ihan pahimmillaan.

Vierailija
4/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kesäkeleillä ei oo pojalla toki noin paljon päällä sisällä. Mutta mielestäni talvikelillä lattianrajassa on aika viileää, niin siksi oon laittanut pojalle kohtalaisesti päälle.

Vierailija
5/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kanssa usko että vaatetuksella on niin paljoa vaikutusta jollei nyt sentään ihan selkeästi alipue lasta! Liiallisella pukemisella on myös se vaara, että lapsi hikoaa itsensä märäksi joka sekään ei ole hyvä asia. Toisaalta lapsi myös tottuu helposti lämpimään pukeutumiseen jolloin on ongelmana ne 20asteen pakkaset. Mitäs sitten enää haalarin alle kun alkaa tila käymään vähiin! Musta myös tärkeintä pään, kaulan ja käsien suojaus. Jalkojenkin kohdalla kannattaa katsoa että on varmasti kengässä tilaa mahdollisille lisäsukille (mikäli hiemankin paksummat sukat) muuten jää helpolla varpaat kylmiksi. Ja esim. Goretexeissa ei saa käyttää villasukkia ollenkaan alla, eivät lämmitä silloin niinkuin pitää.

Meillä lapsi yleensä sisällä ohuissa sukissa/sukattomasti, kollege-housuissa ja ohuessa pitkähihaisessa tai t-paidassa. Ei ole sisämittaria, mutten usko että ihan 23astetta on! Ulos nollakeleillä kollegepuvussa ja haalarissa, ei mitään lisäsukkia. Pakkasilla toppahaalari ja kovemmilla pakkasilla vasta lisäkerroksia ja -sukat. Tärkeää on juuri mukava liikkuminen. Mistään ei saa kiristää tai puristaa. Mutta lapset ovat tosiaan erilaisia, toiset palelevat helpommin ja vaativat luonnollisesti lämpimämmän vaatekerran. Jokainen äiti varmasti tietää parhaiten eikä lapsi siitä hätkähdä jos välillä on hieman liikaa vaatetusta.

Sairastelusta sen verran, että toi 8krt tuntuu ainakin musta aika normaalilta. Lapsilla on vähän väliä flunssaa eikä sille mitään mahda. Kurjaahan se on niin lapselle kuin myös vanhemmille varsinkin jos kyseessä on tarttuva virus tms jolloin tietenkin koko perhe sairastaa. Mutta sanoisin että olet onnellisessa asemassa jos teillä on vain flunssaa. Meillä syksystä kevääseen korvatulehdusta, eikä ainakaan vaatetuksen lisääminen tai pumpulituppojen korviin pipon alle laittaminen ole meillä asiaa yhtään helpottanut! Lisäksi pakkasihottuma jota saa rasvata joskus kymmentäkin kertaa vuorokaudessa. Kaikki ulkoilut ja muu liikkuminen tarvii laskea sen mukaan. Jatkuvaa lääkärissä ravaamista ja rasvojen vaihtoa. Kesällä taas sama rumba siitepölyn takia.

Jaksamista kaikille tasapuolisesti sairastelujen kanssa!

Vierailija
6/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kommentti ihmetyttää itseäni ja siihen tosiaan törmää aina välillä. Näihin tyypillisiin kulkutauteihinhan saa vastustuskyvyn kerrallaan vain pariksi viikoksi ja sama flunssa on mahdollista saada heti uudelleen kun vasta-aineet ovat lähteneet elimistöstä.Minkälaisesta vastustuskyvystä oikein puhutaan kun näin sanotaan? Sen sijaan moni lapsi saa tautikierteestä putket korviinsa sun muut krooniset tulehdukset. Itse olen ollut kotihoidossa pienenä enkä koko ikänäni ole ollut mikään taudinkerääjä, eli flunssia oli kouluaikanakin ne tyypilliset kevät- ja syysflunssat jotka kaikilla muillakin. Aikuisiällä taas olen, mieheni myös, ollut todella terve ja esim. viimeisimmästä flunssastani on yli vuosi. Samoin isommalla lapsellamme., jota hoidan kotona. Koitamme tosin varoa jos jollain muulla on pöpö, ja käsihygieniasta huolehtiminen on kaiken a ja o.

Vierailija
7/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän 8 kk ikäinen vauva on sairastanut tänä syksynä jo 8 flunssaa. Että huonomminkin voi asiat olla.

Vierailija
8/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi poikaa ja molemmat sairastavat mielestäni vähän. Ehkä muutaman kerran vuodessa, mitään korva yms. kierteitä ei ole (ainakaan vielä)

En minä usko, että pukemisella niitä flunssia estetään (toki sään mukaan puetaan) Ulkoillessa esikoisella (5v) on kovalla pakkasella

-pitkät kalsarit,

-sukat,

-t-paita,

-housut

-pitkähihainen,

-villasekoitesukat

-pipo, kauluri ja toppahanskat

- Reimatecin kengät

-Reimatecin toppa-asu.

Näillä säillä, mitä etelässä nyt on niin pojalla on päällä

- housut,

-t-paita

- pitkähihainen t-paita

- tavalliset sukat

-vedenoitävät syyshanskat

Pojalle tulee tosi helposti kuuma ja villa asua (paita+housut) on käyttänyt muutaman kerran elämässä ja siellä alla ei sitten paljoa ole. Sisällä housut+t-paita, sukat on jos ei poika ota niitä pois.

Kuopuksella (1,5v) ulkoillessa:

-sukkahousut+body,

-Reimatecin toppahaalari,

-Eccon gore tex kengät

-pipo, hanskat

Kovalla pakkasella laitan yhden vaatekerran lisää haalarin alle, villasekoitesukat, paksumman hatun+kypärämyssyn ja kaulurin, sekä mahdollisesti tuput rukkasten alle.

Sisällä pojulla on

-t-paita/pitkähihainen t-paita

-housut

-sukkia harvoin on ja iltaisin poju juoksee alasti jonkin aikaa

mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
9/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käyty läpi korvakierre ja sitä mukaa myös kaikki siihen liittyvät nuhat, astmat jne jne. 8 sairastelukertaa tuli kasaan noin puolessa vuodessa. Viime keväänä saatiin putket korviin ja leikattiin märkivät kitarisat pois. Sen jälkeen on ollut pieniä tavallisia nuhakuumeita ehkä muutaman kerran sekä yksi korvatulehdus.

Olen huomannu, että jos sitä tulee kipeäksi niin sitä tulee. Silloin lämpöiseen (ei kuumaan), kosteaan saunaan ja höyryä hengittämään, niin ei ole niin raskas olo lapsella ja omakin mieli vertyy eucalyptuksen parissa.

Pukeutuminen on meillä ollut aina kysymysmerkki. Välillä poika (nyt siis 2v7kk) hikoilee kuin raavas mies eikä tarvitse sisällä kuin pikkuhousut (sisälämpötila +20) ja toisina päivinä sisälläkin pitää olla pitkät kalsarit, t-paita, collegepuku ja paksut sukat. Nyt näin epäselvillä säillä olen ulos pukenut pääasiassa sellaisia vaatteita, mitkä siirtää hien iholta pois ja ulkokerrokseen tuulenpitäviä vaatteita. Kenkinä meillä on halpiskengät, joissa on jalkaterät kumia ja varret toppista.

Kukin taaplaa tyylillään ja sairastelulta ei voi välttyä. Ehkä teidän lapset ovat herkempiä flunssalle. Jotkut sanoo, että vitamiineja lisää. Joskus sekään ei auta. Tsemppiä!

Vierailija
10/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti täytyy sanoa, että ei siihen pukeminen tai muu auta, enemmänkin on kyse vastustuskyvystä ja varmaan toisilla se tuntuu olevan ihan geeneissä asti :-) Toiset taas saa joka ikisen taudin joka kaupungilla liikkuu.

Meillä poika on 3v6kk ja sairaana ehkä kerran VUODESSA. Itse olen ehkä kerran 1-2 vuodessa flunssassa ja vatsataudissa olen ollut viimeksi ala-asteikäisenä, eli olen todellakin terve kuin pukki. Mies on samanlainen, ei sairaana KOSKAAN. Ehkä poika on perinyt vastustuskykynsä meiltä tai jotain, mutta tosiaan meillä ei hysteerisesti pestä käsiä vaan eletään normaalia elämää. Poika on ollut 1v9kk ikäisestä asti päiväkodissa, eikä sairastele siltikään. Käytännön esimerkki on, että kerran päiväkotiin viedessä 15 lapsen porukasta oli 9 oksennustaudissa kotona, eikä se meidän pojalle silti tullut.

Sanoisin siis että ei ole kyse pukemisesta tai hygieniasta , sen paremmin liiallisesta hygieenisyydestä tai ns. karaistumisestakaan...

Vierailija
11/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2v ja 4v käyvät päiväkodissa molemmat. Kaksivuotias sairasti vatsatautia, korvatulehdusta ja epämääräistä kuumeilua syksyn aikana, kun taas isosisko on selvinnyt pelkällä räkätaudilla. Ja varmasti jakavat samat pöpöt keskenään..

Toiset ovat onnekkaampia vastustuskykynsä suhteen.

Vierailija
12/22 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssa on virusperäinen, joten kylmettyminen ei siihen vaikuta suoraan, vaan siten, että jos lapsi on saanut mahdollisen flunssaviruksen, voi kylmettyminen aiheuttaa sen " puhkeamisen" . Eli kun ihmisellä on kylmä, on sillä heikompi vastutuskyky. Tämä koko teksti on sitten ihan omasta päästä (siis jostain olen lukenut), että en ole mikään tieteilijä. Mutta toivottavasti joku ymmärsi pointtini.

Toinen asia, jos on nuhaa/flunssaa ja lapsi ihan ok, ei ole mitään estettä käydä kerhoissa yms. Flunssa tarttuu ennen kuin on edes mitään flunssaoireita ja ensimmäisenä oirepäivänä. Tästä voi lukea lisää

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=457/sprog=4/grp=4/menu=12/

Vierailija
13/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsella on kylmällä säällä liikaa päällä hän hikoilee ja vaatteet kastuu. Sitten taas kun on näissä kosteissa vaatteissa rauhallisemmin, tulee äkkiä kylmä vaikka vaatetta onkin paljon. Ylipukemisella saattaa siis aiheuttaa lapsen palelemisen ja näin altistumisen sairastumiseen. Kannattaa pukea sopivasti lapsen hikoilemistaipumuksen mukaan, toiselle se on vähemmän ja toiselle taas enemmän.

Vierailija
14/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten sairastelun syynä on runsas tartuntojen määrä ja oman puolustusjärjestelmän kehittymättömyys. Pieni lapsi ei ole ennättänyt hankkia vastustuskykyä kymmeniä eri viruksia vastaan ja niin jokainen tartunta johtaa oireiden kehittymiseen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…

Vierailija
15/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuskin on pukemisesta kiinni. Meillä ainankin vaihtelee ihan vuodesta toiseen. Viime vuonna ei sairasteltu oikeastaan ollenkaan koko perhe - vaikka juuri silloin päiväkodissa oli ihan hirveät streptokokki ja vatsatautiepidemiat. Edellisvuonna taas oli jatkuvasti jotain (myös vanhemmilla). Tämä syksy on ollut sellainen " normaali" yhdet flunssat ja pitkittynyttä yskää.

Meillä syötetään lapsille maitohappobakteereita (lactoseven tabletteina) tai gefilustehojuomaa ja sanasolia. En tiedä tehoavatko, mutta ainakin on yritystä ja mielellään syövät ;)

Vierailija
16/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

homeopatia, kun kyllästyimme vuosi sitten jatkuvaan flunssailuun. Kövimme hyvällä homeopaatilla, ja sen jälkeen on ollut muutama pieni flunssa. Liekö sattumaa tai ei, ainakin auttoi! Myös lupaavasti alkanut korvatulehdukierre taittui homeopaattisten aineiden käyttöön samalla kertaa...

Vierailija
17/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan lapsen vastustuskyvystä. Se on osaksi varmaan perinnöllistä mutta terveellinen ruoka ja paljon vitamiineja (siis mieluiten ruuasta saatuja) voivat vähän auttaa tilannetta. Uskon myös että liika hygienia saattaa heikentää vastustuskykyä.

Meillä sairastellaan aika vähän ja yleensä menee ihan nopeasti ohi. Luulen, että teille suurimman helpotuksen toisi jos osaisit muuttaa asennetta. Tiedän, että se on vaikeeta!! Itse ennen olin myös jotenkin hysteerinen noiden sairastelujen kanssa, jos lapsi sairastui niin mulla meni jotenkin koko päivä ja viikko pilalle ja stressasin jo etukäteen että kauheeta jos se nyt sillon ja sillon on kipeenä. Nyt meillä on kolme lasta, esikoinen koulussa, keskimmäinen tarhassa ja kuopuksella on hoitaja kotona. Minä en enää ajattele, että on kauheaa jos sairastutaan. Jos tauti iskee niin sitten se iskee, elämä jatkuu ja pian parannutaan taas. Ongelmahan tämä on tietysti niille joiden on töiden takia esim vaikea järjestää lapsen hoitoa.

Meillä yleensä vuodessa käydään läpi yksi vatsatauti (vähintään pienet lapset, mahdollisesti aikuiset, esikoisella tuntuu olevan mahtava vastustuskyky), sitten eri määrä flunssia, sellasia ns. pahempia ehkä yksi tai kaksi.

Vierailija
18/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ylipäätään liiallinen hygienia voi heikentää vastustuskykyä, mutta tietysti esim jos on tiedossa että päiväkodissa tai koulussa on vatsatautia/flunssaa jne niin sillon käsiä pitää muistaa pestä ahkerasti.

Vierailija
19/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän poika oli n. 10 kk - 1v hän tuntui sairastavan koko ajan. Istuimme alkusi sisällä, mutta tultiin melkein hulluiksi molemmat. Kysyin neuvoa terveyspuhelimesta ja he sanoivat, että virukset tarttuvat herkimmin ensimmäisen 3 päivän aikana (siis keskimäärin).

Sieltä ja neuvolastakin kehotettiin elämään normaalisti: ulos, kauppaan ja kerhoihin yms., kunhan nuha oli vähintään tuon 3 pvää vanha. Nenäliinoja mukaan ja kunnon käsihygieniasta huolehtiminen on tärkeätä. Toki pienten vauvojen luona ei vierailtu ja kun kylään kutsuttiin, sai kutsuja päättää, voimmeko tulla vai ei.

Kuumeettomia flunssia tulee ja menee. Niiden vuoksi ei kannata stressata ja jymähtää kotiin neljän seinän sisään - kokemuksesta tämän sanon.

Mupsi

Vierailija
20/22 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samoilla linjoilla kuin monet täällä (esim. sandi ja kent), että pitkälti on perimästä kiinni, toki terveellinen ruoka yms. voivát hieman auttaa. Meillä taas " kummallisen" terve lapsiperhe; lapset 4 v. ja 6 v. ja viimeksi taisi jompikumpi olla parin päivän nuhakuumeessa v. 2004. Ja ylipäätään ovat koko lapsuutensa olleet hyvin terveitä, kumpikaan ei ole koskaan sairastanut ainuttakaan korvatulehdusta, vatsatauti on tainnut kerran käväistä meidän huushollissa (aikoja sitten). Muut lapset tuntuvat olevan aika reippaasti nuhaisia tai kuumeessa esim. päiväkodissa, mutteivät nuo pöpöt meihin juuri tartu. Vesirokon ovat molemmat neidit sairastaneet (ihan hyvä niin), mutta sekin meni aika kivuttomasti.

Niin ja miten meillä sitten eletään? Ihan tavallisesti. Syömme tavallista kotiruokaa, puemme sopivasti (kesällä saavat olla paljain jaloin tai alusvaattesillaan, muutoin esim. sisällä sukkikset ja joku trikoopaita) emmekä ole mitenkään ylihygieenisiä. Tietysti, kuten joku sanoikin, on hyvä joskus tehostaa käsienpesua jos esim. tarhassa liikkuu jokin erityisen ärhäkkä pöpö. Mutta muuten emme tosiaan pese käsiä desinfiointiaineella joka välissä...Meillä tuo sairastamattomuus on tosiaan ainakin minun suvussani hyvin tavallista (koputtaa puuta ;-)) enkä itsekään ole juuri koskaan kipeä eli taitaa geeniperimällä jotain vaikutusta asiaan olla;-)

Toivottavasti saatte teidän perheenne sairastelukierteen kuriin, joskus se toivottavasti helpottaa!

Terkuin Hattara