"Suomalaisilta on hukassa taito pyytää apua". Totta vai ei?
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009405385.html
Uskallatko pyytää apua kun sitä tarvitset?
Itse en todellakaan.
Kommentit (26)
Totta. Suomalainen vetää ongelmista läpi vaikka sisulla ja hampaat irvessä. Apua ei osata, eikä haluta pyytää. Koska suomalaiset ovat jääräpäitä.
Tunnistan itseni ...
Vastavuoroisuus on hukassa. Siksi en pyydä.
Kyllä minä uskallan apua pyytää jos sitä tarvitsen. Ei täällä yksin ole tarkoitus pärjätä.
Pitää paikkansa myös omalla kohdallani, vaikea tai oikeastaan mahdotonta pyytää apua edes silloin, kun todella sitä tarvitsisi.
Nähtävästi joskus luodaan tilanne mihin pitäisi pyytää apua tai väkisin tullaan auttamaan. En arvosta. Sitten päivitellään kun ei kerro kenellekään tilanteesta jonka jotkut toiset ovat aiheuttaneet ja tietävät siitä, usein samat jotka päivittelee. Miksi ei pyydä apua prkele.
Ei minullakaan oikein ole ketään keneltä edes pyytäisi apua. Joskus pohdin, että mitä jos katkaisen jalkani? Kuka huolehtisi lapsista tai kävisi kaupassa? Onneksi lapset ovat niin isoja, että pitkälti pystyvät huolehtimaan itsestään ja kauppa-asiat hoituisi vaikka Odalla. Tämä juontaa juurensa lapsuuteeni, jolloin vanhemmat joka käänteessä toivat esiin, että jos teen niin tai näin niin lennän ulos. Minulle ei ole koskaan sanottu, että aina voi tulla kotiin tai pyytää apua. Koska olin tottunut, ettei tarpeillani eikä toiveillani ole merkitystä niin menin naimisiin hyvin itsekeskeisen miehen kanssa. Reilu 10 vuotta ja kaksi lasta myöhemmin tajusin, ettei lapsuuteni ollut normaali eikä parisuhdekaan ollut. Olin lähes neljäkymppinen ennen kuin opin puhumaan siitä mitä minä haluan ilman, että koin siitä huonoa omatuntoa. Samaan aikaan koin katkeruutta siitä miten huonosti minua oli kohdeltu koko elämäni ajan. Koska olen aina tottunut pärjäämään yksin, en edes keksi missä tilanteessa voisin edes pyytää apua. Teen aina varasuunnitelman varasuunnitelman, jotta ei tulisi ylitsepääsemättömiä yllätyksiä.
Valitettavasti sitä apua ei tule pyydettäessä, joten pyydän haevemmin apua vaikka olisi hätä :(
Ei ihme jos Kaari Utrion Kia on mennyt ojaan jos hän on istunut matkustajan puoleisella penkillä eikä kuskinpukilla... heh heh :D
No eihän sitä apua saa kun pyytää. Jos siis edes on ketään keneltä apua voisi pyytää.
On kyllä hienoa tämä suomalaisten syyllistäminen milloin mistäkin. Se taito ei tosiaan ole etenkään toimittajilta hukassa.
Kun on pituudeltaan tällainen kanantaluttaja, niin vähän pakko välillä pyytää muilta apua. Viimeksi eilen lähikaupassa, kun haluamani tuote oli ylimmällä hyllyllä enkä ylettynyt. Aina on muut asiakkaat auttaneet, kun olen pyytänyt apua. Tuo linkin takana oleva juttu oli maksumuurin takana, joten en tiedä, mitä siinä sanottiin asiasta.
Kannattaa ehkä ensin tarjota apua niin siitä kehittyy ystäväpiiri joka tarpeen tullen myös saa apua toisiltaan.
Pienestä pitäen näin ihmisten häpeilevän avuntarvetta/pyytämistä ja pitävän sitä heikkoutena. Yksin pärjäämistä ihannoitiin. Minä taas opin vihaamaan noita näkemyksiä, koska ihmiset, jotka eivät hakeneet apua itselleen, vahingoittivat minuakin. Niinpä opettelin itse erilaiseksi.
Naisethan käyttää sitä "apua!" sanaa ihan myötäänsä...
Voihan sitä apua pyytää, se on sitten eri asia saako sitä. Ihan eri asia.
Auttamisesta tulee hyvä mieli, tuntee olevansa hyödyllinen. Toivottavasti tuttavat, kaverit ja ystävät uskaltavat tarvittaessa pyytää apua, jos en sitä itse tajua tarjota.
Voihan sitä apua pyytää, mutta mitään apua ei tule. Se on ihan omasta ajankäytöstäsi kiinni haluatko käyttää aikaa sen kieltävän vastauksen saamiseen vai alatko tehdä heti että tulee valmista.
Kyllä on hukassa suomalaisilta, itseltäni myös.
Ei ole ketään keltä pyytää.