Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suomalaisilta on hukassa taito pyytää apua". Totta vai ei?

Vierailija
20.02.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009405385.html
Uskallatko pyytää apua kun sitä tarvitset?
Itse en todellakaan.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä ensin tarjota apua niin siitä kehittyy ystäväpiiri joka tarpeen tullen myös saa apua toisiltaan.

Osittain totta. Sitten käykin niin, että kun itse tarvitset apua, niin "ei millään pysty just nyt...", sen sijaan sinun oletetaan auttavan siinä, tässä ja tossa. Aina vain lisää ja lisää, tyyliin niistä-mun -nenä-ja-pyyhi-mun-pylly. Osa ihmisistä kun on niin valtavan avuttomia ja tarvitsevia kermaperseitä ihan kaikessa. Se vastavuoroisuus on hieno periaate, sitten kun se periaate tosiaan vielä toimisi.

Vierailija
22/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompaa ihmisten olla ilman apua, jos kaikilla olisi kunnon raha. Koska minituloinen ei saa usein apua rahalla, jos tulee poikkeustilanne ja niitähän voi joillekin tulla. Eri asia jos on kipeä flunssassa tai kriisipuhelimen tarve, remontti tms. Silloin voi olla tarve ihmiselle hetkeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ympärilläsi on kovasti ihmisiä jotka on aina avun tarpeessa niin turha luulla, että yksikään niistä oman elämänsä tumpeloista kykenee auttamaan missään. Eihän ne edes pärjää omassa elämässään.

Vierailija
24/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena, -80-90-luvulla opetettiin että avun pyytäminen on hävettävä asia. Ei saanut valittaa kipua, yksinäisyyttä, pelkoa, saati tyytymättömyyttä mihinkään asiaan.

Tällä on tietysti sitten se kääntöpuoli, että nyt aikuisena teen juuri niin kuin haluan ja otan ne asiat, jotka koen tarvitsevani.

Vierailija
25/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ympärilläsi on kovasti ihmisiä jotka on aina avun tarpeessa niin turha luulla, että yksikään niistä oman elämänsä tumpeloista kykenee auttamaan missään. Eihän ne edes pärjää omassa elämässään.

Se on muuten just näin. Yleensä nämä tyypit ovat valjastaneet käyttöönsä puolijoukkueen verran hyväntahtoisia hölmöjä, jotka tekevät koko ajan pieniä palveluksia näille avuttomiksi oppineille kermiksille.

Vierailija
26/26 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos avun pyytäminen on mahdollista, mutta keneltä pyydän? Virastolta, terveydenhuollolta, jossa auttajana on joku jolle maksetaan siitä, että hän kerran viikossa kuuntelee riippumatta siitä pitääkö hän minusta vai ei vai? Mitä taas siihen tarjoa apua kommenttiin tulee, niin kokemuksen mukaan apu kyllä kelpaa, mutta entäpä toisin päin?