Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jouluvalmistelut

21.11.2006 |

Eipä kuulu ehkä tänne, mutta täällä on aktiivisimmat keskustelut ja muutakin jouluun liittyvää =)

Millaisia jouluvalmisteluita teillä tehdään? Millainen joulusiivous, mitä leivotaan, tehdäänkö jouluruoat itse ja mikä on perheenne perinteinen joulumenu?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulun aikaan, joten valmistelut voi jäädä vähän puolitiehen.

olen jo laittanut jouluvalot parvekkeelle, hankkinut sinne myös sypressejä- sekä kuivannut appelsiininlohkoja isoihin lasimaljakoihin. ja vaihtanut talvisemmat sisustustyynyt olohuoneeseen.

joulusiivousta ei kyllä mitenkään erikseen tehdä, meillä käy siivooja, ja yleensä on perussiistiä. itse en pidä siivoamisesta yhtään...ajattelin hankkia viininpunaiset uudet kylpyhuoneen matot ja vähän samansävyisiä purnukoita kylppäreihin ja saippuoita.

suosin yleensäkin siis luonnollisia juttuja, ei muovia tai värillisiä jouluvaloja meille !

jouluruoista: tehdään talkoilla muiden suvun jösenten kanssa, vietetään siis yhdessä aattoa. pöytään tulee perinteisiä ja sitten jotain uudempaa tai aasialaista tms.

pidän leipomisesta, olemme jo leiponeet 2 kertaa pipareita. taikinan teen itse. varmaan teen vielä piparitalon tässä. jouluksi ehkä leivon sellaisen englantilaisen hedelmäkakun jos puhtia riittää.

lahjoja annetaan 1-2 kpl, yritetään pitää pienenä määränä.

itselleni tärkeintä ovat valot, tuoksut, luonnolliset koristeet ja värit. ja lasten kanssa on kiva tosiaan varsinkin leipoa!

Vierailija
2/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on iskostunut mieleen Marttojen lause siitä, että jos ei aio viettää jouluaan (tai muita juhlapyhiään) komeroissa, niitä ei tarvitse siivota juhlan kunniaksi. :-D Tosin meillä on aina perussiistiä. En siedä kauheaa kaaosta ja tykkään itse asiassa siivota... Kätten jälki kun näkyy heti, mutta mitään suursiivousta ei tosiaan tehdä. Vaatekaapit siivotaan sitten yleensä sesonkien vaihtuessa. Eli se siivouksesta.

Vietämme yleensä joulut mummoloissa toisella puolen Suomea, mutta nyt kuopuksen laskettu aika on joulukuussa, joten tällä kertaa olemmekin kotona, jollei sitten tule reissua Naikkarille juuri jouluna. Toivottavasti ei!

Joko ensi viikonloppuna tai ensimmäisenä adventtina eli seuraavana viikonloppuna laitamme suurimman osan koristeista esille: erilaiset puiset koristeet, punokset ja jouluvalot. Joulukuusen hankimme tänä vuonna kotiimme juhlistamaan ensimmäistä omassa kodissa vietettävää joulua. Kuusi varmasti koristellaan lähellä jouluaattoa.

Mies paistaa joulukinkun ja suolaa lohen. Minä ja poika voimme paistaa valmistaikinoista piparit ja tortut. Laatikot ostamme valmiina, mutta italiansalaatin ja rosollin ajattelin tehdä itse vanhojen perinteiden kunniaksi. Olen ne tehnyt aina vanhempieni luonakin. Aion myös tehdä luumuhyvää eli luumu-kerma-rahkavaahtoa. Lisäksi ostamme ruotsalaista julmustia (taitaa olla Suomessa jonkin joulujuoman nimellä) ja erilaisia konvehteja eli se ruokapuolesta.

Joululahjat on jo melkein kaikki hankittu. Olen yleensäkin ajoissa liikkeellä, mutta nyt sitten erityisesti sen takia, että olen tosiaan viimeisilläni raskaana. Ajatus viime hetken ruuhkista ei sytyttäisi kyllä muutenkaan.

Joulupukkikin pitäisi tilata jostain. Ei vain ole harmainta hajua mistä, kun aiemmin mummoloissa on aina löytynyt joku mies siihen virkaan. Ehkä mies toimii joulupukkina jossain tuttavaperheessä ja tämän perheen mies sitten meillä. Katsotaan!

Nautin kyllä kovasti joulun tuoksuista, hiljaisuudesta ja rauhasta. Toisaalta nyt vähän oudoksuttaa, kun olemme kolmisin tai vauvan synnyttyä nelisin, mutta on varmasti kiva kokeilla sellaistakin joulua ainakin kerran. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo joulupukki lasten iloksi.

Meillä käy siivooja, joten sen suhteen ei ole mitään erityistä . Mies laittaa hyvää ruokaa ja loput hoitaa Stockan Herkku ja Hakaniemen halli. Perinteistä joulumenuuta ei taida olla; joka vuosi on jotain uutta. Yleensä aaton juhlaillallisella on runsaasti kylmiä alkupaloja ja pääruokana kalkkunaa tai kinkkua, mutta lisukkeet ja samoin jälkiruuat on vaihdelleet.

Joulussa parasta on, kun suku on koolla saman pöydän ääressä. Siihen voisi melkein ajan pysäyttää.