Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesirokko ja raskaus

21.11.2006 |

Heippa!

Onko kellään kokemusta vesirokosta. Luultavasti olen sairastanut lapsena vesirokon. Neuvolakortistani ei kylläkään löydy mainintaa asiasta. Esikoinen käy seurakunnan 3v kerhoa, ja yksi äideistä totesi viime kerran jälkeen, että yksi heidän lapsstaan on vesirokossa, joten tämä heidän kerholainen ei varmaan ensi kerralla tule kerhoon, vaan on todennäköisesti vuorostaan sairaana!

Onko mielestänne mahdollista, että poikani sai kerhon aikana tartunnan? Jos minä olen sairastanut lapsena vesirokon, niin onko aivan varmaa, etten saa sitä uudestaan, eli vauva mahassani on turvassa?

Onko kenelläkään tietoa?

Huolestunut Caius rv 25+1

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sairastanut sen lapsena niin et saa sitä uudelleen ja masussa vauva on turvassa. Jos et ole sairastanut vesirokkoa ja saat sen nyt niin se voi olla sinulle vaarallinen. Voi olla että joudut sairaalahoitoon. Vauvalle se todennäköisesti ei tee mitään vahinkoa. Kuulemma jos on vesirokko synnytyksen aikoihin niin silloin voi olla että se tarttuu vauvaan synnytyksessä, ja silloin (kai) voi olla vaarallinen, mutta tähänkin osataan sitten synnytyssairaalassa varautua.

Itsellä oma poika sairastu vesirokkoon ja olin tietty huolesta sekaisin. Pääsin neuvolan kautta verikokeeseen jossa selvitettiin olenko minä sairastanut vesirokon joskus vai en. En siis tiennyt varmuudella. Tulos oli että olen sairastanut ja lääkäri sanoi että ei tarvitse olla huolissaan.

Oliko se niin, että 80% niistäkin jotka tiettävästi eivät ole sairastaneet vesirokkoa ovat kuitenkin sen sairastaneet. Ollut vain silloin aikanaan niin lievä ettei ole huomattu. ja se kuitenkin riittää immuniteetin muodostumiseen.

Onnea odotukseen ja uskoisin että ei tarvitse olla huolissaan! Minulle lääkäri sanoi vielä ennen kun verikokeen tulos oli tullut, että ei se maailman loppu ole vaikka siihen sairastusinkin. Eli silti olisi ollut todennäköistä että siitä ei ole sikiölle haittaa. Itselle se olisi ollut kurjaa, mutta olishan senkin kestänyt.

Vierailija
2/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko ei pitäisi olla raskaana olevalle vaarallinen, mikäli äiti on sen jo sairastanut aikaisemmin. On kaiketi käynyt niinkin, että jos saatu suoja ei ole ollut riittävä, sen voi sairastaa toisenki kerran. Lienee harvinaista..

Kannattaisi ottaa neuvolaan yhteyttä, että pääsisit vasta-ainetestiin. Siitä selviää, oletko sairatanut vesirokon. Joka tapauksessa, jos oireita saat, niin ota heti yhteys neuvolaan, jotta lääkitys voidaan aloittaa.

Itse olen sen sairastanut ja ilmeisesti vasta-aineeni olivat riittävät, koska en saanut uudelleen tartuntaa vaikka kummityttöni ja hänen sisarensa juuri sairastivat vesirokon. Hieman kyllä jännitti itseäkin, kun tulivat meille kylään juuri tartunnan saaneina =)

Mary 31+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri itse viime viikolla vasta-aine testissä, koska äitini ei muista minun sairastaneen vesirokkoa, eikä ole sellaista merkinnyt neuvolakorttini, kuten on sisarteni kohdalla tehnyt. Mutta senhän voi tosiaan sairastaa huomaamatta, jos se tulee oikeassa iässä.

Neuvolatäti ei muistanut ulkoa mitä vesirokko aiheuttaa raskaanaolevalle. Hän kaivoi jostain kirjasta tiedon ja siellä luki jotenkin näin: 5% raskaana olevien äiten vauvoista menehtyy tai saa epämuodostumia, jos äiti sairastuu vesirokkoon. Tämä taisi olla raskauden alkupuolella. Loppuvaiheessa vesirokko voi synnytyksen aikana tai ennen sitä siirtyä vauvaan, jolloin se on vauvalle vaarallinen. Hoitamattomana jopa 30% vauvoista menehtyy. Suomessa tietysti hoidetaan kaikki tällaiset vauvat. Ja jotain muutakin seuraamuksia siitä muistaakseni saattoi vauvalle tulla, koska tauti voi tulla vauvalle todella voimakkaana. Eli ei kauhean kivalta kuulosta.

Kannattaa varmasti hakeutua vasta-aine testiin, sillä itämisaikahan on 2 viikkoa. Vesirokko tarttuu parhaiten 5 vuorokautta ennen näppyjä ja noin 2 päivää näppyjen aikana. Vasta-aine testien tulokset tulevat 5 työpäivässä. Jos äiti on vaarassa saada vesirokon, voidaan hänelle aloittaa vasta-aine lääkitys, joka estää taudin saamisen tai ainakin hillitsee oireita.

Soita neuvolaasi...

Laru