Miten suuri riski lapsivesipunktiossa?
Hei kaikki!
Olen rv 16 + 2 oleva ensiodottaja, joka jäi kiinni rv 11+4 ultrassa. Niskaturvotusta oli 2.6mm. Ikäni puolesta (28v.) tilastollinen riski 21 trisomiaan on 1:720 ja nyt minun kohdallani 1:660. Lääkärini (asun Saksassa) suositteli asian varmistamiseksi lapsivesipunktiota, mutta en ole vielä punktioon mennyt. Ensinnäkin punktion jälkeinen keskenmenoriski arveluttaa ja toisekseen minulla on erittäin voimakas piikkipelko.
Kaipaisinkin nyt teidän kokeneiden neuvojanne tilanteessani. Näitä asioita on kauhea miettiä tilastollisessa valossa, mutta ku muutakaan keinoa ei oikein ole. Tiedän, että riskilukuni ei ole lainkaan pahimmasta päästä, mutta en voi olla miettimättä sitä mitä jos mahdollisuutta..
Mitä teille on tarkaksi keskenmenonriskiksi sanottu lapsivesipunktiosta? Olen lukenut monesti tämän alle 0,5% luvun, mutta siihenkin lukuun nähden riski on minusta kovin suuri, verrattuna saamaani 1:660 lukuun.
Eilen ultrassa lääkäri sanoi sikiön liikkeiden olevan reippaita ja kaikki näytti sen puolesta hyvältä. Olen varaamassa seuraavaksi aikaa rakenneultraan. Siihen liityen kysyisin, millä todennäköisyydellä mahdollinen down oireyhtymä näkyy rakenneultrassa?
Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksistanne. Ensiodottajana kaikki asiat ovat niin vieraita ja varsinkin kun tämän odotusajan pitäisi olla onnellista ja huoletonta, niin mieltä vaivaa huoli, ettei sikiö olekaan terve. En luota täysin paikalliseen terveydenhuoltoon ja siksi kuulisinkin mielelläni millaista tietoa Suomessa jaetaan.
Kommentit (48)
Hei Tamatu ja kiitokset vastauksestasi!
Jotenkin suhtaudun vaan kovin varauksellisesti siihen lapsivesipunktioon, vaikka miten tiedänkin, että se on ainoa varma keino kromosomien selvittämiseksi.
Taustalla on vielä epäluulo NT ultran tehnyttä lääkäriä kohtaan, joka ei alusta lähtien vaikuttanut ammattilaiselta. Siksi vaihdoinkin lääkäriä (se täällä Saksassa on onneksi yksinkertaista). Eilinen (uusi lääkärini) harmittelikin, että minun olisi kannattanut käydä silloin rv 11 toisen lääkärin luona, jotta olisi saatu vertailtua mitä toinen lääkäri olisi turvotuksen tulokseksi saanut, vai olisiko hälyyttävää turvotusta ollut ensinkään. Oma raja-arvoni kun ei kuitenkaan ole kovin kohollaan, niin jotenkin nyt ei haluaisi tavallaan tieten tahtoen riskeerata toivottua raskautta " turhalla" lapsivesipunktiolla.
Onko muilla kokemuksia rakenneultrasta ja siitä saaduista tuloksista koskien mahdollista 21 trisomiaa?
Odottavin mielin eteenpäin
terv. Maxi5
Tilanteesi tuntuu kovin tutulta, itse jäin kiinni seerumiseulassa kohonneen AFP-arvon takia esikoista odottaessani. Arvo oli todella korkea joten lääkäri halusi todellakin tehdä lapsivesipunktion asian varmistamiseksi. Pelkään myös piikkejä yli kaiken ja minun mielestäni tuo kokemus oli kyllä kamala. En millään haluaisi pelotella koska jokaisella nämä kipu yms. seikat tuntuvat erilaisilta. Toisen mielestä voi olla ihan hirveää kun toinen ei ole moksissaankaan.
Keskenmenon riski on kyllä huomattavan pieni, itselläni tuntui kokeen jälkeen kuin olisi jatkuvasti ollut yhtä isoa supistusta noin. 20 minuutin ajan. Juuri ja juuri pääsin kävelemään, mutta eipä ainakaan kesken mennyt. Paljon myös pelotti, ettei piikki ollut osunut vauvaan tai istukkaan kun en ihan paikallani pystynyt olemaan tuon kokeen aikana. Kyllähän lääkäri kuitenkin ultralla seuraa koko ajan tilannetta, ettei mitään tällaista pääse sattumaan.
Punktio siis tehtiin vkolla 16 ja tuloksessa oli täysin terve vauva, ei siis mitään poikkeavuutta. Nyt toista odottaessa päätin, etten minkäänlaiseen seulontaan tai niskaturvotukseen halua osallistua. Kokemus oli sen verta rasittava. Varmasti haluan tämän lapsen vaikka hänellä todettaisiinkin jokin sairaus yms. Otan sen mitä minulle annetaan. Toivottavasti jollakin olisi myös jotain parempaa kerrottavaa. :)
Minä jäin myös " kiinni" veriseulasta viikolla 12+1. Olen 28 vuotias ja odotan toista lastamme. Niskapoimu ultrassa turvotukseksi saatiin 1.7 mm mutta veriseulasta tuli tulokseksi 1:40 ja kun yhdistettiin nt ja veriseula niin suhteeksi tuli 1:55. Ylihuomenna olisi aika lapsivesitutkimukseen. Hieman kyllä pelottaa tuo tutkimus, itsekkään en erikoisemmin pidä neuloista... mutta olen kuullut ettei tutkimus ole mitenkään hirveän kauhea, toivottavasti näin on! Keskenmeno riski on niin pieni että se ei sinällään pelota, tietysti jonkin verran muttei älyttömästi. Itse olen kuitenkin pähkäillyt että ennemmin haluan varman tiedon onko vauvalla kaikki hyvin kuin se että miettisin asiaa loppuraskauden ajan.
Hei!
Ei sattunut yhtään, tuntui vaan epämukavalta kun neula tökättiin mahaan. Varmaan on eroja henkilöiden välillä, mutta yleisin kommentti mitä olen esim palstalla lukenut on ettei ole paha. Joten älä sen takia jätä tekemättä.
Tosin sinulla se riski on kyllä pieni. En tiennyt että edes laitetaan punktioon jos niskaturvotusta ei ole (eli alle 3mm). Minulla niskaturvotus oli 3,7 mm ja sain riskiksi 1/5 eli ihan eri luokkaa enkä edes miettinyt etten olisi mennyt testiin. Helpotus oli suunnaton kun saatiiin tieto että kromosomit normaalit (sehän ei tarkoita automaattisesti sitä että vauva on terve, vaan ainostaan se ettei ole trisomia eikä poikkeavia kromosomeja. Esim geenivirheitähän voi olla yhtä paljon/vähän kuin muissa raskauksissa). Keskenmenon riski on 0,5-1% luokkaa, eli 1/200-1/100.
Rakenneultrassa ei enää näy viitteitä Downin syndroomasta suoraan. Eli kaikki voi olla hyivn ja kuitenkin tulee Downlapsi. Tai sitten voi olla sydänvikaa tai muuta ja se voi taas viittata Downiin mutta voi hyvin olla myös " vaan" se sydänvika. Valitettavasti on vaikka kuinka paljon asioista mitä voi mennä pieleen, toisaalta suurin osa vauvoista syntyy terveenä.
Meillä on rakenneultra myös sikiötutkimuslääkärillä, koska niskaturvotus (yli 3 mm) viittaa sekä sydänvikaan että kromoseomeihin ja halutaan sen takia tehdä tarkka rakenneultra. Huoli vauvan terveydestä ei siis ole ohi vaikka kromosomit normaalit. Lisäksi minulla on ollut paljon vuotoja vielä vko 13, joten mietityyttä aika paljon , vaikka yritän olla miettimättä sitä koko ajan.
Enna rv 16
Meillä oli ultra viime viikolla silloin 11+5, niskaturvotus 2,5mm ja kun verikokokeiden tulokset mukaan niin meillä riski 1:40.Lapsivesipunktio on vasta kk:n päästä.Huolettaa kovasti onko vauvalla kaikki hyvin.Ennestään meillä on kaksi lasta ja nyt mieli menee laidasta laitaan mitä tehdään jos lapsi ei tällä kertaa ole terve. Lisäksi ultrassa löytyi tyhjä sikiöpussi, sekin mietityttää kovasti....onko meille tosiaan ollut tulossa kaksoset, onko se voinut vaikuttaa verikokeen tulokseen ja voiko vaikuttaa lapsivesipunktion tulokseen???...kovasti mietityttää, mutta eiköhän kaikki selviä aikanaan ja voidaan huokaista helpotuksesta
Olen kokenut saman hieman eri kaavalla. Niskaturvotusta oli yli 7mm, joten mentiin ilman muuta. Itse toimenpide ei niinkään sattunut, mutta henkinen paha olo oli niin kova, että heikotti tosi pahasti. Riski kromosomipoikkeavuuteen oli näytettä ottavan lääkärin mukaan n. 80%. Onneksi mitään ei kromosomeissa ollut.
Mielestäni on parempi tietää miten sikiö voi, keskenmenon riski juuri näytteenoton takia on niin pieni. Toivottavasti teidän pikkasella on kaikki ok. Itse pelkäsin ihan turhaan koko raskauden ajan, koska sikiöllä todettiin loppujen lopuksi sydänvika. Nyt poika 1v ja iloinen kun mikä!
Käsitinköhän nyt oikeen? Että joku kertoo pelänneensä ihan turhaan, koska lapsella OLI sydänvika? Onko siis niin, että kromosomi" vika" esim down on pahempi asia kuin sydänvika? Downilla voi tietenkin olla myös se sydänvika, mutta kuitenkin... Kyllä minä ottaisin mieluummin terveen downin kuin sairaan ei-downin, jos nyt valita pitäisi. Tosiasiassa ottaisin ihan minkälaisen lapsen vain annettaisiin, en minä valikoi, mutta heitinpä nyt tuon.
Kaikki kromosomimuutokset eivät muuten näyt punktiossakaan.
Jos et halua mennä punktioon, pyydä lääkäriä rakenneultrassa mittaamaan ainakin nenäluu. Se kertoo jotakin down-mahdollisuudesta. Jos nenäluu on olematon (lääkärin pitäisi tietää raja-arvot ja pituudet), se SAATTAA kertoa downista. Mikään 100% tulos ei ole.
Itse olen ollut punktiossa kaksi kertaa ja kokemuksena se ei olllut paha. Tietysti keskenmenonvaara mietitytti.
Mutta kuten joku kirjoitti, niin minäkin ajattelen, että terve down-lapsi ei ole ollenkaan niin vaikea asia, kuin sairas ' terve' lapsi.
Itse yhden vauvan menettäneenä en kuitenkaan olisi valmis ehdointahdoin odottamaan sairasta lasta.
Suuret kiitokset kaikille, jotka olette ottaneet osaa keskusteluun. On tosiaan helpottavaa kuulla muiden saman kokeneiden kokemuksista, vaikka ne aina eivät niin rohkaisevia olisi olleetkaan.
S@nnuli81, paljon onnea odotukseesi. Arvostan päätöstäsi olla menemättä seuloihin ja testeihin. Niihin pätee niin hyvin sanonta tieto lisää tuskaa. Koska tämä on minulle ensimmäinen raskaus, en silloin testejä tarjottaessa edes osannut kunnolla ajatella, miten reagoin tulosten tultua. Sitä vain naivisti odotti, että kaikki on kunnossa. Ehkä mahdollisten myöhempien raskauksien kohdalla itsekin mietin tarkemmin haluanko osallistua seuloihin. Toisaalta kuitenkin halu tietää lapsen terveydentilasta on suuri ja sen puolesta halu käydä testeissä.
Itselläni suurin kysymys tällä hetkellä onkin, kummassa piilevät suuremmat riskit; saada down lapsi, kun taustalla on NT tulos 1:660 vai menettää lapsi punktiossa, jossa kuitenkin riskin sanotaan olevan n. 0,50% luokkaa eli 1:200. Näin tilastollisestihan jälkimmäinen näyttää selkeästi suurempaa riskiä ja sen vuoksi en vielä punktioon haluakaan. Mietin kyllä asiaa päivittäin, mutta tilaston valossa punktio vaikuttaisi vain turhalta riskiltä keskenmenon lisäämiseen.
Haluankin katsoa vielä rakenneultran tuloksen, vaikka kuten Enna72 kirjoittikin, niin siinä ei välttämättä down oireyhtymää havaita. Onko sinulle Enna 72 sanottu lääkärissä NT raja-arvoksi 3mm? Tuntuu, että siinäkin on eroja. Olen ymmärtänyt, että aiemmin Suomessa raja-arvona käytettiin 3mm, mutta nykyisin 2,5mm. Tämäkin lisää tietysti sitä, että seuloissa jää moni turhaan kiinni. Itse en tiedä, mikä Saksassa on normaali raja-arvo, epäilen 2,5mm. Sinullekin Enna72 peukkuja ja hermoja ennen kaikkea odotuksessasi. Epätietoisuus ja tulosten odottaminen on raastavaa.
Kiitos Tale68 vinkistäsi nenäluun mittauttamisen suhteen. Juuri tuollaisia vinkkejä kaipaankin rakenneultraa varten.
Kertokaa muutkin mielellään lisää kokemuksistanne, myös niistä huonommistakin.
Palailemisiin!
Tulen kertoilemaan miten meille kävi. Nyt toivotaan ensin että huomenna saadaan tutkimus tehtyä (mulla huomenna rv 15+1. kätilö sanoi että jos silloin ei ole vielä lapsivettä tarpeeksi niin sit tutkimukseen meno ensi viikolla uudelleen) ja sitten alkaakin pitkä odotus tuloksia odotellessa. Suuresti jaksuja sinulle viuh odottamiseen!!! Ja kerrohan sinäkin sitten kuulumisia.
Vai on sekin tosin vielä mahdollista että vettä ei ole tarpeeksi.Tuokin vaihtoehto tuli mieleeni, edellisissä raskauksissa minulla on ollut vähän lapsivettä koko ajan, saas nähdä miten tällä kertaa.Huomenna nla-lääkäri, meinaan vielä siltä kysellä voisiko esim. uusi verikoe ja ultra selventää tilannetta, jos sais asioita selvitettyä ilman punktioo ja nopeammin...häiritsee kovasti se toinen sikiöpussi ja epäilen että se on vaikuttanut niihin veriarvoihini vielä siinä vaiheessa kun ne otettiin....onneksi tänään taas ollut positiivisempi mieli, vaikka toki ne huonommatkin vaihtoehdot mielessä pyörii.... mutta kirjoittele tosiaan taas kuulumisa ja toivottavasti pian saamme molemmat " luvan" odottaa tervettä lasta.
Meille kävi niin surkeasti että lapsivettä ei ollut tarpeeksi paljon, lääkäri totesi että ensi viikolla on vettä enemmän ja sitten on pienempi riski pistää vahingossa vauvaan. Joten ensi viikon torstaina matkustamme jälleen noin 180 km mutkan sairaalassa... Silloin mulla viikkoja 16+1 joten luultavasti myös onnistuu näytteen otto. Tietysti ite otin tietoisen riskin ettei näytettä tänään saada kun ajattelin että olisi parempi mitä nopeammin saisi asioita liikkeelle.. noh nyt ei auta kuin odottaa. Tulokset saapuvat sitten juuri joulun alla, onneksi on toi pari vuotias joka pitää arjessa kiinni ja jonka vuoksi on jaksettava joulua laittaa. Toivottavasti saamme ihanan joululahjan, tuloksena vauvan normaalit kromosomit...
Mitä viuh sulle sanottiin neuvolassa? Toivon sydämeni pohjasta että me molemmat saamme tuloksiksi normaalit kromosomit!!!
Neuvolassa sijaisia molemmat lääkäri ja ite neuvolan täti. Lääkäri tosin oli oikein mukava uus tuttavuus. Kaikki nyt näytti hyvältä ja lääkäri " käski" odottaa tervettä lasta niin kauan kun toisin ilmoitetaan ja toivottavasti ei ilmoiteta. Mutta tietysti mitään uutta ei selvinny, eli ei auta kuin odottaa. Lääkäri muistutteli että vähän kuitenkin downia tai muitakaan vikoja löytyy, mutta ainahan se huoli kuitenkin on suuri.KOvasti tulee jo mietittyä vaihtoehtoja jos kaikki ei olekkaan hyvin, nyt kuitenki kaksi ihanaa tervettä lasta, jaksaisko sitä sairaan lapsen kanssa yms...miljoona kysymystä päässä, toivottavasti mitään päätöksiä ei kuitenkaan tarvi tehdä vaan tosiaan kaikki näyttää hyvältä kun tulokset tulevat..Koska teillä muuten on la?Meillä 30.5.Sekavia nää mun viestit kun välillä aina yrittää ehtiä jotain kirjottamaan
Murto-osa pystytään etukäteen selvittämään punktiossa. Ei tosiaankaan kannata etukäteen murehtia. Se on ihan turhaa. Useimmiten tulee täysin terve lapsi. Muistakaa myös, että downin syndroma ei ole sairaus.
Hei, Olen 41v. joten kaikki ovat tietty tunkemassa minua kaikkiin seuloihin. Teimme kuitenkin laakarimieheni kanssa vakaan paatokseen etta punktioihin en mene. Riski keskenmenoon on huomattavasti suurempi kuin riski saada esim. down vauva.
Ikäriskin voi laskea vaikka täällä: http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=68
Ja 41-vuotiaalla se on loppuraskaudessa 1:72 (alkuraskaudessa 1:22, joka on paljon suurempi kuin se mitä lapsivesipunktio sitä lisää (0,5% = 1:200).
Toivon mukavia uutisia tulosta odottaville. Odotusaika oli hirveää, etenkin reilun viikon jälkeen, kun tiesi että tulokset voivat tulla päivänä minä hyvänsä. Minä en voinut olla murehtimatta, se oli yhtä tuskaa. En tiedä osallistunko koskaan enää seulontoihin, mutta ihana oli sekin päivä kun sai tuloksen " normaalit kromosomit" , vaikka eihän sekää tervettä vauvaa takaa.
Edelliseen siis pikku korjaus; lapsivesipunktio lisää keskenmenoriskiä noin 0,5%, ei tietenkään mitään muuta riskiä!!
Ja muistakaa levätä sen punktion jälkeen ja olla siellä ihan rentona, se ei satu, mutta liikkua ei saa toimituksen aikana. Itse lepäsin useamman päivän, lääkäri käski levätä ainakin tutkimuspäivän (ei kävelylenkkejäkään, vaikka jossain lukee, että voisi suoraan palata päivän askareisiin), sain sen päivän sairaslomaa.
Mulla on la 31.5 joten aika lähellä teidän aikojanne itse sairastan turnerin mosaiikkia jollon minulla on 75% mahdollisuus saada terve lapsi ja siksi joudun käymään istukkatutkimuksessa joka tehdään samalla lailla kuin lapsivesitutkimus mutta näytteet otetaan istukasta ja keskenmenon vaara on sama.Itsellä takana 5 raskautta ja kuudes menossa kovaa vauhtia eteenpäin.Ensimmäisessä raskaudessa tutkimus tehtiin ja siinä todettiin että lapsi olisi vammainen ja se meni kesken itsestään rv 19 en lannistunut vaan olin päättänyt saada lapsen ja jatkoimme mieheni kanssa yrittämistä. Seuraava raskaus päättyi rv 12 tai ehkä jo aikaisemmin mutta mitään keskenmenon merkkejä ei ollut.Seuraavassa raskaudesta minulle syntyi terve tyttö ja tytön jälkeen on ollut 2 raskautta jotka ovat keskeytyneet ennen 7 rv.Nyt rv 13+1 ja istukkatutkimuksen tulos on terve vauva.Ilman tutkimusta olisin murehtinut ja pelännyt koko raskauden ajan ja sillon keskenmenon vaara kasvaa mutta jokainen tekee valintansa ja istukkatutkimuksen tuloksen sain puolessatoista viikossa että näin meillä nyt ei tarvi miettiä kaikkein pahinta vaan voin keskittyä täysin pikkuisen hyvinvointiin mutta jaksamisia kaikille.
Voi että kun osaisikin odottaa tervettä lasta ennen kuin toisin ilmoitetaan... tietysti niin pitäisi tehdä mutta ei se ole aina niin helppoa. Välillä on hyviä päiviä ja hetkiä jolloin ajattelen että eihän tässä " mitään" , lisätutkimuksiin on vain aihetta tässä vaiheessa mut sit välillä taas tuntuu että koko maailma kaatuu niskaan... Mutta helpotti oloa kyllä kun kerroit mitä lääkäri oli sinulle sanonut! Sanottiin meillekkin sairaalassa että tämä verikoe on todellakin seula ja vääriä tuloksia tulee ja painottivat että meidän tapauksessa kun otetaan 55 lasta niin yhdellä on down.
meillä la on 16.5. Ja pienokainen on alkanut pitämään kunnon " jumppatuokioita" : ) Kirjoitellaan taas kuulumisia, Hyvää viikonloppua!!
en muista mitä meille sanottiin riskin olevan, vai sanottiinko mitään. mutta meille tehtiin lapsivesipunktio rv20 06/05 koska rakenneultrassa todettiin plexux kyxtat ja mulla ikää 35v silloin niin haluttiin että punktio tehdään. ajattelin että jos raskaus menee kesken sen punktion vuoksi niin sitten se on tarkoitettu niin. punktio ei sinällään sattunu, tuntui neula kyllä mutta hyvin hyvin pieni kipu verrattuna siihen ilouutiseen kun 3vkn odottamisen jälkeen saimme tietää odottavamme kromosomeiltaan tervettä poikaa. loppuraskaus oli sen puoleen mukavaa ettei tarvinnut miettiä ja pelätä että kuoleeko vauva kohtuun(meidän tapauksessa epäilynä oli 18trisomia jossa selviytymisen mahdollisuus on hyvin pieni)varsinkin kun liikkeitä etuseinäistukan takia tuntui hyvin harvakseltaan.
ison päätöksen edessä olette ja kaikkea hyvää mihin päätökseen punktion suhteen ikinä tulettekin, mutta piikkikammon takia sitä ei kannata jättää tekemättä, ei se niin paljon tunnu, nippasee vähän.