Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tavallista, että työkokeilu kestää useita viikkoja yhdellä työpaikalla?

20.02.2023 |

Minua mietityttää, että mikä on tyypillinen työkokeilun kesto per työpaikka?

Minun työpaikalleni tuli eräs työkkärin lähettämä työkokeilija, jolla on jo kaksi korkeakoulututkintoa ja lisäksi hän on aiemmin aloittanut erään alan AMK-opinnot, mutta hän keskeytti ne, kun huomasi, ettei sovellukaan alalle tai se ei kiinnosta. Hänen on siis tarkoitus olla työkokeilussa työpaikallani 6vko ja tehdä kuusituntisia päiviä, käsittääkseni ihan viisi päivää viikossa ma-pe. Mietin vaan mun työkaverin kanssa, että turhan pitkä tuo kuusi viikkoa, koska kyllä tähän minun työhön pystyy tutustumaan jo viikossa, jos on joka päivä eri työpisteisssä. Se on ihan sama, kuin jos vaikka minä olisin työtön ja minua kiinnostaisi mahdollisesti opiskella kokin ammatti, niin jos minä haluaisin työkokeiluun, niin mielestäni hyötyisin ihan riittävästi tai näkisin tarpeeksi ammattia, jos olisin vaikka kaksi päivää tutustumassa ensin suurtalouskeittiöön esim. Henkilöstöravintolassa ja kolme päivää ala carte -ravintolassa. En minun tarvitsisi olla työkokeilussa viikkoja tutustuakseni johonkin ammattiin.

Kommentit (18)

1/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että joskus yli 10v sitten mun entisessä työpaikassa myös oli työkkärin lähettämiä parikymppisiä työkokeilijoita kaappeja täyttämässä, ja muistaakseni he myös olivat vähintäänkin viikkoja ellei jopa muutaman kuukauden työkokeilussa. Minun mielestäni hekään eivät hirveästi hyötyneen siitä työkokeilusta, koska ei jotain hyllyjä ja kaappeja täyttämällä tutustu siihen työhön.

Vierailija
2/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilua saa laittaa yhdelle ihmiselle kerrallaan maksimissaan puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1kk - 6kk aika yleisiä kokeilujaksoja

Vierailija
4/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilujakson aikana ei ole niinkään tarkoitus tutustua työhön, vaan nähdä kokeilijan mahdollisuus tehdä kyseistä työtä, esim. fyysisen kunnon takia. 

Vierailija
5/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilua saa laittaa yhdelle ihmiselle kerrallaan maksimissaan puoli vuotta.

Hulluutta ottaa noin pitkä orjuutus. Oikeissa töissä on lyhyempiä koeaikojakin.

6/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuta lisättävää?

7/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilujakson aikana ei ole niinkään tarkoitus tutustua työhön, vaan nähdä kokeilijan mahdollisuus tehdä kyseistä työtä, esim. fyysisen kunnon takia. 

Mutta tekeekö työkokeilija sitten samaa työtä kuin muut työpaikalla olevat palkalliset henkilöt? Eli jos minä vaikka olisin työtön ,ja olisin kiinnostunut kouluttautumaan ravintolakokiksi ja menisin vaikka Amarilloon työkokeiluun kahdeksi kuukaudeksi, niin pitäisikö minun tehdä kokin hommia vaikka minulla ei edes olisi hygieniapassiin tai mitään ravintola=alan koulutusta tai työkokemusta ?

8/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
9/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon riippuu onko tarkoitus päästä tuetusti takaisin työelämään tai kokeilla onko työkykyinen

vai tutustua kokonaan uuteen alaan.

Yleensä kahdesta ensimmäisestä syystä työkokeilu kestää 3-6kk.

Jälkimmäisessä n.1kk

Vierailija
10/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman hygieniapassia sinne keittiöön ei pääse edes kokeilemaan. Joissakin paikoissa tekee samaa työtä kuin henkilökuntakin, mutta vastuuta työstä ei saisi sälyttää.

Vierailija
11/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on työkokeilussa, jos on 2 korkeakoulututkintoa. Työkkäri laittaa tuollaiset palkkatuella töihin.

Vierailija
12/18 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako kela työttömyys etuutta, jos on työkokeilussa

Vierailija
13/18 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilusopimus tehdään minimissään 1 kk ajalle. Työkokeilija on kuitenkin edelleen työtön työnhakija, joka voi ja saa lopettaa työkokeilun milloin tahansa, jos saa palkkatyön. Mitään irtisanomisaikaa ei tällaisessa tilanteessa ole.

Vierailija
14/18 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskassa tai kela maksaa. Ja sen päälle saa vielä "ruhtinaallisen" 9 euroa/työkokeilupäivä kulukorvauksen, joka ei ole noussut centtiäkään, vaikka kulut ovat kasvaneet.

Joillakin paikkakunnilla kunta/kaupunki maksaa matkakulut halvimman julkisen liikenteen lipun mukaan.

Vierailija
15/18 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kela maksaa 9 euron päiväpalkkaa työkokeilijalle . Näin kaunistuvat tilastot kun ollaan pois työttömyystilastoista kokeilun ajan .

Vierailija
16/18 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kela maksaa 9 euron päiväpalkkaa työkokeilijalle . Näin kaunistuvat tilastot kun ollaan pois työttömyystilastoista kokeilun ajan .

Kyllä kai saa työttömyys rahanki 🤔

17/18 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusopimus tehdään minimissään 1 kk ajalle.

Eikö yksi viikko riittäisi, että pääsee tutustumaan riittävästi uuteen Alaan? Jos minä olisin työtön ja olisin kiinnostunut opiskelemaan vaikka kokiksi, niin minulle riittäisi se, että olisin vaikka kaksi päivää suurtalouskeittiössä ja kolme päivää ala carte ravintolassa.

Vierailija
18/18 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai saa työttömyys rahanki 🤔

Totta kai saa. Se tulee työmarkkinatuen päälle, ei tietenkään yksinään.