Voiko 8-vuotiaan ja 11-vuotiaan jättää kesälomalla keskenään kotiin
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pk-seudulla on kesäisin leikkipuistoissa tms. paikoissa kuntien tarjoama lounasruokailu koululaisille (käsittääkseni, ei olla käytetty). Jos lähellä jotain tuollaista, niin siinä olisi lapsille ainakin joku rutiini päiviin.
Kannattaa selvittää tosiaan niiden leirien lisäksi, olisiko jotain kevyempää/edullisempaa/ilmaista, esim. joku kerran viikossa oleva kerho päivällä tms.
Täällä ei ole. Olen koittanut ottaa selvää kaikesta...
Halvin on seurakunnan kerho 3 viikkoa kesäkuussa (120e), ja nekin on kaikki meistä kaukana että lapsi ei voi kulkea niihin itse, kerhoaika lisäksi 8.30-15.30 eli minun hankalaa kuljettaa kun työt alkaa varmasti klo 7/8 ja loppuu 15/16. Jo tuo että löydän arkipäivätyön tulee olemaan varmaan oma haasteensa.. :(
ap.
Meillä on vain yksi lapsi mutta 7v alkaen on ollut yksin kotona työpäivien pituisia aikoja. Lapsista kasvaa fiksuja ja omatoimisia kun ei ole koko ajan paapomassa
Taidettiin itsekin olla 90-luvulla aika paljon kesäisin päivällä veljen kanssa kaksistaan. Naapurustossa oli kyllä lapsia, että heidän kanssa lähinnä pihoilla leikittiin. Yksien äiti oli opettaja, että hän on useimmin kotona, jos siis jotain olisi sattunut ja yksi lähellä asuva mummeli, jonka luo mentiin välillä yllätysvierailulle. Aina tarjosi mehua ja keksiä. Tuskin vanhemmat kenenkään kanssa mitään olivat sopineet. Kyllä ennen kaikki oli paremmin, kun ihmisetkään eivät vaatineet rahaa sosiaalisesta kanssakäymisestä, kuten ilmeisesti nykyään.
Voisiko lapset viedä seurakuntaan pedotätien seuraan?
En jättäisi ilman valvontaa eli kyllä joku luotettava aikuinen pitää olla vahtina.
Jos lapset ovat normaaleja, ei ole mitään syytä miksei voisi jättää keskenään.
Itse teen pääasiassa etätöitä, mutta työpaikalla käyn välillä. Viime kesänäkin oli 7-vuotias tokalle luokalle menevä välillä päiviä yksin kotona. Kaverin kanssa ulkoili, luki, leikki ja pelaili kotona. Meillä on aina sääntönä, että vanhemman tulee tietää aina missä lapsi on eli ulkona soittaa aina, mihin aikoo mennä. Kavereita saa tuoda vain silloin, kun vanhemmatkin ovat kotona. Hyvin on aina mennyt. Lapsi välillä jopa pyytää, että saisi olla yksin kotona koko päivän, kun ilmeisesti käyn liian harvoin toimistolla.
Mua pelottaisi ihan hirveästi jokin mitä voisi sattua kotona, vaikka tukehtuminen ruokaan. Mitäs sitten?
Minä olin jo 6 vuotiaasta saakka eli noin vuoden ajan yksin kotona siihen saakka kunnes aloitin koulun (90 luvuin alussa). Tänä päivänä ei enää kyl varmaa onnistuis, ku kaikki kauhistelis.
Iskä teki 6-14 vuoroa ja siskot ja veljet meni kouluun, äiti oli 8-16 töissä.
Olin yleensä yksin kello 8-15 välin.
Isosisko pääs yleensä koulusta 14-15 ja isoveli joskus 13-14 aikoihin ja ne oli usein kotona kello 15 aikoihin.
Äiti lähti aina töihin kello 8 ja pääsi töistä kello 16.
Iskä siis teki aamu vuoroa ja välillä yksittäisiä yövuoro viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Ollaan lasten isän kanssa erottu. Isällä loma vasta elokuussa. Itsellä ei varaa pitää lomaa varmaan ollenkaan... Kerhoja/leirejä oli jotain tarjolla kesäkuun alussa, mutta niin kalliita ettei moneen ole varaa. Ehkä viikoksi saan pienemmän leirille kesäkuussa. Isovanhemmat voi ehkä auttaa päivän siellä tai täällä...
Pystyisitkö tekemään naapureiden tai lasten kavereiden (tai omien kavereidesi) kanssa jonkun diilin? Ei nyt tietenkään ketään joka päivä kuormittaen, mutta esim. useampi ihminen siten, ettei ainakaan joka päivä ole keskenään koko päivää. Siis seuraavaan tyyliin
Ma: Kaverin luokse iltapäiväksi (aamupäivä kotona)
Ti: Naapurin lasten kanssa leikkiä ainakin osan päivästä (naapurin vanhemmat kotona)
Ke: Isovanhempi tulee
To: Sun kaveri/toisen lapsen kummi tms. vie lapset leikkipuistoon, muuten kotona
Pe: keskenään kotona (soitat pari kertaa varmistussoiton)Toki aika paljon järjestettävää, mutta voisit olla turvallisemmin mielin ja lapsilla olisi jotain ohjelmaa.
Meillä on 2 lasta ja jo nyt on alkanut kavereiden vanhempien suunnasta tämä maksuttoman lastenhoidon kerjääminen. On tietty hienoa, että lapset ei joudu olemaan yksin, mutta miksi siitä ei voisi reilusti maksaa perheen aikuisille, että työntää lapsensa mheille leikkimään? Omat lapset ei tarvitse kesällä hoitajaa, joten vastavuoroisesti en tarvitse lapsilleni päivähoitopaikkaa. Parempi ohje olisi neuvoa palkkaamaan joku lukiolainen tms. pariksi tunniksi päivässä. Ai niin, kun ei olla valmiita maksamaan, oletetaan, että silkasta riemusta nuo muut ottavat vastuuta.
Ai rahaa pitäisi saada siitä, että lapsesi kaverit tulee teidän pihaan leikkimään sun lasten kanssa sovittuna päivänä? Käyvät kotona syömässä. Teitä tarvitaan vain, jos jotain sattuu, ja silloinkin sen äidin voisi soittaa varmasti paikalle, jos ensiapuun tarvii lähteä. Eipä kyllä itselle tulisi mieleenkään pyytää rahaa moisesta.
Kivahan se olisi, jos lapsille on kaveria, ja helpommallahan siinä itsekin pääsee, kun ei tarvi omia lapsia viihdyttää. Tottakai tuollainen sovitaan vain sellaiselle päivälle, mikä sopii, eikä ole muuta. Jestas, että jotkut osaa olla epäsosiaalisia nykyään.
Kyllä meillä vaan naapurustossa joskus joku saattaa kysyä, että olenko kotona, jos lapset leikkii pihalla (minunkin lapset) ja jonkun lapsen vanhempi lähtee pois kotoa vaikka pariksi tunniksi. Jos olen, sanoo tuo vanhempi lapselleen, että jos tulee jotain, niin tulee meille ja mä toki katson silloin tällöin perään, kun ne mun omatkin muksut on siellä. En todellakaan tarvitse rahaa siitä hommasta.
Mistä sinä tiedät jo nyt, missä olet kesäkuussa torstaisin eli oikeastiko olet jo nyt valmis lyömään lukkoon, että olet nuo päivät kotona, koska lapsesi 8v kaveri tarvitsee silloin turvallisen paikan vanhempien ollessa töissä? Toisaalta heinäkuussa tiistaisin haluaa toisen lapsesi 11v kaveri tulla teille, koska vanhemmat töissä silloin ja lapsella tulee aika pitkäksi yksin kotona. Katsos kun näitä ei sovita samana päivänä pariksi tunniksi, näitä kysellään jo nyt koko kuukaudeksi tai jopa koko kesäksi. Että sopiiko, että 8v on teillä aamupäivät, me voidaan tuoda töihinmennessä klo 7. Ja nimenomaan siksi, että vanhemmat ovat kotona, ei siis sovi ex tempore lähteä mummolaan tai shoppailemaan, koska mehän sovittiin, että lapset leikkii teillä keskenään.
Jos aikuista ei tarvita, niin miksi ihmeessä aikuiselta kysytään, että olethan kesän kotona ja katsot meidän lapsen perään, kun me ollaan töissä?
Vierailija kirjoitti:
Jos pelaa päivät pitkät ei hyvä juttu. Jos nukkuu 10 asti niin päivä menee mukavasti :)
Voikohan joku naapuri tms. käydä kurkkaa välillä heitä ? Mitä aikovat puuhata ? uimarannalla aika hurjaa keskenään. Vanhin ei voi ottaa vastuuta vielä.
Mutta naapurilta edellytät vastuunottoa?
Meillä viime kesänä 8- ja 10-vuotiaat olivat pari viikkoa päivät keskenään kotona. Hyvin pärjäsivät, tosin söivät kyllä tosi yksipuolisesti. Vaikka sapuskaa olisi ollut jääkaapissa, ottivat mieluummin leipää. Ensi kesäksi harjoitellaan munakkaan ja muiden yksinkertaisten lämpimien ruokien tekoa.
Pääsääntöisesti järkeviä lapsia, jotka viihtyvät kirjojen ja legojen parissa eivätkä juuri omaa pihaa kauemmaksi mene. Alkoivat kyllä itsekin ärsyyntyä tekemisen puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pk-seudulla on kesäisin leikkipuistoissa tms. paikoissa kuntien tarjoama lounasruokailu koululaisille (käsittääkseni, ei olla käytetty). Jos lähellä jotain tuollaista, niin siinä olisi lapsille ainakin joku rutiini päiviin.
Kannattaa selvittää tosiaan niiden leirien lisäksi, olisiko jotain kevyempää/edullisempaa/ilmaista, esim. joku kerran viikossa oleva kerho päivällä tms.Täällä ei ole. Olen koittanut ottaa selvää kaikesta...
Halvin on seurakunnan kerho 3 viikkoa kesäkuussa (120e), ja nekin on kaikki meistä kaukana että lapsi ei voi kulkea niihin itse, kerhoaika lisäksi 8.30-15.30 eli minun hankalaa kuljettaa kun työt alkaa varmasti klo 7/8 ja loppuu 15/16. Jo tuo että löydän arkipäivätyön tulee olemaan varmaan oma haasteensa.. :(
ap.
Eikö lasten isä voi auttaa lapsen kuljetuksessa?
Mitä te oikein pelkäätte? Ettekö luota lapsiinne yhtään?
Eiköhän he keskenään pärjää. Meillä oli 3 noita ikiä, valvoivat myöhään ja nukkuivat pitkään. Heille oli kivaakin kun vanhemmat eivät olleet kotona, oppii itsenäistymään. Toivottavasti pystyt puhelimeen vastaamaan tarvittaessa.
Ehkä pitäisit vaikka viikon lomaa ja kävisitte jossain, ainakintoivon että järjestät heille kivoja viikonloppuja kun kesäloma on vain kotona.
Jos pelaa päivät pitkät ei hyvä juttu. Jos nukkuu 10 asti niin päivä menee mukavasti :)
Voikohan joku naapuri tms. käydä kurkkaa välillä heitä ? Mitä aikovat puuhata ? uimarannalla aika hurjaa keskenään. Vanhin ei voi ottaa vastuuta vielä.