Asiantuntijatyö, mitä se on?
Nyt kyllä on sellainen tilanne, että haluan saada "asiantuntijatyön". Mutta miten sellaiseen tehtävään, toimeen päädytään.
Asiantunijat, miten olette päätyneet tehtävään, mitä pitää osata, hallita?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä jollain mennyt asiantuntijuus tunteisiin.
Eipä tuota ole selitetty sen enempi totuutta siitä kun jos jehovalta kysyy ovenraosta että mikä se Jehova on, suuttua tussahtaa vaan ja sepeli lentää pihasta.
Ero on vain siinä,että se Jehova tulee sinun ovelle, mutta tässä keskustelussa sinä olet se,joka tekee avauksen.
Asia on selitetty jo sinulle.
En tänne ole mitään avauksia tehnyt. Totesin vaan kun ei AP:kaan mitään selitystä saanut. Jehovalle olen avannut ja itse sulki äkkiä.
Yleensä ylempi toimihenkilö, eli ei makseta ylityökorvauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile välillä vaikka Googlea. Aiheesta lienee kansantajuinen Wikipedia-artikkelikin.
Ja ei, asiantuntija-ammatti ei tarkoita, että osaat tosi hyvin esimerkiksi hitsata ja tiedät siitä kaiken.
Nyt ei asiantuntija tiennyt, että sellainenkin on. 😂
Helpotan vähän tietämättömyyttäsi: Sitäkin alaa kehitetään, opetetaan ja opettajankin täytyy osata asia käytännössä teoreettisen osaamisen lisäksi.
Lukioaikana olin iltatöissä siivoojana. Taukotilamme seinällä oli juttu ihmisestä, joka oli väitellyt rappusiivouksen anatomiasta tohtoriksi.
Ps. En ole hitsari
Asiantuntija tietää tai luulee tietävänsä yllättävän paljon juuri siitä asiasta josta sinä et ole koskaan kuulutkaan. Tämän lajin edustaja liikkuu usein kaltaistensa seurassa ja kosiskelee naaraita besserwisserin elkein. Hänen suunnaton itsetuntonsa jättää suureen varjoonsa paljon kysymysmerkkejä joihin hän vastailee viisain sanoin joita lajitoverit teeskentelevät ihailevansa. 😎
No, mun titteli töissä on erityisasiantuntija. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto alaltani ja olen ollut alan töissä nyt 15 vuotta. Aiempi titteli oli asiantuntija. Se vastasi vaativuustasoltaan vanhentunutta nimikettä suunnittelija. Käytännössä toimistotyötä, ns. ylempi toimihenkilö jos se kertoo jotain. Ei esihenkilö tai johtaja (joka edustaa työnantajaa) mutta ei myöskään "duunari" vaan sitä ko. työpaikan ydintehtävää edistäviä työntekijöitä. Tutkimuslaitoksissa, virastoissa, korkeakouluissa, julkisen rahoituksen hankkeissa, ministeriöissä jne. meikäläisiä ahertaa.
Sosiaalityöntekijä tekee vaativaa asiantuntijatyötä.
Se on työtä, johon ei pysty kadulta randomisti tempastu tyyppi. Vaati kouluttautumista ja työkokemusta alaltaan, jotta voi olla asiantuntija .
No esim. Toni Nieminen työskentelee urheilulähetyksissä asiantuntijana. Että sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile välillä vaikka Googlea. Aiheesta lienee kansantajuinen Wikipedia-artikkelikin.
Ja ei, asiantuntija-ammatti ei tarkoita, että osaat tosi hyvin esimerkiksi hitsata ja tiedät siitä kaiken.
Kyllä se sitäkin voi tarkoittaa. Jos toimii esim. hitsausneuvojana, on silloin hitsausalan asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Tommoiset hitsaukset, putkitukset ja sähkärin hommat ei voi olla asiantuntijatöitä, koska kuka tahansa vaativa konttorirotta ne osaisi itse vaikkei asiaa tuntisikaan. Jos viitsisi. Ei niissä ole mitään asiaa joka pitäisi tuntea. Se erottaa ei-asiantuntijuuden.
ERTOn määritelmien mukaisesti, tästä voi kaikki ihmettelijät vertailla esim. erityylisten toimistotöiden määrittelyjä:
TEHTÄVÄRYHMÄ 2
Vaativat asiantuntijatehtävät
Työ edellyttää koulutuksella tai kokemuksella hankittuja asiantuntijataitoja ja -tietoja sekä laajojen monipuolisten asiayhteyksien hallintaa.
toimistonhoito
hallinnollinen isännöinti
järjestötoiminnan
asiantuntijatehtävät
viestintä/tiedotus
palkanlaskenta (edellyttää lainsäädännön ja työehtosopimusten tuntemusta)
asianajosihteeritehtävät
henkilöstöasiat
itsenäinen kirjanpitotyö
(sisältää tilinpäätöksen
laadinnan, veroilmoitukset ja verosuunnittelun)
talouden suunnittelu/ budjetointi
TEHTÄVÄRYHMÄ 3
Asiantuntijatehtävät
Työ suoritetaan itsenäisesti ja työmenetelmät valitaan omatoimista harkintaa käyttäen.
perintätehtävät
myynti ja markkinointi
kirjanpito
palkanlaskenta (ei edellytetä
työlainsäädännön ja työehto- sopimusten tuntemusta)
tapahtumien järjestäminen
itsenäinen sihteerityö/
assistenttityö
vaativat kiinteistö-
sihteeritehtävät
TEHTÄVÄRYHMÄ 4
Ammattitehtävät
Työ suoritetaan yleisohjeiden mukaisesti. Tehtäväratkaisut tehdään kokemuksen pohjalta työn eri osatekijöitä yhdistellen.
avustava kirjanpito / tiliöinti
kiinteistösihteerin tehtävät
reskontra
maksuliikenne
kassanhoito
laskutus
vuokraus ja varaukset
Ja tiivistettynä: asiantuntijatehtävissä jos jotain asiaa ei suoraan tiedä, mietitään itse, mistä sitä voi lähteä selvittämään, selvitetään ja hoidetaan. Ammattitehtävissä sitten todennäköisemmin kysytään heti ohjeistusta esihenkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Toni Nieminen työskentelee urheilulähetyksissä asiantuntijana. Että sellaista.
Kai sekin olympiavoittajana jotain omasta alastaan tietää. Harva maisterikaan todistetusti on omalla alallaan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista huolimatta sosiaalityöntekijä luokitellaan erityisasiantuntijaksi.
Lähde: Tilastokeskuksen ammattiluokitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista huolimatta sosiaalityöntekijä luokitellaan erityisasiantuntijaksi.
Lähde: Tilastokeskuksen ammattiluokitus
Arvasin nuo alapeukut.
T Sossu
Esimerkiksi minä teen vaativaa asiantuntijatyötä. Olen erikoislääkäri psykiatrisessa sairaalassa, vastuualueina mm. mielentilatutkimukset ja lausunnot oikeuteen.
Erään firman "paikallisen sopimisen" palkkaneuvotteluissa päädyttiin taannoin siihen että kenenkään palkkoja ei nosteta mutta kaikille annetaan uudet hienot tittelit.
No nykyään kun yli puolet ikäluokasta halutaan korkeakouluttaa niin käytännössä kaikki suorittavan työn AMK-alat kouluttavat asiantuntijoita. Siinä on tietysti se kääntöpuoli että meiltä loppuu ns. työläiset eli suorittavan työn tekijät asiantuntijuuden korostamisen takia.
Mielestäni kokonaisuutta ei ole ajateltu tässä lainkaan.
Asiantuntija ja erityisasiantuntija ovat lähinnä julkishallinnon termejä, ja käytännön tasolla tarkoittavat, että henkilöllä on suunnitelu ja/tai kehitysvastuuta. Esim työlupamielessä eritysasiantuntija tarkoittaa, että henkilöllä on vähintään 3000 e /kk palkka ja korkeakoulu tutkinto. Julkisella sektorilla asiantuntijuus on myös palkkatasoon vaikuttava. Eli käytännössä jos henkilöllä on vähintään alempi korkeakoulu tutkinto, ja tekee töitä, on käytännössä sitten asiantuntija.
Siis keksijä.