Koska päättäjät ymmärtävät, että ihmiset eivät enää jaksa tehdä töitä 40h/vko?
Ei nykypäivän ihminen jaksa enää 8 tunnin työpäiviä. Hyvinvoinnista ja vapaa-ajasta on tullut niin tärkeä osa ihmisen arkea. Työelämästäkin on tullut entistä vaativampaa eikä palkka kompensoi kuormitusta riittävästi. Pula työntekijöistä on järkyttävä varsinkin sote-aloilla, enkä yhtään ihmettele. Ei sitä työtä oikeasti jaksa tehdä 8h päivässä!
Kommentit (68)
Aika monella se työaika on 37t ja 25min viikossa. Harvempi tekee 40 tuntia.
Tekisin mielelläni vähemmän töitä mutta yksinhuoltajana jokainen euro tulee tarpeeseen. Tosin terveys on alkanut reistailla nyt niin pahasti että tuskin olen työkykyinenkään enää kauaa. Vuosikymmenen kestäneet stressi ja unettomuus ovat vihdoinkin alkaneet tehdä tuhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö ei useimmille ole ratkaisu, koska palkkataso laskee liian paljon. Itse tienaan n. 3000 bruttona ja käteen jää 2200, joka on nykyaikana oikeasti todella vähän, kun ottaa huomioon hintojen nousun ym.
Et voi mitenkään olettaa että 60% työajallapitäisi saada 100% työajan palkka.
2 vaihtoehtoa - teet täyttä työaikaa ja saat sen 2200e käteen tai teet 60% ja saat käteen 1500e.
Saat ihan valita
Vierailija kirjoitti:
Ennen minäkin tein 40 tunnin työviikkoa toimistolla. Koronan jälkeen työt siirtyivät etätöiksi eikä toimistolle enää saa tulla. Työviikot ovat nykyään 50 tuntisia josta 10 tuntia palkatonta ylityötä.
Miksi? Luuletko, että tuosta saa jonkun palkinnon? :D
Miten se päättäjien tajuaminen mitenkään liittyy työajan pituuteen. Juuri oli juttua Fingersoftista, jossa saa tehdä 4 päiväistä viikkoa 80% palkalla. Eli ei siihen Li Anderssonia tarvita vaan yrityksen johtoryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö ei useimmille ole ratkaisu, koska palkkataso laskee liian paljon. Itse tienaan n. 3000 bruttona ja käteen jää 2200, joka on nykyaikana oikeasti todella vähän, kun ottaa huomioon hintojen nousun ym.
Et voi mitenkään olettaa että 60% työajallapitäisi saada 100% työajan palkka.
2 vaihtoehtoa - teet täyttä työaikaa ja saat sen 2200e käteen tai teet 60% ja saat käteen 1500e.
Saat ihan valita
En oletakaan, kuka niin väitti? Totean vain, että osa-aikatyönteko ei ole monelle taloudellisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen minäkin tein 40 tunnin työviikkoa toimistolla. Koronan jälkeen työt siirtyivät etätöiksi eikä toimistolle enää saa tulla. Työviikot ovat nykyään 50 tuntisia josta 10 tuntia palkatonta ylityötä.
Olen eri, mutta sain ylennyksen ja sen myötä tuplapalkan. Eli naura vaan.
Man jobbar så mycket som man tar jobb åt sig. Ibland blir det sent in på kvällen och ibland inget alls eller någon enstaka timme. Arbetsmängden avgör. I morgon har man igen händerna fulla och borde få håret klippt mitt i dagen, klo 16:00.
Skaffa er ett jobb som ni gillar så gör ni det gärna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti pitää tehdä ilmaisia ylitöitä. Ei kovin hyvin mene sinullakaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen aina tehnyt vain normaalit työtunnit ja silti olen saanut useammankin ylennyksen ja palkankorotuksen. Eli on syytäkin nauraa, jos joku rassukka raataa ilmaiseksi orjana.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti pitää tehdä ilmaisia ylitöitä. Ei kovin hyvin mene sinullakaan :D
Ei enää tarvitse, mutta tein aiemmin jotta pystyin näyttämään kykyni ja pääsin kiipeämään nykyiseen asemaani. Menee oikein hyvin, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen aina tehnyt vain normaalit työtunnit ja silti olen saanut useammankin ylennyksen ja palkankorotuksen. Eli on syytäkin nauraa, jos joku rassukka raataa ilmaiseksi orjana.
t. sama
No, toiset meistä nauttii töistä. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 60 tuntia töitä viikossa ja ihmisistä on vain tullut heikompia.
Niin teki munkin mies kuukausia ilman vapaapäiviä, vuosia.
Sitten loppui virta kokonaan. Siitä on jo reilu pari vuotta. Mistäkö tiedän? Masentui ja meiltä loppu seksi.
Aika on aina jostain pois, jos työsi on sinulle tärkeintä niin sitten aika on hyvin käytettyä. Jos sinulla on lisäksi parisuhde ja perhe sekä harrastuksia, joista pidät niin aika on vääjäämättä jostain niistä pois.
Muista, että jokainen meistä on korvattavissa. Jos palat loppuun, hetken saattaa firma olla jumissa, mutta sinut korvataan ja kukaan ei tule sinulle kruunut uhrauksistasi antamaan.
Se, mikä siinä on kärsinyt, se on se kaikki muu. Ne ihmiset, jotka sinusta välittävät ja rakastavat. Sekä sinä itse, kun myöhemmin tajuat, mitä menetit: terveys.
Eihän 60 tuntia viikossa ole kuin kymmenen tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa siitä jää vielä vapaapäivä. Ihan oman palkan takia teen töitä, en firman ja harrastuksiinkin jää aikaa. Ei ihmiseltä mene terveys, vaikka tylsistyisi kotona laiskotellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
No, toiset meistä nauttii töistä. Kukin tavallaan.
Nautin minäkin. Mutta en nyt sentään niin riippuvainen työstä ole, etten pystyisi vapaa-ajalla olemaan ilman.
Minä teen vaan yksityisprkatiikkaa 20 tuntia viikossa, se riittää sillä tulee jo 5000e/kk. Olen kiitollinen verorahoilla maksetusta koulutuksestani. Ihanaa on vapaa-aika. Saisivat maksaa minulle vähintään 50 000e/kk että suostuihin kokoaikatyöhön.
T.lääkäri
Työnantajat ovat ymmärtäneet tämän ajat sitten. Yhä enemmän on tarjolla vain osa-aikaista työtä niillekin jotka haluavat kokoaikatyön. Monia ihmisiä ei huolita töihin ollenkaan joten heidät on pelastettu 40 tunnin viikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen vaan yksityisprkatiikkaa 20 tuntia viikossa, se riittää sillä tulee jo 5000e/kk. Olen kiitollinen verorahoilla maksetusta koulutuksestani. Ihanaa on vapaa-aika. Saisivat maksaa minulle vähintään 50 000e/kk että suostuihin kokoaikatyöhön.
T.lääkäri
Haha, mä taas selitän aasiakkaille puhelimessa puolella tuosta palkasta, miksi lääkärit ovat niin huonosti tavoitettavissa. Oman mielenterveyden vuoksi työskentelen max 8 kk vuodesta, tällä hetkellä nollaverokortilla. Tehkööt ne paljon töitä, joiden on pakko, eikö?
Vierailija kirjoitti:
No tee vähemmän töitä. Osa-aikaisia paikkoja löytyy yllin kyllin.
Kolme yövuoroa 11h per viikko. Loppuviikko vapaata. Mahtavaa! Palkka parempi kuin päivätyössä 40h.
SAK ehdotti! Tänään uutisissa! Jihuu!
Mitä oikein ruikutat?
t. 1200€ käteen saava