Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset nykyään kuuntelevat cd-levyjä? Onko teillä soitinta?

Vierailija
19.02.2023 |

Olen pitkään ollut vain Youtuben / Spotifyn varassa (kummatkin ilmaisena) mutta nyt haluaisin ostaa suosikkibändini kaikki 3 levyä mutta rupesin miettimään onko järkeä? Ei meillä ole kuin vanha pleikkari jolla pystyy kuuntelemaan cd-levyjä, äänentoisto tv:n kautta. Toisaalta haluaisin nimenomaan kannattaa tuota lempibändiäni jonka levyt olisi kyllä LP:lläkin saatavana mutta olisiko se iso, kannattamaton projekti alkaa keräillä noita sekä soittimen hankinta? Äh, vaikeaa.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo CD levyissä alkoi se laadun huononeminen kun vain tietyt taajuudet on siinä mukana, mutta toisaalta kasettien suhina, huojunta ja nopeusvirheet, sekä LP levyjen rahinat ja huojunta / nopeusvirheet puuttuvat. Täydellistä äänentoistojärjestelmää ei siis taideta olla vielä keksitty, pitäisi olla kaikki taajuudet mukana kuten analogisessa LP levyssä, mutta ilman huojuntaa, rahinoita ja nopeusvirheitä kuten CD:ssä.

Ilmeisesti valtaosalle kuitenkin riittää paska stream laatu.

Niin siis ne taajuudet, jotka ihminen kuulee.

Eiköhän se keinotekoisesti leikattu taajuustoisto heikennä kuitenkin äänentoistoa, analogisen LP:n toisto on kuitenkin jollain tavalla "täyteläisempi" vaikka teoriassa sen toistoalue menisikin teoreettisen kuuloalueen ulkopuolelle. Joillain voi olla parempi kuulo kuin toisilla, se on yksilöllistä.

Lisäksi aaltomuodot esitetään nollina ja ykkösinä joka on aina karkeampi kuvajainen kuin alkuperäinen analoginen signaali.

Vierailija
62/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Itse kasatussa pöytäkoneessa on edelleen bluray asema millä saan pyöritettyä levy kokoelmani.

Minä en kokoelmaani heitä roskiin kun Jonnet ei tajua tai osaa käyttää.

Melkosta tohtoria tarvitaan että saa kiekon kelkkaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Itse kasatussa pöytäkoneessa on edelleen bluray asema millä saan pyöritettyä levy kokoelmani.

Osaako nykynuoret edes laittaa cd-levyä oikeinpäin laitteeseen :D

Vierailija
64/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä ympäristöseikat. Suoratoistolla on melkoinen hiilijalanjälki, liikkuvalla kuvalla paljon suurempi, mutta musallakin on merkitystä. Musiikissa kaikkein pienin hiilijalanjälki on netistä ladatulla albumilla. Jos tiedät että tulet kuuntelemaan albumia enemmän kuin 7 kertaa, CD jossa on pahviset kannet on parempi ratkaisu ympäristön kannalta. Ja muovinen Jewel Casekin on parempi kuin suoratoisto jos kuuntelet levyä vajaat 20 kertaa.

Itsellä Spotify ja Youtube ovat käytössä musiikkiin tutustumiseen. Jos fanitan jo valmiiksi jotain yhtyettä tai artistia, sitten CD. 

Eli tässä ketjussa aiemmin mainittu rippaaminen CD:ltä FLAC-muotoon on fanille ihan fiksu ratkaisu tältäkin kannalta.

Vierailija
65/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneen ulkoisella USB-liitännäisellä CD-DVD -soittimella voi hyvin kuunnella musiikkia CD-levyiltä, kun on hyvät kuulokkeet ja kaiuttimet tietokoneessa. Vinyyleitäkin vielä on, mutta ei ole stereoita, levari ja kaiuttimet haaksirikkoutuivat muutoissa, silloin sai muutkin osat mennä pilkkahinnalla.

Vierailija
66/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Osaako nykynuoret edes laittaa cd-levyä oikeinpäin laitteeseen :D

Eiväthän ne edes tiedä, mitä varten se on olemassa. Onko se pidin kahvimukia varten?

Vierailija
67/72 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo CD levyissä alkoi se laadun huononeminen kun vain tietyt taajuudet on siinä mukana, mutta toisaalta kasettien suhina, huojunta ja nopeusvirheet, sekä LP levyjen rahinat ja huojunta / nopeusvirheet puuttuvat. Täydellistä äänentoistojärjestelmää ei siis taideta olla vielä keksitty, pitäisi olla kaikki taajuudet mukana kuten analogisessa LP levyssä, mutta ilman huojuntaa, rahinoita ja nopeusvirheitä kuten CD:ssä.

Ilmeisesti valtaosalle kuitenkin riittää paska stream laatu.

Niin siis ne taajuudet, jotka ihminen kuulee.

Eiköhän se keinotekoisesti leikattu taajuustoisto heikennä kuitenkin äänentoistoa, analogisen LP:n toisto on kuitenkin jollain tavalla "täyteläisempi" vaikka teoriassa sen toistoalue menisikin teoreettisen kuuloalueen ulkopuolelle. Joillain voi olla parempi kuulo kuin toisilla, se on yksilöllistä.

Lisäksi aaltomuodot esitetään nollina ja ykkösinä joka on aina karkeampi kuvajainen kuin alkuperäinen analoginen signaali.

Pitää olla tarpeeksi korkea samplingstaajuus. Sillä pelillä syntteihinkin on saatu kaikenlaisia soittimia (kuten sähköurkuja...haha!)

Vierailija
68/72 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen alkuperäisiä 80-luvun CD albumeita koska

Paras toisto on hyvin äänitetyssä ja masteroidussa digitaalisessa äänitteessä kuten CD levyssä. Se on häiriötön ja puhdas. Esimerkkinä Dire Straits- Brothers in arms alkuperäinen vuoden 1985 CD painos joka äänitettiin siis täysin digitaalisesti ja sen tekijät osasi hyödyntää erinomaisesti vasta tulleen CD tekniikan saloja.  Mutta koska musiikintekijät havaitsi 90-luvulla että digitaalitekniikassa ei ole äänelle fyysisiä rajoituksia, alkoivat he kompressoida äänitteitä lähelle säröytymispistettä jolloin dynamiikkaa ei ole paljoakaan ja kaikki soi lujaa. Tällaisessa musiikissa ei ole mitään "ilmavuutta" eikä sitä jaksa kuunnella. LP levyissä levyn fyysinen rakenne (urat) estää liillisen kompressoinnin koska soittimen neula voi tällöin hyppiä urissa.

Vierailija
69/72 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tietokoneilla, CD soittimista tai autossa. CD levyjä pyörittävä tietokoneita on kuusi ja soittimia kaksi.

Vierailija
70/72 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mankka! C-kasettisoitin, jossa myös CD-soitin - ja autossa CD-soitin myös. Autossa mä niitä CD-levyjä kuuntelen enimmäkseen.

Vierailija
71/72 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormella pyörittelen cd-levyä ja laulan lollolloo!

Vierailija
72/72 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Ps5 kuunnella musiikkia cd-levyltä? En haluais vanhanaikaista cd-soitinta vai onko jotain muuta ratkaisua? Mietin kans kannattaako hankkia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän