Kaupoissa/ julkisessa liikenteessä ärsyttäviä asioita
Otsikossa jo sanottu.. Itseä riepoo mm nämä
- miksi kaupoissa saa laittaa sen taaperon ostoskärryn "ostososioon" kaikissa ihanissa ulkovaatteissa ja kengissä pyörimään? Ja vaikka kaupassa on sisääntulon luona kuvallinen ohje ettei näin tulisi tehdä niin myyjät eivät sano asiasta?
- sama koskee näitä vedettäviä kauppakasseja, miksi nekin nostetaan sinne kärryyn vaikka niille on ostoskärryssä oma koukkunsa?
- ainakin pks lähiaikoina olen bussilla kulkiessa huomannut ihmiset jotka "katsoo" puhelimestaan whatever äänet täysillä ilman kuulokkeita. Viime aikoina olen "saanut" kuunnella mm afroamerikkalaisia gospelvirsiä (puhelimen haltijan taustalaululla), venäläistä actionia ja ranskalaisia lastenlauluja..
- miksi nykyään teinit/ nuoret ei automaattisesti anna istumapaikkaa ruuhka-aikaan jos näkevät bussiin nousevan vanhemman/ huonosti liikkuvan henkilön?
Kommentit (26)
-kauppojen kassalla ostoskärryillä edessä olevan tökkiminen, muutaman kerran tehnyt mieli tehdä napakka lantioliike taaksepäin tai vain kääntyä ympäri ja tönäistä ne kärryt taaksepäin. Toistaiseksi olen onnistunut hillitsemään itseni ;) Käytän nykyään melko paljon myös itsepalvelukassoja. Siellä toki parhaat urpot tulee sun selän taakse jonottaa, vaikka jonotusalue on erikseen.
-kärryillä koko hyllyn edustan tukkiminen ja sit jäädään hartaasti jotakin tutkimaan, jos sanot anteeksi, voitko väistää, saat pahaa silmää.
- olen tehostanut kaupassakäyntiäni tilaamalla kerran pari kuussa ison satsin säilyviä tarvikkeita kotiinkuljetuksella. Muut ostokset on sitten lähinnä nopeita täsmäiskuja. En ole jostakin syystä koskaan rakastanut ruokakaupassa käyntiä, en saa siitä mitään ahdistusta, mutta se ees-taas suhaaminen, muiden väistely, itkevät lapset tms. kannustavat kyllä helpottamaan elämää sillä saralla kaikin mahdollisin keinoin.
-julkisissa häiritsee sama ilman kuulokkeita videoiden tms kuuntelu, melko usein äidit laittavat lapsilleen jonkun sikaärsyttävän piirretyn pyörimään, jonka äänet tunkee omistakin kuulokkeista läpi.
-liian kovaääninen kailottelu kaverin kanssa julkisissa, istukaa vierekkäin, niin ei tarvitse huutaa
-puhelimeen kailottajat: Moi, Minna tässä, olen juuri bussissa..jäkä jäkä..ja hyvällä tsägällä tämä moneen kertaan matkan aikana.
-Bussissa tunkkaisuus ja ihmisten hajut, esimerkiksi parfyymi, kökkö, valkosipuli, ruoka vaatteissa, hiki jne.
-Niskaan yskiminen. Onneksi harvoin.
-Joku AINA hönkäilee suu auki ja haju leviää siitä. Valkosipuli, tupakka, joku kammottava löyhkä.
-Aivastus. Muistan videon jossa näytettiin sen kulkeutuvan 8 metriä ilmassa pisaroina valossa.
-Puhelimeen puhuminen, kälättäminen.
-Kaksi tyttöä tai naista puhuu aina koulu / työasiat bussissa. Ja tehtävien selostus. Harjoitteluista myös on seloste. Ja paljon muuta.
-Kuskilta jäänyt lämpötila säätämättä tai tuuletus.
Miksi kiilaat moottoritiellä loskakelillä ohittaessasi heti eteen vaikka vasemmanpuolista kaistaa olisi kilometritolkulla vapaana? Teetkö sen tyhmyyttäsi vai ilkeyttäsi?
Lyhyt ja kaikenkattava vastaus: Muut ihmiset. Nyt aina ja iankaikkisesti. Aamen.
Varmaan riippuu vähän siitä, minkä kokoinen vedettävä kassi on kyseessä, mutta ainakaan omaani ei pysty pitämään siinä ostoskärryn kahvan alla olevassa koukussa, koska kärryä työntäessä jalat osuvat siihen joka askeleella. Minua häiritsee itseänikin todella paljon, että joudun nostamaan sen kassin sinne kärryyn, ja laitan aina tyhjän muovipussin alle, etteivät ne likaiset pyörät koske kärryyn. Entisessä kaupassa sen pystyi laittamaan kärryn alla olevan kehikkoon, mutta nykyään käyn Prismassa, ja siellä on erilaiset kärryt, joissa tuo ei onnistu.
Tilaa ne ruokasi kotiinkuljetuksella niin säästyt ihmisiltä sekä siellä kaupassa että niillä kauppamatkoilla.
- Kaupassa ihmiset, jotka jäävät hyllyjen eteen tutkimaan, miettimään ja kopeloimaan tuotteita hartaasti
- Ihmiset, jotka jäävät jutustelemaan keskelle marketin käytävää blokaten muiden kulkutien
- Busseissa pahimpaan ruuhka-aikaan matkustavat eläkeläiset/ mammat hyökkäysvaunuineen/ lastentarharyhmät
Vihannesosaston vaaoilla jotkut tulevat ihan kylkeen kiinni, kun olen punnitsemassa tuotetta, ja seisovat siinä käsivarsi ojossa, että varmasti saavat laitettua pussinsa vaa'alle sillä sekunnilla kun nostan oman pussini siitä. Ei auta, että viiden metrin päässä olisi vapaa vaaka, koska onhan sinne nyt ihan liian pitkä matka kävellä.
Lapsiperheet joilla on isot ostoskärryt, autokärryt kahdelle lapselle ja lapsille vielä pikkuostoskärryt koska hellantelttujen pitää saada kesken kauppareissun valita missä istuvat tai mitä työntävät. Tukitaan käytävät tällä kombolla, äiti hermostuu kun lapset ei osaakaan valita mikä kärry on kivoin ja kiukuttelevat, isä tuijottaa puhelinta. Näitä on ikävä kyllä lisääntyvässä määrin. Ja jos pyydät siirtymään niin mulkoillaan että miten tuo kehtaa kun he vaan tässä yrittävät ostoksia tehdä rauhassa ja kotona kirjoittavat someen miten lapsiperheitä vihataan ja lapset ei saa näkyä. Kassajonossa niskaan hönkijät ärsyttää myös, miten vaikeaa on seistä pikkusen kauempana??
Ap:n kanssa ärsyttää samat asiat, paitsi täällä Tampereella paikalliset teinit ovat kohteliaita ja antavat ratikassa istumapaikan vanhemmille ihmisille ja kiitettävästi käyttävät kuulokkeitakin eivätkä huudata musiikkia.
Itse sanon kaupassa äidille tai kuka sitä kärryä työntääkin ettei se ole soveliasta. Sekä kun mummo tai pappa on laittanut vetokärrynsä sinne.
Kun kauniisti sanoo, niin useimmat uskovatkin. Eivät vain ole tulleet ajatelleeksi.
Ikävä kyllä on totta että myyjät eivät asiaan puutu. Tiedä häntä missä vika.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet joilla on isot ostoskärryt, autokärryt kahdelle lapselle ja lapsille vielä pikkuostoskärryt koska hellantelttujen pitää saada kesken kauppareissun valita missä istuvat tai mitä työntävät. Tukitaan käytävät tällä kombolla, äiti hermostuu kun lapset ei osaakaan valita mikä kärry on kivoin ja kiukuttelevat, isä tuijottaa puhelinta. Näitä on ikävä kyllä lisääntyvässä määrin. Ja jos pyydät siirtymään niin mulkoillaan että miten tuo kehtaa kun he vaan tässä yrittävät ostoksia tehdä rauhassa ja kotona kirjoittavat someen miten lapsiperheitä vihataan ja lapset ei saa näkyä. Kassajonossa niskaan hönkijät ärsyttää myös, miten vaikeaa on seistä pikkusen kauempana??
Meillä on vain yksi lapsi, nyt jo aikuinen. Hyvin harvoin otimme hänet mukaan markettiin. Ei sillä. Hän osasi kyllä käyttäytyä, mutta oli järkevämpää että toinen vanhemmista jäi kotiin tai autoon hänen kanssaan (jos siis oltiin tulossa jostain ja oli pakko käydä hakemassa sapuskaa)
Miksi ihmeessä lapsia pitää kiusata kuskaamalla heidät kauppaan, en ymmärrä minäkään.
Oma lapsemme muuten ei ota koko perhettä mukaan kauppaan. Jompi kumpi vanhemmista käy.
Yhden teinin ottavat mukaan avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt ja kaikenkattava vastaus: Muut ihmiset. Nyt aina ja iankaikkisesti. Aamen.
Ja ennen kaikkea lapset. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa ärsyttää samat asiat, paitsi täällä Tampereella paikalliset teinit ovat kohteliaita ja antavat ratikassa istumapaikan vanhemmille ihmisille ja kiitettävästi käyttävät kuulokkeitakin eivätkä huudata musiikkia.
Itse sanon kaupassa äidille tai kuka sitä kärryä työntääkin ettei se ole soveliasta. Sekä kun mummo tai pappa on laittanut vetokärrynsä sinne.
Kun kauniisti sanoo, niin useimmat uskovatkin. Eivät vain ole tulleet ajatelleeksi.Ikävä kyllä on totta että myyjät eivät asiaan puutu. Tiedä häntä missä vika.
Olen se, joka kirjoitti niistä vetokärryistä tuossa edellä. Mihin ne mielestäsi kuuluisi laittaa, jos siinä koukussa niitä ei saa pidettyä, eikä kärryjen alla ole paikkaa? Ne eivät mahdu edes säilytyslokeroon. Kuten kerroin, pidän itse mukana muovipussia pyörien alle laitettavaksi, mutta sillä mummoparalla, jolle menet asiasta valittamaan, ei välttämättä ole sitä pussia tullut mukaan. Itse olen nelikymppinen ja pystyn tarvittaessa (joskin hyvin vaikeasti) työntämään ostoskärryä yhdellä kädellä ja vetämään sitä kassia toisella, mutta tämä ei varmasti onnistu mummoilta. Olen pitkään toivonut, että ostoskärryihin tulisi tätä varten jokin koukku sinne toiseen päähän. Se kahvan alla oleva koukku ei tosiaan tähän tarkoitukseen toimi.
Niille ns mummokärryille ei ole mitään koukkuja kuin hyvin harvoissa kaupoissa. Jos joku kehtaa hyvin iäkkäälle äidilleni valittaa, saa takaisin kyllä sellaisen hyökkäyksen ettei uskalla lähteä kauppaan kuukausiin.
Ylivoimaisesti eniten ärsyttää ne ihmiset, jotka änkevät junaan, bussiin tmv sisälle ennen kuin kyydistä jäävät pääsevät ulos.
Toiseksi eniten ärsyttää nämä kännykästään videoita ym katsovat ihmiset, äänet on täysillä tietenkin.
Kolmosena ne kassajonossa niskaan hönkivät tyypit, kun itse siirryt eteenpäin saadaksesi edes pienen välimatkan, hönkijä siirtyy samalla.
Arghhhhhhhhh!!!!
Naama norsun *piip* kulkevat ihmiset, jotka eivät siedä minkäänlaista elämää ympärillään. Mulkoilevat ja osoittavat mieltään kuin älykääpiöt osaamatta kommunikoida edes alkeellisen kohteliaasti. Esimerkiksi kommentti anteeksi, pääsisinkö tästä ohi ystävällisen hymyn kera on näiltä arjen urpoilta mahdoton suoritus. Sen sijaan kärryillä tökkiminen tai huokailu yrmeänä luonnistuu vaivatta. Kun HÄN on paikalla, täytyisi muiden ymmärtää, että nyt on vähän tärkeämpi ihminen tässä, niin varotaan ettei vaan hän häiriinny. Eli juuri useat teistä tähän jo kommentoineista.
Vierailija kirjoitti:
Naama norsun *piip* kulkevat ihmiset, jotka eivät siedä minkäänlaista elämää ympärillään. Mulkoilevat ja osoittavat mieltään kuin älykääpiöt osaamatta kommunikoida edes alkeellisen kohteliaasti. Esimerkiksi kommentti anteeksi, pääsisinkö tästä ohi ystävällisen hymyn kera on näiltä arjen urpoilta mahdoton suoritus. Sen sijaan kärryillä tökkiminen tai huokailu yrmeänä luonnistuu vaivatta. Kun HÄN on paikalla, täytyisi muiden ymmärtää, että nyt on vähän tärkeämpi ihminen tässä, niin varotaan ettei vaan hän häiriinny. Eli juuri useat teistä tähän jo kommentoineista.
Tietysti silloin sanotaan, että anteeksi pääsisinkö tästä, jos kyseessä on ahdas paikka, jossa joku ei vain huomaa, että takaa olisi tulossa muita. Mutta jos tätilauma juoruaa kaupan leveällä käytävällä kärryt joka suuntaan levällään tukkien koko väylän, eikä kukaan heistä väistä vähääkään, vaikka näkevät jo kaukaa, että olisin tulossa ohi, niin en kyllä ala anteeksi pyydellä, vaan pusken vain omilla kärryilläni läpi.
Itsepalvelukassoille jotka on tarkoitettu korien kanssa ostaville tuodaan kärry täynnä ostoksia niin ettei siinä pääse kukaan enää liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiilaat moottoritiellä loskakelillä ohittaessasi heti eteen vaikka vasemmanpuolista kaistaa olisi kilometritolkulla vapaana? Teetkö sen tyhmyyttäsi vai ilkeyttäsi?
Väistääkseni takanani tulevaa vielä minuakin nopeampaa kuljettajaa.
-Illalla vanhemmat ja lapset kaupassa, lapset pyytelevät eri tuotteita, vanhempi on hiljaa. Teini arvioi tuotteita ja valikoimaa kovaäänisesti. Tai lapset yksin kaupassa illalla, kun pitäisi ostaa jo aiemmin lauantaina ne, rahaa loppuu ja vanhempaa ei näy.
-Kaikki puhuvat pisarat lentäen kaupassa vaikka on noro- ja virusajat. Porukalla hilluvat hyllyjen välissä.
-Kovaääninen musiikki ja mainokset. Mihin baariin on tultu?
-Huonot tuotteet kaupassa ja kalliit. Jatkuva hintojen ja tuotteiden vaihtelu (yksi kallistuu, toinen tulee tilalle), se tekee hulluksi.
-"Teinipoika" kaupan kassalla.
-Ei valikoimaa. Liian pieni kauppa. Ei siivousta iltapäivällä ja illalla.
-Paistopiste on avonainen. Kaupan epäpuhdas ilma velloo tuotteiden päällä.
-Ötökät kesällä. Kukaan ei poista niitä kaupasta. Terveystarkastaja on varmaankin Bahamalla.
-Huonot ja rasvaiset leivokset sekä piirakat.