Unikoulu yhdellä syötöllä, kokemuksia?
Tarkoitus olisi pitää puolivuotiaalle pojalle unikoulua lempeästi tassuttelemalla pian. Syynä jatkuvat heräilyt (10-20 krt/yö) koko tämän kuuden kuukauden ajan ja vanhempina emme enää unetta jaksa. Allergiat ja refluksi ovat poikaa vaivanneet, mutta nyt on saatu tilanne helpottamaan niin, että todennäköisesti kyse on opitusta heräilystä. Esim. isän vieressä herää huomattavasti vähemmän kertoja. Kyselisinkin kokemuksia teiltä, jotka olette toteuttaneet unikoulun, niin että vauvalle on annettu ruokaa kerran yössä. Ohjeethan ovat, ettei ruokaa anneta, mutta poju on kyllä nälkäisen oloinen ja syö tällä hetkellä 3-4krt yö (söisi useamminkin, mutten anna). Kiinteitä menee vielä vähän päivällä. Tarkoitus olisi tarjota korviketta pullosta aamuyöllä, jos herää. Tätä tavaraa ei kyllä syö kuin nälkäänsä ja jos määrä on pieni, ei sitäkään sitten jatkossa tarjota. Ainoastaan päivällä saisi enää rintaa. Muutoin noudattaisimme ohjeita eli omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn ja isä ainakin aloittaa unikoulun pitämisen. Onko onnistunut näin vai sotkemmeko vain asiat syöttämällä kerran yössä? Entäpä tarjoatteko vettä pullosta yöllä ja miten sen toimii/auttaa?
Kommentit (12)
Eli vähän sama tilanne kuin ap:llä, jopa yli kymmenen kertaa yössä 7kk.poika heräili ja vaati tissiä jatkaakseen uniaan. Me siirrettiin perhepedistä omaan pinnikseen (ei vielä omaan huoneeseen) ja aloitettiin tuo tassuttelu niin, että vielä aamuyöstä (ei ennen neljää) yksi syöttö. Siirtyminen omaan sänkyyn meni suht kivuttomasti, mutta edelleen herää yöllä ainakin viisi kertaa. Nousee konttausasentoon ja huutaa, ei laskeudu itse jatkamaan uniaan, vaan pitää laskea. Tyyntyy kuitenkin yleensä suht nopeasti tuttiin. Olen itsekin miettinyt, heräilisikö niin paljoa, jos oltais jätetty se viimeinenkin syöttö pois. Sen aamuyön syötön jälkeen nukkuu yhtäsoittoa kahdeksaan. Ja syö kyllä kunnolla. Mutta onhan viisi heräämistä parempi kuin kymmenen ja meille oli iso muutos myös tuo omaan sänkyyn muuttaminen. Että jospas se tästä pikkuhiljaa..Onnea unikouluun!
meidän lastenlääkäri aikoinaan sanoi että kun vauva tulee 5kg ei tartte enää yöruokaa, pärjää kyllä aamuun asti ja oppii kyllä nukkumaan tutilla tai ilman yön läpi. Imetin vauvan yöllä/illalla kun menin itse nukkumaan n. 22 aikaan, ja sitten yöllä annoin tutin kun heräsi. Olen myös kuullut vinkistä, että herää itse juuri ennen tuota yöllistä ruokailuaikaa, että on valmiina antamassa tutin ja hyssyttämässä lapsen takaisin uneen ennenkuin kunnolla ehtii heräämään. Muistaakseni sitten 5-6 aikaan aamulla heräsi syömään ja sitten otti vähän vielä unta siihen päälle ennenkuin päivä alkoi. Parissa yössä sen vauva ja tissitkin oppi, aamuyöstä molemmat olivat vuotaneet, mutta sitten oltiin uudessa rutiinissa nukkumisen ja maidon tuotannon suhteen.
turha sitä on siihen enää sotkea, oli siellä rintamaitoa, korviketta taikka vettä. Varsinkaan siis vettä. (Miksi!?) Välillä ihmettelen kuinka ne piiskuiset vauvat kyykyttävät vuosia vanhempiaan näiden yösyöttöjen kanssa, ja sitten mietitään että miten 1.5 Vuotiaalta saisi yöpullon pois ... Kun olet sen muutaman ekan yön nukkunut 7-8 tuntia putkeen ja aamulla heräät levänneenä ja hyväntuulisena, ihmettelet että miksi ette aiemmin tätä hokanneet - trust me. Ja tämä ei MITENKääN vaaranna tai alenna vauvan hyvinvointia taikka ravinnon saantia, koko perheen hyvinvointi vaan paranee.
Ne vauvat nimittäin heräävät sitten jatkossa muista syistä, tulee eri vaiheita: hampaat, kääntyminen, konttaaminen, kävelemään oppiminen, flunssat ... kun meidän poika oppi kääntymään ja konttaamaan, sitä sai sieltä sängyn kulmasta käydä laittamassa takas nukkumaan monta kertaa yössä, kun poloinen ei osannut kääntyä toiseen suuntaan tai peruuttaa, oli unissaan ryöminyt ja jäänyt jumiin kulmaan, siellä sitten itki...! Eli rikkonaiseen uneen tulee sitten muita syitä jatkossa, ja jos vielä toi ruokailukin on siinä lisänä, niin sehän olisi yhtä showta.
Kun oli tuosta pullon antamisesta JA tutista puhetta, meillä ei sitä tuttia ole tosiaankaan päivääkään syöty ja ihan sama kyykytys voi siitä tutistakin tulla joten mikä sitten oikein on sen lienee saa jokainen omalla kohdallaan itse päättää.
Meillä olen itse ollut tuttina ja kun siihen hommaan kyllästyin niin pullo oli ainakin meidän kohdalla se ainoa vaihtoehto saada lapsi rauhoitettua yöllä niin että nukahtaminen on ylipäätään mahdollista.
Mut jos lapsi sen tutin hyväksyy, niin kannattaa sitäkin kokeilla ensin, ennekuin antaa maitoa...
Jos siis vauvasi nälkäinen yöllä ,niin ihmettelen miksi et ruoki kunnolla kiinteitä,mikä ihmeen pakkomieli se on saada imettäää..en siksi kysy et olisin vastaan imetystä,mutta ei se imetys kyl auta etteikö allergioita tulisi.Itseäni on imetetty 1v ja olen ollut tosi allerginen..Kyl ne ainakin meillä neuvolas sanoo ettei se imetys vähene tai maidontulo vaik lapselle ruokaa antaakin,vain IMETYKSEN KESTO PIENENEE...Eli 6kk vauvan pitäisi saada 5x pväs kiinteää,mutta esim,jos pieni kokoinen lapsi niin kerralla aina vähäsemmin..itse annan niin paljon ku lapsi syö ja päälle tissiä...ja hyvin kasvaa ja yöt nukkuu...
Aikunenhan se yleensä antaa lapselle ruuan,kun sanoit et pväl menee vähäsen vain viel ni harva ton ikäinen viel itse syö...Kai ne lapset huutaa ja herää jos nälkä....
Unikoulu sopii sellaiselle vauvalle joka jo syö kiintetä niin paljon että ne pitävät nälän loitolla yöllä. Kannattaa siis syöttää kunnon iltapuuro tms. että voit olla varma ettei kyse ole nälästä. Neuvolan ohje oli ettei vauva tarvi maitoa yöllä jos syö noin 20ml tai alle/kerta. Tuo siis oli viitteellinen, tietyn ikäiset ei tarvisi vaikka söisivätki yli 20ml.
Oma poikani oli noin 7kk ikäinen kun jätin yösyötöt pois kun taas tuttavani syöttää 2,5v poikaansa edelleen yöllä 2-3kertaa (tuttipullollisen maitoa/kerta). Näin siis on monta eri tapaa hoitaa lasta. Ehkä kumminkaan ei kannata enää tuon ikäistä syöttää...
En nyt saa laitettua linkkiä mutta www.hus.fi löytyy vauvojen unihäiriöistä tietoa ja hyvät ohjeet kotiunikoulusta.
Ravinnon riittävyys ja nälkä on kaksi eri asiaa. On lihavillakin ihmisillä nälkä vaikka varastoa riittääkin... On vain kyse opitusta nälästä josta myös pitää opettaa pois. Esimerkiksi ravinnon vähentäminen/laimentaminen voi auttaa. Siirtyminen pulloon ja sen laimentaminen ainakin kuulostaa itsestäni järkevältä. Jos vauva itkee nälkäänsä niin kyllähän se on syötettävä. Ja mitä nyt siihen pullosta vieroittamiseen tulee niin eiköhän tuo onnistu jos on johdonmukainen toimissaan. Vauvat on sopetumiskykyisempiä kuin me aikuiset! Tsemppiä unikouluun, kerrothan miten se onnistui! Meilläkin kohta edessä mutta eroahdistuksen takia olemme lykänneet sen tuonne 10-11kk:een.
Olipa muutama vähän ilkeänvivahteinen kommentti tässä ketjussa, en ymmärrä. Itse en ainakaan " ensikertalaisena" aina voi tietää kaikkeen vastausta, enkä olisi kovin iloinen, jos joku suurperheen äiti tulisi esittämään noin kärkeviä mielipiteitään aivan kuin ne olisivat itsestään selvyyksiä... etenkin kuin nkyinen suositus on 6kk täysimetys, silloin on hankala 6-kuisen syödä 5 ateriaa päivässä... En tarkoita, että vauvaa pitäisi pitää nälässä, tässä tapauksessahan oli kyse ap:n mielestä tapaheräilystä.
Meillä oli samanlainen tilanne, eli yöheräämisiä oli tosi tiheään, joskus jopa puolen tunnin välein läpi yön. Ja helpoin tapa saada vauva takaisin uneen oli antamalla tissiä, en edes yön tunteina rättiväsyneenä muuta yrittänyt. Tätä jatkui kolmekuisesta puolivuotiaaksi, jolloin pidimme unikoulun. Kiinteät aloitettiin 4kk iässä parempien yöunien toivossa, mutta niillä ei ollut vaikutusta, eli kyse oli tapaheräilystä.
Me pidettiin siis 6-kuiselle unikoulua, kuitenkin niin, että se yksi aamuyön imetys jäi kuvioihin. Tämä oli ihan neuvolan terkankin ajatus, koska vauva on aina ollut pienikokoinen, ja terveydenhoitajan mielestä 8 tuntia unta ilman syöttöjä on todella hyvin noinkin pienelle vauvalle.
Helposti vauva oppi nukkumaan niin, ettei enää vaatinut kuin sen yhden aamuyön syötön. Toisena yönä oli jo oppinut. :) Tosin unikoulua ei missään nimessä kannata pitää kuin vasta silloin, kun vauva syö kunnon annoksen iltapuuroa, ja muitakin kiinteitä päivän aikaan. Eli jos teillä vasta kiinteitä maistellaan, kannattaisi ehkä vielä lykätä unikoulua, vaikka tiedän, että rankkaa on jos ei saa nukuttua kunnolla!
Nyt tyttö täyttää ensi viikolla vuoden, ja se aamuyön syöttökin saatiin helposti koulutettua pois. :) Tsemppiä!
Suurperheen äidille vastaisin, että meillä on noudatettu nykyistä imetys suositusta eli vain maitoa n. 6kk:ksi ja erinomaisesti on vauva on kasvanut. Suositusta on noudatettu myös siksi, että ainoa tapa rauhoittaa allergiatilanne on ollut saada oma imetysdieettini kuntoon, meille ei ole löytynyt sopivaa korviketta vielä. Yksi on lupaava, mutta sekin vielä testin alla. Kiinteät on aloitettu muutama viikko sitten hoitavan lääkärin suosituksesta, ennen sitä ei niitä siis saanut edes antaa, jotta allergiatilanne saatiin kuriin. Itse en lähde sooloilemaan sairaan lapsen kanssa. Kiinteitä saa myös lääkärin neuvojen mukaan eli mitä tahansa, miten tahansa ja milloin tahansa ei saa antaa tai allergia ja refluksi räjähtää käsiin ja se on sitten varma, ettei nukkumisesta tule mitään. Ruoka-aineet ovat niitä harvoin allergiaa-aiheuttavia ja niitä annetaan tiukasti aikataulutettuna (kerrat ja määrä viikossa). Tietenkään niistä osa ei kertakaikkiaan maistu vauvalle, enkä nyt ajatellut pakolla häntä syöttää. Eli jos vain kaikki olisi aina niin yksinkertaista, niin helppoahan tämä olisi...
...että minkämoisen unikoulun piditte? Yksityiskohdista olisin kiinnostunut, huutoa, tassuttelua... miten nukuttaminen sujui? Ollaan itse tosiaan ajateltu kohta jotain yrittää, mutta jotenkin jännittää aloittaminen kun tyttö on kovin tempperamenttinen ja ERITTÄIN kovaääninen :/
Eli itse halusin lopettaa tissittelyn ensin yöllä, ja aloin siis tarjota korviketta kun heräsi, tavoitteena siis et vaan kerran yössä syötäisiin. Ensin koetan taputella uneen (esim. jos herää aiemmin kuin olisi tavoite), sitten jos /kun ei auta vaan huuto yltyy, annan maitoa sylissä, ja kun se on juotu laitan sänkyyn takaisin. Välillä joutuu vielä vähän paijailemaan ennenkuin uni tulee, toisinaan nukahtaa hyvin ihan itekseen. Meillä ikää nyt 9,5kk ja aloitin tään joskus 8kk paikkeilla joten hieman vanhempi tapaus täällä, mutta ollut koko pienen ikänsä herkkäuninen ja siksi lopettelin yötissin " ajoissa" kun tuntui jäävän siihen vaan tutittelemaan eikä siis nukuttu kumpikaan kunnolla. Aamuyöstä sitten otan viereen ja annan rintaa kun siinä vaiheessa on uni jo niin " ohutta" ettei muuten nukahda (eli joskus 5 korvilla). Tälläinen unikoulutus meillä, toiveissa olisi et tuo pullo siirtyis aina vaan aamumpaan ja sitä kautta pois kokonaan.